پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
رای اعتماد دوباره مردم به اعتدال گرایان و اهداف و برنامه های آنان، در شرایطی به صندوق ها واریز شد که تبلیغات بسیاری در زمینه وعده های رنگارنگ اما فاقد پشتوانه ای مشخص، فضای انتخاباتی را لبریز ساخته بود.

شعارسال: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اعتماد دوباره مردم به رییس جمهوری مستقر و رد وعده های گوناگون نامزدهای رقیب از سوی اکثریت مشارکت کنندگان به پایان رسید؛ انتخابی که نشانه های روشنی از آگاهی و بلوغ سیاسی مردم در آن نمود یافت.

افزایش چند برابری میزان یارانه نقدی یکی از وعده هایی بود که برخی نامزدها در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی مطرح ساختند؛ وعده ای که به نوعی نیازمندی های معیشتی مردم و جلب آرای قشرهای کم توان جامعه را هدف قرار داده بود. شعارهای اینچنینی اما در انتخابات 29 اردیبهشت با رای منفی اکثریت رای دهندگان از کلانشهرها تا روستاها روبرو شد.

در این خصوص چند نکته لازم به یادآوری است:

1- در جریان رقابت های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مانند برخی دوره های پیشین، برخی نامزدها محور شعارهای انتخاباتی خود را بر پرداخت پول بیشتر به مردم در قالب طرح هایی چون یارانه قرار دادند؛ وعده هایی که بسیاری از مسوولان و ناظران با اشاره به محدودیت منابع و حوزه اختیارات دولت، بر اجرایی بودن آن تردیدهای جدی وارد کردند. ناهمخوانی چنین شعارهایی با سیاست های کلان اقتصادی کشور هم انتقادهای بسیاری را برانگیخت. حتی «علی لاریجانی» رییس مجلس اعلام کرد که وعده هایی چون سه برابر کردن یارانه نقدی در چارچوب برنامه ششم توسعه و در اختیار دولت نیست. دولتمردان بارها از این نامزدها خواستند منابع پرداخت چنین پولی را اعلام کنند، اما نه تنها پاسخ منطقی و قانع کننده ای از سوی آنان دریافت نشد، بلکه اصرارشان بر عملیاتی بودن چنین شعارهایی فزونی یافت.

2- نیازسنجی درست از شرایط جامعه و توجه به معیشت به عنوان یکی از مسائل مهم مردم، برخی از نامزدها را به بهره برداری انتخاباتی از مشکلات مالی و طرح چنین وعده هایی برای کسب آرای بیشتر سوق داد. این در حالی است که مسوولان موظفند راه حل مشکلات اقتصادی جامعه را نه در راهکارهای کوتاه مدتی چون پرداخت اعانه به همه مردم، که در توانمندسازی آنان از طریق توسعه زیرساخت های اقتصادی در دستور کار قرار دهند و به عبارتی به جای ماهی به آنان ماهیگیری یاد دهند.

علم و آگاهی جامعه به این واقعیت مهم موجب شد شهروندان در برابر دو گزینه دریافت کمک نقدی و توانمندسازی اقتصادی، دومی را برگزینند که اعتدال گرایان آن را نمایندگی می کردند. به عبارتی دیگر، مردم ترجیح دادند به جای دریافت پول بیشتر، در بلندمدت نتیجه ای بهتر و باثبات تر را در زندگی خود شاهد باشند.

3- بسیاری از مردم ما از شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه و پیامدهای پرداخت چهل و پنج هزار و پانصد تومانی خاطره خوشی ندارند و نتایج آن را به چشم دیده اند. اجرای ناصحیح قانون هدفمندی یارانه ها از سال 1389، تورم سرسام آوری را در کشور ایجاد کرد. قرار بود بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت سوخت، به مردم نیازمند داده شود و بخش زیادی از آن صرف توسعه زیرساخت های اقتصادی شود. اما اجرای نیم بند و ناقص این قانون در سال های گذشته نه تنها منجر به توسعه زیرساخت ها نشد، بلکه با افزایش نقدینگی در جامعه، تورم را هم افزایش داد.

روند تداوم پرداخت یارانه نقدی در دولت یازدهم بازبینی شد و اجرای نظام مند فازهای بعدی طرح هدفمندی در دستور کار دولت قرار گرفت. دولت بر اساس مصوبه مجلس تعدادی از توانگران را از زمره یارانه بگیران خارج کرد. در زمان حاضر اکثریت کارشناسان اقتصادی تداوم پرداخت یارانه به شیوه پایه گذاری شده در دولت پیشین را همخوان با اهداف بلندمدت اقتصادی کشور نمی دانند.

مردم اما در انتخابات ریاست جمهوری آگاهانه و هوشمندانه به وعده های یارانه ای برخی نامزدها، نه گفتند. مردم ترجیح می دهند از منافع کوتاه مدت دریافت پول از دولت بگذرند و به منافع بلند مدت ملی چون کاهش بیکاری و رکود، افزایش رونق تولید و پویایی اقتصاد امید ببندند که زندگی همه را از خود متاثر خواهد کرد.

4- تردیدی نیست که حمایت از قشرهای آسیب پذیر جامعه و توانمندسازی اقتصادی آنان جزو وظایف دولت ها است. یکی از مهمترین هدف های پرداخت یارانه نقدی هم حمایت از محرومان است. برخی نامزدها در جریان رقابت های انتخاباتی به بهانه کمک به اقشار محروم و آسیب پذیر، وعده های دور از دسترس خود را توجیه می کردند. این در حالی است که دولت یازدهم هرگز از توجه به قشرهای فرودست جامعه غافل نمانده است. در همین راستا دولت از امسال یارانه خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی را که مستمریشان به طور متوسط 71 هزار تومان بوده افزایش داده و با رشدی 3.4 برایری، در فروردین امسال به 240 هزار تومان رسانده است.

در مجموع، این آگاهی مردم در زمینه پیامدهای نامطلوب افزایش بی حساب و کتاب یارانه، اهتمام آنان به لزوم تقویت بنیه اقتصادی کشور و تداوم مسیری که از چهار سال پیش آغاز شده و توانسته بخش های اقتصادی کشور را با تکانه های مثبت همراه کند، آنان را به رای دوباره به دولت و رد وعده های رنگارنگ رقبا سوق داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 3خرداد1396، کدخبر: 82543247: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین