پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
نقش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری.

شعارسال: بیشتر فعالان سیاسی، علاقه مندان به مسایل انتخابات و حتی مردم عادی بعد از برگزاری مناظره های تلویزیونی، انتظار ایجاد موج تبلیغاتی و شکل گیری حال و هوای انتخابات در سطح جامعه را داشتند، اما برعکس پیش بینی آنها تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و مردم با همان شیب ملایم و بدور از هیجانات دوره های قبل پیگیر مسایل و برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری هستند.

حال سوال اینجاست؛ چرا با وجود پخش مستند نامزدها، انتشار فیلم و برنامه های تبلیغاتی و همچنین برگزاری دو مناظره زنده، مانند ادوار قبل شور تبلیغاتی در مردم وارد مرحله هیجانی خود نشده است؟!

بی شک در جواب این سوال نباید از نقش رسانه های اجتماعی بخصوص پیام رسان تلگرام غافل شد، همه به یاد داریم که در زمان تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری دوره های گذشته وقتی مردم از مشکلات، ضعف های مدیریتی، فساد اقتصادی و لایه های پنهان زندگی خصوصی نامزدها آگاه می شدند، روز بعد شاهد واکنش های جالب در سطح افکار عمومی جامعه بودیم، اما این دوره دیگر کسی به افشاگری ها و یا به اصطلاح رمزگشایی از تمام زوایای نامزدها واکنش نشان نمی دهد چرا که در چند سال اخیر به تکرار، استفاده از رانت اقتصادی توسط افراد خاص، نقش آفرینی موثر آقازاده ها در امور تجاری، حجم ثروت و دارایی برخی مسئولان ارشد، دعواهای سیاسی جناح های رقیب و در کانال ها و شبکه های اجتماعی بیان و بازنشر شده و دیگر هیچ لایه پنهان، راز ناگفته و یا حواشی پیرامون زندگی کاندیداها برای مردم باقی نمانده است و بیان اینگونه مسائل هیچ جذابیت جدیدی ایجاد نمی کند.

جالب است در این دوره حتی مردم به وعده پرداخت پول نقد و افزایش یارانه اقشار مختلف جامعه که در دوره های قبل بسیار هم پر سر و صدا بود، توجه ای ندارند و جالب تر اینکه این بی توجهی و خنثی بودن، در همان اقشاری که جامعه هدف نامزدها می باشند پررنگ تر بوده و آنها هم به درستی می دانند نبایستی به این فضا سازی و وعده های گمراه کننده دلخوش بود.

بنابراین می توان ادعا داشت به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی و گردش سریع و راحت اطلاعات از مرکز کشور تا دورترین مناطق مرزی، در هیچ دوره ای به این میزان شرایط برای انتخاب سریع و گزینش فرد اصلح توسط مردم فراهم نبوده است.

بدون تردید می شود گفت آنچنان زمینه و بستر مقایسه بین نامزدها فراهم است و چنان سطح کاندیداها رتبه بندی شده که همه افراد جامعه براحتی می توانند افق انتخاب خویش را در چهار سال آینده مجسم کنند.

کلام پایانی این که خوشبختانه مردم ما از درک و شعور سیاسی قابل توجهی بهره مندند و این امر را در ادوار مختلف با انتخاب مسیرهای درست به اثبات رسانده اند؛ بی شک حالا که شرایط به مراتب بهتر و شفاف سازی ها بیشتر انجام شده است، در روز 29 اردیهبشت 96 با انتخابی عقلایی، روند رشد و پیشرفت همه جانبه ایران عزیز را در عرصه داخلی و خارجی نیز استمرار خواهند بخشید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17اردیبهشت1396، کدخبر: 82520064: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین