پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
دانشمندان دانشگاه ام‌­آی­‌تی برای نخستین‌بار موفق به برق‌رسانی بی‌سیم به ابزار الکترونیکی موجود در دستگاه گوارش شدند.

شعار سال: طی سال­‌های گذشته ابزارهای الکترونیکی بلعیدنی ارائه شدند که کاربرد آن‌ها مخابره ویدئو و اندازه­‌گیری گازها حین عبور از دستگاه گوارش بود.

محققان دانشگاه ام‌آی­‌تی به همراه تیمی از آزمایشگاه چارلز ستارک دریپر سیستمی ارائه داده‌­اند که امکان برق‌­رسانی چنین ابزارهایی را از بیرون بدن فراهم می‌­کند.

در چند سال اخیر، گجت‌­های پزشکی مانند ایمپلنت‌­های حلزونی ارائه شده‌­اند که توسط یک منبع خارجی و به صورت بی­‌سیم نیرودهی می‌­شوند. این ابزار از تکنیکی موسوم به «جفت­‌شدن میدان نزدیک» (near-field coupling) بهره می‌­برد و فقط در صورتی که فرستنده و گیرنده به هم خیلی نزدیک باشند، عمل می‌­کند.

این روش فقط برای ایمپلنت‌­هایی که زیر پوست قرار دارند، کارآمد است و نه برای ابزار الکترونیکی کوچکی که در بخش عمیق و داخل دستگاه گوارش جاسازی می­‌شوند.

به جای آن، مبتکران دانشگاه ام‌آی­‌تی تکنیک جدیدی موسوم به «جفت‌­شدن میدان وسط » (mid-field coupling) ارائه داده‌­اند که در مقایسه با جفت‌­شدن میدان نزدیک، از فرکانس‌­های بالاتر بهره می‌­برد و دو تا سه برابر آن­ها برق‌رسانی می­‌کند.

در آزمایش‌­های انجام شده، محققان از آنتنی در خارج از بدن یک خوک برای مخابره کردن برق به سه آنتن دیگر موجود در مری، معده و روده بزرگ حیوان استفاده کردند. این کار از طریق «جفت‌شدن میدان وسط» انجام شد و تمامی آنتن‌­های ایمپلنت شده، برق کافی برای طیفی از ابزار پزشکی را دریافت کردند.

ابزارهای الکترونیکی که برای مدت­‌های طولانی در دستگاه گوارش­ جاسازی می­‌شوند، شیوه‌­های درمان بیماران را دستخوش تحول می­‌کنند.

فناوری دانشمندان ام‌آی­‌تی، نخستین نمونه انتقال بی­‌سیم و از راه دور برق به سامانه‌­ الکترونیکی موجود در روده در مدل حیوانی گزارش شده است.

جزئیات این ابداع به تازگی در Scientific Reports منتشر شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 96021207125: www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین