پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۳۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آرامش مردم از اهداف طرح تحول سلامت بوده است، گفت: فعالیت های ۴ سال گذشته وزارت بهداشت در زمینه تحقیقات برای اولین بار در کشور ما انجام شده است.

شعار سالدکتر رضا ملک زاده اظهار داشت: برای اولین بار می توانیم بگوییم در تاریخ وزارت بهداشت موفق شدیم در این طرح قانون ۱ درصدی را اجرا کنیم و همانطور که در برنامه پنجم پیش بینی شده بود ۱ درصد از بودجه وزارت خانه ها و دانشگاه ها صرف تحقیقات شود.

اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان به بودجه تحقیقاتی

وی افزود: در گذشته اختصاص این بودجه ۱درصدی در وزارت بهداشت وجود نداشت و تنها حدود کمی در دانشگاه ها بود لذا اختصاص این بودجه ۱ درصدی رقم قابل توجهی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در این ۲ تا ۳ سال بوده و این بودجه را برای فعالیت های تحقیقاتی در سطح دانشگاه ها و طراحی زیر ساخت های مهم که باید در سطح دانشگاه ها باشند اختصاص دادیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه زیر ساخت ها شامل آزمایشگاه های مجهزی است که باید در دانشگاه ها باشد، گفت: طرح های بزرگ و مطالعات مبتنی بر جمعیت مثل مطالعات کوهورت که به طور مثال ما حدود ۲۰ کوهورت را اندازه گیری کردیم که در تاریخ کشور ما بی سابقه است.

ملک زاده ادامه داد: ما در مطالعات کوهورت یک مطالعه ۲۰۰ هزار نفره را برای ۳۰ سال طراحی کردیم و این امر ذخیره و می شود تا سال های سال به سوالاتی که در بخش سلامت داریم پاسخ دهیم همچنین فناوری و همراه آن تولید علم و برنامه ریزی کرده و ۱۰۰ نظام ثبت در این زمینه پیدا کرده مانند نظام ثبتی که برای IBD یا بیماری های التهابی روده اجرا کردیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت های ۴ سال گذشته وزارت بهداشت در زمینه تحقیقات برای اولین بار در کشور ما انجام شده است، گفت: این مسئله کشور ما را در سال های آینده به سمت جهشی در تولید علم با کیفیت و مفید برد.

معاون وزیر بهداشت افزود: با افزایش تعداد بیماران در بیمارستان ها و اورژانس در این سال ها برخی از اعضای هیئت علمی ما بخشی از وقت خود را صرف خدمات و درمان بیماران می کنند و با توجه به این مسئله ما گروهی از اعضای هیئت علمی را استخدام کردیم که بیشتر وقت خود را صرف تحقیقات کنند بنابراین توانستیم تولید علم را از نظر کمی و کیفی بالا نگه داشته و برنامه ریزی با توجه به زیر ساخت هایی که داریم کنیم.

یکی از اهداف طرح تحول آرامش مردم است

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقد اند که طرح تحول به صورت پایلوت اجرا نشده است گفت: ما پایلوت های گوناگونی در گذشته داشته ایم و اینطور نبوده که طرح به صورت یکباره ایجاد کنیم درحالی که واقعیت این است که کار سخت را هر کسی بخواهد اجرا کند بالاخره مشکل، سوال و ایراد پیش می آید که باید اصلاح شود؛ ولی اصلی که هدف بوده یعنی آرامش مردم را فراموش نکرده ایم و به این موضوع رسیده‌ایم.

شایع ترین بیماری های گوارشی

وی در ادامه به یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ریفلاکس یکی از بیماری‌های شایع گوارشی بوده و یعنی سوزش سردل، حالت تهوع صبحگاهی، ترشی و سنگینی بعد از غذا، بوده که مجموعا سوهاضمه می گوییم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: ریفلاکس در این زمینه شایع ترین علت بیماری گوارشی در ایران است که حدود ۲۰ درصد مردم با آن مواجه هستند.

ملک زاده با اشاره به اینکه ریفلاکس ۲ علت مهم دارد، گفت: علت نخست بستگی به نوع غذاهای همچون استفاده بیش از حد از چایی، قهوه، کاکائو، نوشابه گازدار، فست فودها، چیپس، پفک و غذاهای چرب، شور، ترش و پرادویه دارد که مردم مصرف می کنند و با خوردن ۱ تا ۲ مورد از آنها مستعد ریفلاکس می شوند.

۷۰درصد مردم ایران چاق هستند و یا اضافه وزن دارند

وی ادامه داد: علت دوم حجم زیاد غذا در ایران بوده که ۷۰ درصد مردم چاق هستند و یا اضافه وزن دارند به عبارتی ۳۰ درصد مردم ایران چاق و ۴۰ درصد اضافه وزن دارند.

رئیس هفته سلامت گوارش خاطر نشان کرد: ۳۰ تا ۳۵ درصد غذاهایی که می خوریم به طور متوسط اضافه است و پرخوری موجب چاقی و سوهاضمه می شود.

۳۰ درصد ایرانی ها کبد چرب دارند

ملک زاده با اشاره به اینکه شایع ترین بیماری کبدی،کبد چرب است، گفت: ۳۰ درصد ایرانی ها کبد چرب دارند و این مسئله باعث می شود که آنها را مستعد سکته قلبی و مغزی در جوانی و به خصوص زیر ۶۰ سال کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری سلامت، تاریخ انتشار 31اردیبهشت 96، کدمطلب:22333، www.tebna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
خیر باشه ان شاالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین