پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
صبر مسئولان فدراسیون فوتبال و بی توجهی آنها در انتخاب سرمربی تیم ملی امید در آستانه شروع مسابقات این تیم روی اعصاب اهالی فوتبال است.

شعار سال:  تیم ملی فوتبال امید ایران مثل تمامی سال‌های اخیر در سایه بی توجهی مسئولان فوتبال ایران قرار دارد و در حالی که حدود 3 ماه دیگر اولین تورنمنت جدی این تیم آغاز می‌شود هنوز تکلیف دومین تیم مهم فوتبال کشور در عرصه ملی مشخص نشده است.

روز 15 آذر سال جاری فدراسیون فوتبال نامه کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک به مهدی تاج را که بیانگر واگذاری مسئولیت تیم ملی امید به فدراسیون فوتبال بود را روی خروجی سایت رسمی خود قرار داد و اینطور به نظر می رسید که فدراسیون در این دوره برنامه‌ ویژه‌ای دارد اما گذر زمان و نزدیک شدن به شروع مسابقات خط بطلانی روی تمامی فرضیه‌ها کشیده است.

چندی پیش قرعه کشی‌ رقابت‌های انتخابی مسابقات آسیایی زیر 23 سال فارغ از تمامی هیاهوهای فوتبال ایران برگزار شد و در شرایطی ایران در گروه A با عمان، سریلانکا و قزاقستان هم‌گروه شد که هنوز تکلیف کادرفنی این تیم مشخص نشده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال تا به امروز واکنش خاصی به تیم ملی امید نداشتند و این نگرانی وجود دارد که در المپیک 2020 توکیو و مسابقات آسیایی 2018 اندونزی هم نگون‌بختی‌های سابق این تیم تکرار شود.

در دوره قبل بعد از رایزنی‌های که صورت گرفت نلو وینگادا به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد. عملکرد ضعیف این مربی در بازی‌های آسیایی کره جنوبی و تحقیر فوتبال ایران با شکست 4 بر یک مقابل ویتنام باعث شد مسئولان فدراسیون قید همکاری با این مربی پرتغالی و دوست نزدیک کارلوس کی‌روش را بزنند و این بار به دنبال کرانچار کروات بروند اما در یک اقدام عجیب که هنوز که هنوز است جای علامت سوال دارد کمیته بررسی صلاحیت مرباین خارجی وزارت ورزش و جوانان با دخالت در تصمیم فدراسیون فوتبال اعلام کرد که کرانچار به دلایل اخلاقی! نمی تواند در فوتبال ایران مربیگری کند. کمیته ای که هرگز دیگر در ورزش ایران اثرات آن دیده نشد و جالب است که امروز کرانچار سرمربی سپاهان شده است. در هر صورت بعد از ناکامی مسئولان تیم امید در جذب این مربی کروات فدراسیون فوتبال به سراغ کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران محمد خاکپور بروند.

انتخاب خاکپور و حضور محمد مایلی‌کهن در کادرفنی تیم ملی امید به مذاق کی‌روش خوش نیامد و هیچ وقت رابطه‌ حسنه‌ای بین تیم ملی امید و بزرگسالان شکل نگرفت که همین مسئله باعث شد به دلیل تداخل مسابقات و اردوهای تیم ملی امید و بزرگسالان هیچ وقت تعاملی برای حضور بازیکنان شکل نگرفت.

در نهایت در سایه تمامی اختلافات تیم ملی امید عازم مسابقات انتخابی المپیک در قطر شد که در نهایت هم این بازی‌ها دستاوردی جز شکست برای فوتبال ایران نداشت.


پیروانی با چراغ خاموش در راه تیم ملی امید

هرچند کادرفنی تیم ملی امید هنوز مشخص نشده اما به نظر نمی‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال آنقدر هم بی خیال و بی‌توجه باشند که هیچ برنامه‌ای برای تیم دوم فوتبال ایران نداشته باشند.

17 آذر سال جاری امیرحسین پیروانی بعد از صعود تیم ملی جوانان به جام جهانی در نشست خبری که داشت به صراحت اعلام کرد: «قراردادهای سابق ما تا تاریخ اول آذر بود اما طبق صحبتی که انجام شده قرار است تیم را تا المپیک 2020 مدیریت کنیم و برنامه خود را ارائه دادیم. قرار شد برنامه خود را به صورت ریزتر و دقیق‌تر ارائه کنیم که این موضوع مورد استقبال قرار گرفته است.

پیروانی در پاسخ به این سوال که آیا او مسئولیت تیم ملی امید را هم برعهده گرفته است، تصریح کرد: ما برنامه خود را ارائه کردیم و این برنامه دارای پلن‌های مختلف است. از طریق فدراسیون صحبتی با من شده اما ما این برنامه را به نحوی طراحی کردیم که هر کس دیگری هم مدنظر مسئولان قرار گرفت بتواند از آن استفاده کند. این مسیر پیش‌فرضی است که ما برای تیم ملی جوانان در نظر گرفتیم. تیم ما در مسابقات بحرین در رده سنی زیر 19 سال بود. این تیم در مسابقات جام جهانی به رده سنی زیر 20 سال می‌رسد. در مسابقات آسیایی 2018 جاکارتا این تیم در رده سنی زیر 21 سال قرار می‌گیرد و سپس با کسب تجربه بسیار خوب و با ارزش آماده رقابت‌های مقدماتی المپیک می‌شود. در این مسیر یکسری بازیکنان از ما جدا می‌شوند و عده دیگری هم اضافه خواهند شد. این پیشنهادی بود که من ارائه کردم و مورد استقبال قرار گرفت هر همکار دیگری هم در این راستا مدنظر قرار بگیرد می‌تواند از این مسیر استفاده کند. ما در گذشته تیم‌هایی را به مسابقات آسیایی اعزام می‌کردیم و سپس آن تیم کارش به پایان می‌رسید و تیم دیگری به رقابت‌های مقدماتی المپیک می‌رفت. من پیشنهاد دادم همین تیم را مدیریت کنند و باعث افزایش تجربه بازیکنان شوند. این کاری است که ژاپن هم انجام داده است. اینکه ما بخواهیم از سهمیه بزرگسالان استفاده کنیم و بعدا برای مسابقات المپیک نفرات دیگری را مورد استفاده قرار دهیم هیچ کمکی به تیم امید نمی‌کند.»

پیروانی با مسئولان کمیته جوانان رابطه خوبی دارد و مهمتر از آن ارتباط نزدیکی با کی‌روش دارد. شاید یکی از دلایلی که هنوز این خبر به طور رسمی اعلام نشده و یا فدراسیون تصمیم قطعی خود را اتخاذ نکرده است نگرانی از واکنش مطبوعات و افکار عمومی با این موضوع است.

پیروانی هر چند در رده جوانان نتایج بسیار خوبی گرفته و از مربیان با تجربه و با دانش است اما شاید نتواند اعتماد افکار عمومی را به طور کامل با خود همراه کند.


*نظر مثبت کمیته جوانان و کمیته فنی روی سرمربی تیم ملی جوانان

صحبت‌های فریدون معینی به عنوان سرپرست کمیته جوانان و عضو کمیته فنی بیانگر نظر مثبت کمیته جوانان و کمیته فنی روی پیروانی است.

فریدون معینی سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا برای انتخاب سرمربی تیم ملی امید نشده است، گفت: «مسابقات خیلی نزدیک است و برای برگزاری اردوها فقط از فیفادی‌ها می توانیم استفاده کنیم. محل برگزاری بازی قرقیزستان تعیین شده است. قرقیزستان، عمان و سریلانکا حریفان ما هستند که در این میان فقط عمان تیم بسیار خوب و درجه یکی است البته این دلیلی بر این نیست که حریفانمان را دست کم بگیریم. اگر مسابقات لیگ ما به خوبی برگزار شود مشکلی برای جمع کردن بازیکنان و به هماهنگی رساندن‌ آنها نداریم. در این برهه شرایط لیگ برتر به شکلی نیست بتوانیم اردو تشکیل دهیم. فدراسیون پیش بینی لازم را کرده و در تدارک این موضوع است که بعد از اتمام لیگ برتر تیم را به سرعت تشکیل دهند.

معینی در پاسخ به این سوال که وضعیت کادرفنی زیر 23 سال مبهم است و به صورت شفاف بگوید آیا تیم تحت هدایت پیروانی با همان کادرفنی قرار است به مسابقات اعزام شود، عنوان کرد: در این مورد بحث‌های زیادی شده و بهترین تصمیم را می‌گیریم همه این مسائل بررسی شده و بهترین زمان نام سرمربی اعلام می‌شود. در لیگ برتر تیم‌هایی هستند که برای قهرمانی و سهمیه و عدم سقوط تلاش می‌کنند نمی‌خواهیم با مطرح کردن این مسائل فشاری به این تیم‌ها وارد شود.»


فرصت کم باقی مانده تا شروع مسابقات امتیازی برای پیروانی

به هر حال شاید یکی از دلایلی هم که تا به امروز بحث انتخاب سرمربی تیم ملی امید به طور جدی مطرح نشده فراهم کردن بستر مناسب برای انتخاب پیروانی است. پیروانی به واسطه حضور در تیم ملی جوانان شناخت کاملی از بازیکنان این رده سنی دارد و در فرصت باقی مانده شاید هیچ فردی به اندازه او از بازیکنان این رده سنی شناخت نداشته باشد. هر مربی در این مقطع هدایت تیم امید را در اختیار بگیرد شاید به خاطر نداشتن زمان کافی این بهانه را داشته باشد که اگر نتیجه خوبی نگرفت این مسئله را مطرح کند. از طرف دیگر مسئولان فدراسیون هم در صورت اعتماد به پیروانی می‌توانند در مقابل انتقادها زمان کم باقی مانده تا شروع مسابقات را بهانه کنند و با توجه به شناخت پیروانی از این رده سنی او را بهترین انتخاب قلمداد کنند.

لطفا فرصت سوزی نکنید

تیم ملی امید حسرتی بزرگ در دل هواداران ایرانی بر جای گذاشته و نقطه تاریکی در پرونده فوتبال ایران است.حداقل انتظار مردم و هواداران از مسئولان توجه کافی به این رده سنی است. هر روز، ساعت، دقیقه و ثانیه‌ای که می‌گذرد فرصت بیشتری از دست می‌رود. امیدواریم مسئولان فوتبال ایران بیشتر از این فرصت سوزی نکنند و هر چه زودتر در مورد کادرفنی این تیم تصمیم بگیرند. شاید فرصت سه ماه تا شروع اولین رقابت رسمی این تیم برای مسئولان فوتبال ایران زیاد به نظر برسد اما اهالی فن به خوبی می‌دانند که اگر همین الان هم تصمیم خود را رسانه‌ای کنند خیلی دیر شده است.در این شرایط صبر، تعلل و بی توجهی مسئولان فوتبال به شدت روی اعصاب هواداران و مردم است که امیدواریم هر چه زودتر گره این معما را باز کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 20 فروردین 1396، کد مطلب: 13960119001717: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین