پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
مصاحبه با حاج حسین میارنعیمی عضو فعال اولین دوره شورای شهر کلاردشت و کاندیدای دوره پنجم.
شعارسال: 

· به‌عنوان اولین سؤال ضمن معرفی مختصر خود از دلایل و انگیزه‌های کاندیداتوری خود در انتخابات دوره پنجم شوراها بگویید.

· اینجانب حسین میارنعیمی متولد و ساکن محله لاهو از شهر کلاردشت و معلم بازنشسته هستم. علاوه بر عضویت و فعالیت در اولین دوره شورای شهر کلاردشت ، در بیش از چهار دهه گذشته سعی کردم در حد توان و بضاعت خود در امور مختلف عمرانی، فرهنگی، مذهبی و فعالیت‌های عام‌المنفعه شهر در خدمت مردم و همشهری‌های خوب و زحمتکش خود باشم. با توجه به مشکلاتی که در کلاردشت با آن مواجه هستیم و تجربه بیش از 40 ساله در خدمت‌گزاری به مردم و کم‌فروغ شدن جایگاه این تشکل مردم‌نهاد(شورای اسلامی) در شهر کلاردشت وظیفه خود دیدم مجدداً وارد عرصه خدمت با ارائه طرح‌ها ، برنامه‌ها و ایده‌های جدید شوم.

· به نظر شما مهم‌ترین عوامل موفقیت شوراهای اسلامی شهر و روستا کدامند؟

· عوامل تأثیرگذار بر موفقیت شوراهای اسلامی متنوع و مختلف هستند و از زوایای مختلف می‌توانیم به این موضوع متمرکز شویم که به چند مورد مهم اشاره می‌کنم. اولین عامل مهم آگاهی و شناخت کامل مردم منطقه و منتخبین شورا از حدودوثغور و وظایف و جایگاه قانونی شوراها در توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی به‌طور عام و توسعه و عمران منطقه به‌طور خاص می‌باشد. شوراها ظرفیت بی‌بدیلی هستند که در جمهوری اسلامی برای مشارکت واقعی مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی فعال‌شده‌اند، اما متأسفانه از بخش کمی از ظرفیت ایجادشده استفاده می‌شود. لازم است این نکته را کمی بیشتر توضیح بدهم تا موضوع روشن‌تر شود. برای موفقیت کار شوراها تنها آگاهی و شناخت انتخاب شوندگان کافی نیست، انتخاب‌کنندگان نیز باید آگاهی کافی در این مورد داشته باشند، تا هم افراد مناسب را انتخاب نمایند و هم در طول مدت فعالیت شورا به‌عنوان ناظری هوشیار ، مطالبه گر باشند. در هر دو مورد مذکور در چند دوره گذشته با چالش روبرو بودیم. آموزش عمومی و آگاه‌سازی مردم و حتی منتخبین شوراهای دوره‌های گذشته نسبت به ظرفیت این نهاد مردمی بسیار کمرنگ بوده و در بعد نظارتی نیز نقش مردم کمرنگ بوده و معمولاً بعد از برگزاری انتخابات ، مطالبه گری مردم نیز به پیگیری امور شخصی و خانوادگی خلاصه‌شده است. عامل مهم دوم همراه و هم‌فکر بودن اکثریت نسبی اعضای منتخب شورا می‌باشد. چون در سیستم شورایی تصمیم‌گیری‌ها گروهی است، اگر اکثریت اعضا در جهت خدمت به مردم همراه نباشند، نه‌تنها کاری انجام نمی‌شود بلکه صرفاً انرژی و توان عده‌ای از اعضای شورا صرف خنثی نمودن انرژی و توان گروه دیگر می‌گردد. در اینجا نیز آگاه‌سازی عمومی ، بررسی دقیق سوابق عملکردی کاندیداها و برگزاری جلسات مناظرات گروهی می‌تواند برای شناخت بهتر مردم مؤثر باشد. عامل دیگری که در موفقیت شوراها تأثیرگذار است ارائه کار صادقانه توسط منتخبین بدون کوچک‌ترین چشمداشت است. اگر مردم احساس کنند اعضای شورا صادقانه کار می‌کنند و واقعاً به دنبال منافع اکثریت مردم و رفاه حال آنان هستند و نه منافع شخصی، گروهی و خانوادگی آن‌ها نیز همراهی خواهند نمود. با اطمینان می‌گویم موفق‌ترین طرح توسعه عمرانی در دوره اول شورای شهر کلاردشت، طرح تعریض نمودن خیابان اصلی، خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها و معابر و آسفالت نمودن آن‌ها بوده است. عامل موفقیت دیگر داشتن روحیه جهادی و تلاش مضاعف برای پیشبرد برنامه‌هاست. صرف حضور در جلسات و اکتفا نمودن به پیگیری امور در ساعات اداری جوابگوی وظایف سنگین شوراهای اسلامی و برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی که می‌بایستی در منطقه عملیاتی گردد، نبوده و قطعاً لازم است اعضای شورای اسلامی همانند سربازان در حال خدمت دائماً آماده باشند. هر وقت نیاز شد (هر ساعت از شبانه‌روز) برای سرکشی و نظارت بر پروژه‌ها و یا حوادث غیرمترقبه که برای مردم منطقه فعالیت شورا اتفاق می‌افتد، آماده خدمت‌رسانی باشند. این روحیه در دوره اول انتخاب شوراها پررنگ بوده ولی متأسفانه کم‌کم رنگ‌باخته است و لازم است مجدداً این روحیه جهادی و ایثارگری تقویت گردد.

شوراهای اسلامی تبلور مشارکت مردم در مدیریت شهری و روستایی

· بفرمایید مهم‌ترین مشکلات مردم کلاردشت کدم‌اند؟آیا شوراهای اسلامی می‌توانند در حل این مشکلات تأثیرگذار باشند؟

· شاید بتوان در یک جمله مسائل و مشکلات مردم کلاردشت را توصیف نمود و آن جمله این است ، "مشکلات مردم کلاردشت در لابه‌لای جنگل انبوه، مراتع سرسبز ، رشته کوه های سر به فلک کشیده و آب‌وهوای کم‌نظیر پنهان‌شده است". البته این موضوع اختصاص به شهرستان کلاردشت ندارد و اکثریت شهرستان‌های استان مازندران (به‌ویژه غرب مازندران) از مواهب توسعه تا حدود زیادی بی‌بهره‌اند. از سال 1370 با اعلام توریستی شدن این شهر ، با تغییر غیرقانونی کاربری زمین‌ها ، بخش عمده‌ای از اراضی زراعی نابودشده است. جنگل‌ها و مراتع به‌شدت تخریب‌شده‌اند. آب آشامیدنی مردم آلوده‌شده است. منابع درآمدی مردم به‌شدت کاهش‌یافته و در مقابل هزینه‌ها به دلیل ورود حدود بک میلیون نفر مسافر در سال به‌شدت افزایش‌یافته است. درصد بیکاری به‌ویژه در بین تحصیل‌کردگان منطقه افزایش‌یافته است. از آثار تبعی این مشکلات افزایش اعتیاد و دزدی و بزه‌های دیگر در این شهر است. از مشکلات مهم دیگر می‌توان به نداشتن کتابخانه و امکانات فرهنگی،رفاهی و ورزشی در اکثر محله‌ها اشاره کرد. برای شوراهای اسلامی شهر بیش از 30 وظیفه تعیین‌شده است. انتخاب شهردار و نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته و تابعه شهرداری؛ بررسی و شناخت کمبودها و پیشنهاد راه‌حل‌ها به مقامات ذی‌ربط؛ برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی،اقتصادی، عمرانی،فرهنگی،آموزشی و سایر و ده‌ها مأموریت و وظیفه دیگر هرکدام ظرفیت مناسبی برای تأثیرگذاری شوراها در حل مشکلات مورد اشاره ایجاد نموده است که متأسفانه به مقدار کافی در دوره‌های گذشته به این ظرفیت‌ها در حل مشکلات مردم توجه نشده است.

شوراهای اسلامی تبلور مشارکت مردم در مدیریت شهری و روستایی

· طرح ، برنامه و یا ایده شما برای حل این مشکلات چیست؟

· چون مشکلات هم مهم و هم متنوع بودند، لذا راه‌حل‌ها نیز مختلف و زمان‌بر هستند. قطعاً نمی‌شود ادعا کرد یک‌شبه و حتی طی یک دوره 4 ساله بر همه این مشکلات فائق آمد، اما می‌توان از همه ظرفیت‌های موجود و قابل‌دسترس بهره گرفت و با سرعت بیشتر و هزینه کمتری مشکلات را از پیش رو برداشت و من به چند مورد مهم آن اکتفا می‌کنم.

1. کلاردشت مثل بسیاری از شهرهای ایران دارای منابع انسانی کارآمد، تحصیل‌کرده، متخصص و صاحب‌نظر، چه به‌صورت ساکن و چه مهاجرت نموده به داخل و خارج کشور است. شورای اسلامی منتخب هرچند ترکیبی از افراد باتجربه و تحصیل‌کرده باشند، بااین‌وجود ظرفیت این گروه کوچک محدود است. باید از همه توان افراد بومی و دلسوز کلاردشت بهره گرفت. پیشنهاد مشخص من تشکیل یک اتاق فکر چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت مجازی در سطح شهرستان است. هم شورای شهر می‌تواند از ایده‌های این اتاق فکر برای حل مسائل و مشکلات و توسعه زیرساخت‌های منطقه بهره ببرد و هم شهرداری و فرمانداری و سایر نهادها. این ایده‌ها را می‌توان حتی از طریق شبکه‌های اجتماعی هم گرفت. چیزی که مهم است تعامل مؤثر با اعضای اتاق در طول سال است. بهتر است لااقل سالی یک یا دو نشست گروهی هم برگزار شود. بسیاری از افراد مورد اشاره دارای مسئولیت‌های مهمی در داخل و خارج از کشور هستند و حداقل تعدادی از آن‌ها می‌توانند سرمایه‌گذار هم باشند.

2. راهکار دوم استفاده از تشکل‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی است. یکی از تشکل‌هایی که در شهر کلاردشت تشکیل شده است ، شرکت تعاونی توسعه و عمران شهر کلاردشت است. اگر افراد مؤسس این تشکل معتمدین همه محلات و افراد خوش‌نام در بین توده‌های مردم باشند و این تشکل درگیر گرایش‌ها سیاسی نگردد، قانون اجازه داده است بسیاری از پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای شهر با ترک مناقصه و از طریق مذاکره به این تشکل واگذار شود. برای شروع فعالیت حداقل باید 5 درصد مردم شهر سهامدار این تعاونی باشند، ولی هر چه تعداد سهامداران بیشتر باشد، مثلاً 20 تا 30 درصد مردم ، شورای شهر و سایر نهادها با اطمینان بیشتری موافقت خواهند نمود که کارهای عمرانی به این تشکل مردمی واگذار شود. این‌ یک نمونه از تشکل‌های مردمی است ، ده‌ها تشکل مردم‌نهاد دیگر را می‌توان در کلاردشت در راستای توسعه پایدار و همه‌جانبه راه‌اندازی نمود.

3. یکی از مشکلات و معضلات مهم کلاردشت آب آشامیدنی است که احداث یک تصفیه‌خانه پیشرفته و مدرن با ظرفیت تصفیه بالا که هم جوابگوی نیاز جمعیت فعلی و هم پاسخگوی نیاز مصرف آب کلاردشت در دهه‌های آینده باشد. البته برای اجرای پروژه این‌چنینی همراهی مسئولین استانی و شهرستانی (استاندار و نماینده مجلس) ضروری است.

4. باوجود آب‌وهوا و مناظر طبیعی زیبای کلاردشت، هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری قابل‌ذکری در مورد ایجاد تفرجگاه‌ها، ایجاد آب‌نما و آبشارهای مصنوعی در حاشیه رودخانه سرد آبرود از دامنه علم‌کوه تا تنگه خروجی رودخانه از دشت کلاردشت صورت نگرفته است( البته منظورم تفرجگاه‌های عمومی است و نه باغ‌های خانوادگی ). شورای شهر می‌تواند با رعایت اولویت‌ها این پروژه را عملیاتی نماید.

5. موضوع دیگر ساماندهی یک‌میلیون گردشگر کلاردشت در طول سال است. هم‌ساخت هتل‌ها و مجتمع‌های مسکونی و هم اسکان گردشگران در خانه‌های مردم باید نظام‌مند و با برنامه باشد. با ساماندهی این اسکان و پذیرایی هم گردشگران بیشتری جذب خواهند شد و هم مشکلات مختلف به وجود آمده طی سال‌های گذشته (دزدی و خسارت‌هایی که مردم متحمل شده‌اند) ، به حداقل خواهد رسید. این ساماندهی نیز با نظارت شهرداری و شورای شهر و به دست بخش غیردولتی انجام خواهد شد.

6. ایجاد مراکز فرهنگی نظیر کتابخانه، مراکز تفریحی نظیر شهربازی مناسب ، دریاچه مصنوعی و امکانات ورزشی مناسب برای محله‌ها نیز از نیازهای اولیه این شهر هستند که هر مورد فعلاً در حد قابل قبولی برای این شهر فراهم نشده‌اند.

7. احیای جاده جنگلی ایجادشده در قبل از انقلاب اسلامی برای تفریح خانواده‌ها در دل طبیعت(صرفاً برای افراد پیاده) با ایجاد مراکز رفاهی (رستوران ، بوفه و..) نیز می‌تواند در اشتغال‌زایی منطقه بسیار مؤثر باشد.

شوراهای اسلامی تبلور مشارکت مردم در مدیریت شهری و روستایی

8. جمع‌آوری و حمل بهداشتی زباله و احداث کارخانه سوزاندن زباله و تبدیل زباله به خاکستر به‌عنوان یک راهکار سالم زیست‌محیطی .

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
به این دوست عزیزمان بفرمایید که ارم الله وسط پرچم ایران قرمز است نه مشکی؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین