پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
بهترین بسکتبالیست تاریخ جهان زندگی با وجود زندگی پر فراز و نشیب خود همیشه موفق و محبوب بوده است.
شعار سال: بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال جهان در بروکلین نیویورک چشم به جهان گشود و جیمز، نام مایکل را برای فرزندش انتخاب کرد. جردن از کودکی علاقمندی‌اش به بسکتبال را نشان داد و در ۱۳ سالگی با تحسین دوستان و آشنایانش روبه‌رو شد. او در حیاطی که پدرش آن را تبدیل به زمین بسکتبال کرده بود، توانست استعدادهای خودش را نشان بدهد. همسایه‌های آن‌ها روزهای آخر هفته به خانه پدری جردن می‌رفتند و در آنجا علاوه بر بسکتبال بازی کردن، باربکیو می‌خوردند. مایکل در چنین شرایطی در ویلمینگتون کارولینای شمالی بزرگ شد.


شروع یک تاریخ سازی

جردن همچون همه بازیکنان حاضر در NBA نخستین حضورش را در بسکتبال لیگ دانشگاهی تجربه کرد. او در سال ۱۹۸۱ به تیم کارولینای شمالی پیوست و تنها دو سال بعد به عنوان بهترین بازیکن فصل این رقابت‌ها برگزیده شد. این جایزه در سال ۱۹۸۴ دوباره به بسکتبالیست آمریکایی رسید. در تابستان آن سال جردن با لقب «او قادر به انجام هر کاری است» در کشورش به شهرت رسید و سپس عضو یکی از بهترین تیم های آمریکای شمالی یعنی ایندیا ولووز شد و خیلی زود توانست مدال بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس را بر گردن بیاویزد. او جزیی که پنج بازیکن بزرگ تیم ملی آمریکا به نام های لئون وود، سم پرکینس، وایمن تیسدیل و پاتریک اوینگ بود که توانستند همه حریفان را کنار بزنند و استعداد جردن به همه دنیا نشان داده شد.


جردن در همان سال وارد بسکتبال حرفه‌ای شد و شیکاگو بولز او را برگزید تا این باشگاه به خانه جردن تبدیل شود. بسکتبالیست آمریکایی به همراه این تیم ۶ بار فاتح NBA در سال‌های ۹۳-۱۹۹۱ و ۹۸-۱۹۹۶ شد. در این‌جا بود که رکوردهای بی‌نظیر مایکل به ثبت رسید. او میانگین ۳۲ امتیاز را در هر بازی به نام خود ثبت کرد. همچنین در سال‌های ۸۸، ۹۱، ۹۲، ۹۶ و ۹۸ بهترین بازیکن انتخاب شد.

دومین المپیک

با تغییر قوانین مسابقات بسکتبال المپیک ۹۲ بارسلونا، این بازی ها حضور بسکتبالیست‌های حرفه‌ای برگزار شد. آمریکا با لقب DreamTeam (تیم رویایی) پا به این رقابت‌ها گذاشت و نتایج درخشان این تیم منجر به کسب مدال طلا شد.


خداحافظی ناگهانی

۶ اکتبر سال ۱۹۹۳ جهان بسکتبال با یک خبر تعجب برانگیز روبه‌رو شد. جردن چون دیگر همچون سابق از این ورزش لذت نمی‌برد خداحافظی‌اش از دنیای بسکتبال را اعلام کرد. البته مرگ پدرش در این موضوع تاثیرگذار بود. جیمز جردن توسط دو نفر در خیابان لومبرتون به قتل رسید. خداحافظی جردن تیتر نخست تمام روزنامه‌های جهان شد.


ادامه شگفتی

جردن پس از خداحافظی‌اش همه را دوباره شگفت زده کرد، او تصمیم گرفت در رشته بیسبال در جهان به کار خود ادامه بدهد و به همین خاطر با تیم شیکاگو وایت ساکس قرارداد بست. سپس دلیل این تصمیم آشکار شد. بسکتبالیست ۱.۹۸ سانتی به علت قولی که به پدرش داده بود این رشته را برگزید.


بازگشت و شروع دوران درخشان دیگری

دارنده مدال طلا المپیک بارسلونا تنها دو سال بعد به جهان بسکتبال بازگشت و در تیم پیشین خود یعنی شیکاگو به بازی مشغول شد. ابتدا NBA اجازه نداد او از شماره ۲۳ استفاده کند چون این شماره برای همیشه بازنشسته شده بود اما پس از درخواست جردن او توانست با شماره همیشگی‌اش بازی کند. این دوران نیز برای جردن درخشان سپری شد، او سه قهرمانی را به همراه تیمش جشن گرفت.


خداحافظی آخر

مایکل در روزهای نخست سال ۱۹۹۹ دوباره اعلام بازنشستگی کرد اما با تیم واشینگتون ویزارد به بالاترین سطح مسابقات برگشت و از اکتبر ۲۰۰۱ و تا آوریل ۲۰۰۳ آمار درخشانی را به ثبت رساند. در نهایت در این تاریخ برای همیشه بسکتبال را کنار گذاشت.


شخصیت

جردن به عنوان یک بسکتبالیست در دفاع، توپگیری، پاس سریع، امتیاز آوری، پرتاب فوق العاده بود و با حرکت های آکروباتیک خود حریفان را فریب می‌داد و به نظر می‌رسید می‌تواند لحظاتی در هوا بماند و لقب مرد آسمان را به خود بگیرد. او بیرون از میادین نیز همیشه به خاطر سادگی و صداقتش تحسین می‌شد.


زندگی شخصی

مایکل فرزند چهارم خانواده‌ای هفت نفره است. او در سال ۱۹۸۹ با خوانیتا وانوی ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد اما زندگی مشترکش در سال ۲۰۰۲ به پایان رسید. البته این موضوع در سال ۲۰۰۶ به صورت رسمی اتفاق افتاد.


او در سال ۲۰۱۳ با مدال کوبایی به نام ایوته پریتو ازدواج کرد و یک سال بعد دختران دوقلوی او به نام های ویکتوریا و یاسبل به دنیا آمدند.


جملات به یادماندنی


-  تنها یک مایکل جردن وجود دارد.

- برخی از مردم می‌خواهند اتفاق بیفتد، بعضی دیگر تمایل دارند که اتفاق بیفتد و برخی دیگر انجام می‌دهند تا اتفاق بیفتد.

- بهترین از بدترین می آید.

- از خطا کردن نترس، از تلاش نکردن بترس.

- دلیلی که مرا تبدیل به یک ورزشکار موفق کرده این است که همیشه به خودم می‌گویم مهم نیست چه کسی روبه‌رویم قرار خواهد گرفت، من بهترینم، من بهترینم.

- پدرم عادت داشت به من بگوید هیچ‌گاه برای انجام کاری که دوست داری دیر نیست. نمی‌دانید هر چقدر تلاش کنید، می‌توانید به خواسته‌تان برسید.

- پیش از این که کاری را انجام بدهید، آن را باید از خودتان انتظار داشته باشید.

- کلید موفقیت شکست است.

- بیش از ۹ هزار توپ را در دوران بازی‌ام از دست دادم. در ۳۰۰ بازی نتواستم حضور داشته باشم. در ۲۶ موقعیت به من اعتماد کردند و ضربه پایانی را در اختیارم قرار دادند اما خطا کردم. به همین خاطر است که موفق هستم.

فیلم و کتاب

در سال ۱۹۹۷ جردن در فیلم و انیمیشنی به نام Space Jam ظاهر شد که موفقیت بزرگی در گیشه به دست آورد. همچنین در سال ۲۰۱۴ فیلمی به نام «۲۳» اکران شد که به زندگی او اختصاص داشت. کتابی از زندگی ستاره آمریکایی نیز منتشر شده است، علاوه بر این کتاب «مایکل جردن، پادشاه بازی» و «فلسفه پیروزی جردن» نیز به چاپ رسیده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1396، کد مطلب: 95123018097، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین