پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، چالشی به نام «مطالبات بیمه‌ای» را در این استان نیازمند توجه بیشتر مسؤولان می‌داند.

شعار سال: نظام سلامت همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی در کشور بوده است و به عبارتی، هیچ فردی از آحاد شهروندان ایرانی را نمی‌توان یافت که با بهداشت و درمان و نظام سلامت ارتباطی نداشته باشد.

بخش بهداشت و درمان علی‌رغم ارائه خدماتی ویژه در سال‌های اخیر در اقصی نقاط کشور، یا مشکلات عدیده‌ای هم مواجه است که مسؤولان را در خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم دچار مشکل می‌سازد؛ یکی از این چالش‌ها، «مطالبات بیمه‌ای» است.

دکتر مهدی شادنوش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گریزی به همین دغدغه مالی و اعتباری می‌زند که بخش بهداشت و درمان را با چالش مواجه کرده است. سخنان دکتر شادنوش در این زمینه را در ادامه می‌خوانید.

بدون شک هر نهادی با چالش‌هایی در امر خدمات‌رسانی مواجه است. مهم‌ترین چالش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان برای خدمات‌دهی بهتر به مردم را چه امری می‌دانید؟

شادنوش: امروز بزرگ‌ترین چالش در کل کشور در حوزه سلامت، مطالبات بیمه‌ای است؛ چون فشار زیادی روی دوش حوزه سلامت قرار دارد.

علی‌رغم رضایت کلانی که در مردم ایجاد شده و هدفی که مقام معظم رهبری برای حوزه سلامت تبیین کرده بودند، مبنی بر اینکه بیمار واقعاً معضل و مشکلی جز درد بیماری نداشته باشد، تحقق یافته است؛ اما متأسفانه به هر دلیلی حمایت بیمه‌ها را نداریم.

مطالبات سنگینی روی دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور سنگینی می‌کند که طاقت ما از بین برده است.

مجموع مطالبات بیمه‌ای بخش سلامت در سمنان چقدر است؟

شادنوش: چیزی بیش از 750 میلیارد ریال تا انتهای سال گذشته مطالبات بیمه‌ای در سمنان بوده است.

البته نسبت به دانشگاه‌های دیگر در استان‌های کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نسبتاً مطالبات متوسطی دارد.

این مطالبات مربوط به چه بازه زمانی است؟

شادنوش: 750 میلیارد ریال مطالبات بیمه‌ای یعنی خدمات بیمه‌ای که در هشت یا 9 ماه پیش به بیمه‌ها فروخته شده، هنوز مبالغ آن پرداخت نشده است.

قانون در این زمینه چه الزامی دارد؟

شادنوش: قانون بیمه‌ها را مکلف کرده است تا بعد از ارائه اسناد پزشکی از طرف بیمارستان‌ها، 60 درصد از مطالبات را نقدی پرداخت و حداکثر در یک بازه زمانی سه‌ماهه، 40 درصد مابقی مطالبات را تسویه کنند و این اتفاق نیفتاده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه‌هایی هستند که 6 حوزه بزرگ در حد اداره کل را در استان‌ها اداره می‌کنند؛ از کل بیمارستان‌ها و ارتباط مستقیم با مردم بگیرید تا تجهیزات پزشکی و تأمین نیروهای متخصص برای خدمت و نیز آشپزخانه‌ها و نیروهای خدماتی همه انجام می‌شود.

دانشجویان هم هستند که ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و خدماتی را در برمی‌گیرند؛ محققان و فرهیختگان هم هستند که باید به آن‌ها خدمت ارائه شود و همه این‌ها در دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌گیرد.

این مباحث فشارهای غیرقابل تحملی را در حوزه اعتبارات به دانشگاه‌ها وارد کرده و خیلی تلاش شده است تا این امور با تعامل و همراهی با بیمه‌ها انجام شود.

در صورتی که بیمه‌ها از پرداخت مطالبات امتناع کنند، راهی که پیش روی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان قرار می‌گیرد، چه می‌تواند باشد؟

شادنوش: بعضی از استان‌ها مجبور شدند به خاطر تحمیل سنگین هزینه‌ها، بعضی تصمیماتی را اتخاذ کنند که در شهرستان‌هایی که بیمارستان دارند، حداقل از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بخواهند به بیمارستان‌های زیرپوشش این نهاد مراجعه کنند.

در این استان‌ها، در صورتی که بیماران به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، صورت‌حساب‌هایشان را پرداخت خواهند کرد و بعد صورت‌حساب‌ها را به بیمه تأمین اجتماعی می‌برند و مبالغ را دریافت می‌کنند.

مطالبات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از تأمین اجتماعی در این استان احصا شده است؟

شادنوش: بله. 450 میلیارد ریال از تأمین اجتماعی استان سمنان مطالبه داریم. در استان سمنان همه تلاشمان را انجام می‌دهیم و به‌سختی مقاومت می‌کنیم تا دچار چالش نشویم.

سه بیمارستان در سمنان داریم که دو بیمارستان دولتی و یک بیمارستان مربوط به بیمه تأمین اجتماعی است.

وضع پرداختی نیروی انسانی شما هم قاعدتاً با این شرایط نباید چندان مناسب باشد؟

شادنوش: کارمندان و پزشکان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان چیزی حدود 9 ماه مبلغ خاصی را دریافت نکردند و خدمات شبانه‌روزی هم ارائه دادند.

نیروهای ما در بعضی از بخش‌ها، تا 240 ساعت اضافه کار ارائه خدمت کردند و باز هم ما به این‌ها فشار وارد می‌کنیم که کارها را انجام دهید و دچار نقص نشوید و به بهترین شکل کار انجام شود.

همین افراد به ما مراجعه می‌کنند که بیمارستان‌های دیگری که مربوط به دانشگاه نیست و در این شهر وجود دارد، تقریباً بروز مطالبات کارمندانشان را پرداخت می‌کنند و فشار کمتر و مسؤولیت کمتری هم دارند؛ من چه می‌توانم بگویم؟

به هر حال وظیفه اصلی سلامت با دولت هست.

شادنوش: بله. فوریت خدمات‌رسانی در بخش سلامت در استان سمنان با ماست؛ ولی در بودجه‌ها و تصمیم‌گیری و نوع توزیع بودجه‌ها دخالتی نداریم.

صحبت این است که از خود دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان وقتی باید حق بیمه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی به‌موقع پرداخت شده باشد و اگر یک یا پنج روز تأخیر شود، جریمه از آن می‌گیرند، چرا مطالبات به‌موقع پرداخت نمی‌شود.

امروز اگر مطالبه‌ای از 30 سال قبل باشد و شکایتی شود که حق بیمه را پرداخت نکردند و دادگاه رأی بدهد که حق با او است، سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان ضابط می‌تواند حساب‌های ما را بلوکه و از حساب‌های بانکی دانشگاه این مبلغ را برداشت کند.

چرا ما بارها در خصوص وظایفی که باید انجام دهیم، مورد بازخواست قرار می‌گیریم؛ ولی در نکته‌ای که واقعاً صراحت قانونی وجود دارد، به ما پاسخی داده نمی‌شود و به قانون عمل نمی‌کنند.

چرا پولی که امروز باید در تأمین درمان افراد هزینه شود، نباید پرداخت شود؟

تأمین اجتماعی هم حتماً دلایلی در این زمینه دارد که پرداخت‌ها را انجام نمی‌دهد.

شادنوش: در توضیحات عزیزان شنیده‌ایم که سازمان تأمین اجتماعی از دولت مطالبات بسیار سنگینی دارد؛ ولی حوزه درمان محلی برای تسویه‌حساب این مطالبات نیست؛ آن هم در شرایطی که مردم در اوج رضایت از شرایط درمان قرار دارند.

هر تصمیمی در حوزه طرح تحول سلامت گرفته شده، در شورای عالی بیمه بوده و با تأیید همه بیمه‌ها انجام شده است.

آنچه وزارت بهداشت صورت می‌دهد، این است که همه برنامه‌ها طبق طرح قبلی انجام گرفته است و هیچ چیزی اختصاصی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتفاق نیفتاده است.

آنچه کل بیمه‌ها را دچار چالش کرده، این بوده که در طرح اولیه مقرر به بیمه کردن پنج میلیون نفر جمعیت بوده‌اند و بدون پرداخت حق بیمه بعضی از بیمه‌ها، کل 11 میلیون نفر را انجام داده‌اند و این چالش بودجه‌ای بوده که رخ داده است.

آنچه سؤال وزارت بهداشت بوده، این است که اگر بیمه تأمین اجتماعی هستید، آیا سر ماه مبلغ حق درمان شما دریافت می‌شود یا خیر؟

آنچه وجود دارد، این است که امروز برای تأمین فرد مشخص از بیمه‌شده، هزینه تأمین درمانش اخذ می‌شود و باید برای درمان او خرج شود.

برخی از بزرگان می‌گویند به‌طور شرعی و قانونی این مبلغ باید برای درمان بیمه‌شدگان هزینه شود؛ حتی حق هزینه این پول برای ساخت بیمارستان هم وجود ندارد.

پولی که برای درمان اشخاص اخذ می‌شود، همین امروز هزینه شود؛ نباید برنامه‌های طولانی‌مدتمان را با این پول‌ها گسترش دهیم.

پیشنهاد شما چیست؟

شادنوش: بیان این موارد نباید موجب یأس و ناامیدی مردم شود؛ چون مردم در شرایطی نیستند که بخواهیم فشارهای بیشتری به آن‌ها تحمیل یا خاطرشان را آزرده کنیم.

باید با حضور افراد برجسته در حوزه سلامت استان سمنان که امروز انسجام بسیار بالایی دارد و بیمه‌ها همگی هماهنگ هستند، مشکل برطرف شود؛ دانشگاه هر کاری در زمینه ارائه خدمت انجام داده است.

تجمیع بیمه‌ها به رفع مشکل کمک نمی‌کند؟

شادنوش: چیزی که در شهرستان‌ها متأسفانه به این شکل عنوان شده که تجمیع بیمه‌ها و اخذ حق کارگران آن‌طور که جلوه داده شد، نبوده است؛ حق درمان افراد باید در یک صندوق شیشه‌ای قرار گیرد و مشخص شود که این پول‌ها چقدر است و کجا باید خرج شود.

پیشنهاد وزارت بهداشت دقیقاً همین است؛ نه بحث تجمیع بیمه‌ها و نه در گرفتن بیمارستان‌ها و سازمان تأمین اجتماعی.

حتی این پیشنهاد شد که سازمانی مثل تأمین اجتماعی که قدرت بسیار زیادی هم دارد، حتی اگر بیمارستان‌های ما را هم تقبل زحمت کند، حاضریم آن را قبول کنیم.

مباحث در این بخش باید شفاف شود؛ باید بدانیم درآمدهای حوزه درمان چقدر است و چقدر باید هزینه شود.

ما به‌عنوان ارائه‌کننده خدمات، پولی در بازه زمانی طولانی دریافت نکرده‌ایم و باید شفاف‌سازی شود که این مبالغ کجا هزینه می‌شود.

آیا سازمان‌های بیمه‌گر باید به‌طور مستقیم در هزینه‌های بیمه‌ای وارد شوند یا خیر و این‌ها بحث‌های تخصصی است.

باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که زندگی روزمره مردم دچار چالش نشود؛ همه به‌گونه‌ای از مزایای طرح تحول سلامت بهره‌مند شده‌اند.

کاری به سیاست‌های کلان و اینکه چه کاری باید بشود، نداریم و نباید این طرح دچار چالش یا مشکلاتی شود که نیاز باشد از خیلی از قسمت‌های آن کسر کنیم.

بزرگ‌ترین چالش شما، بحث بیمه‌هاست؛ چالش دیگر دانشگاه پس از این امر چیست؟

شادنوش: این‌قدر سایه مطالبات بیمه‌ای بزرگ است که فعلاً چالش دیگری به چشم ما نمی‌آید.

چرخ‌های حوزه سلامت به‌کندی و سختی در حال جریان و در حرکت بوده و در مقایسه با سایر حوزه‌های کشور به لطف خداوند موفقیت‌های خوبی هم کسب شده است.

یکی از مشکلاتی که گاهی دیده می‌شود، درخواست مردم برای اعزام بیمار از شهرستان‌ها به سمنان یا از سمنان به تهران و مراکز درمانی پایتخت است. این مشکل را باید چگونه برطرف کرد؟

شادنوش: یکی از معضلاتی که فرد بیمار دارد، پول و هزینه است. اما بحث درمان هم مهم است.

باید آنچه از امکانات درمانی در استان سمنان داریم، در حمایت از مردم و با بهره‌وری بالا بتوانیم بکار بگیریم و استفاده کنیم.

باید حتی‌الامکان هر فردی را در همان محل درمان کنیم و اگر امکانات درمانی وجود نداشت، برای استفاده از تجهیزات بهتر از بیمارستان‌های مراکز شهرها استفاده شود.

ممکن است خیلی از اوقات مجبور شویم بیمار را به بیمارستان‌های بزرگ‌تر منتقل کنیم و سازمان تأمین اجتماعی هم به این صورت نیست که هر بیماری را اعزام کند.

در ارتباط با خدماتی که در استان‌ها بتوان ارائه کرد، خدمات‌رسانی انجام می‌شود؛ سیستم اعزام را به‌صورت هفتگی رصد می‌کنیم و از سیاست‌های دانشگاه این بوده که کارهای درمان در خود استان انجام گیرد.

این امر فواید بیشتری دارد؛ یعنی هم سیر درمان بهتر انجام خواهد شد و هم فرد دچار بیماری‌های جنبی و حاشیه‌ای نمی‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 فروردین 1396، کد مطلب: 13960127000393 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین