پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۳۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
شهریه های مهدکودک ها قرار است با درصدی افزایش همراه باشد ، این درحالی است که همین حالا هم بسیاری از والدین با شهریه های فعلی مشکل دارند و گاهی از پس پرداخت آنها برنمی آیند.

شعار سالبطور مثال اگر والدین شاغل محل سکونت و کارشان در شمال تهران واقع شده باشد باید دقیقا بیشتر از نصف حقوق یا یک سوم حقوق خود یعنی چیزی حدود 600 هزار تومان را بابت شهریه مهدکودک برای فرزندانشان پرداخت کنند.

شهریه مهدهای کودک این روزها به یکی از مهم ترین دغدغه های مادران و پدرانی تبدیل شده که ناگزیرند فرزندان خود را به مهدها بسپارند.
این نگرانی با زمزمه افزایش 14 تا 15 درصدی شهریه مهدکودک ها از تیرماه ، افزایش پیدا کرده و شماری از والدین در مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا ، انتقادهای خود را نسبت به این موضوع مطرح کردند.
یکی از مادران جوان که محل کارش در شمال تهران است ، به خبرنگار ایرنا می گوید: من ماهانه 550 هزار تومان بابت شهریه مهدکودک پرداخت می کنم که این مبلغ نیز حتما باید در ابتدای ماه پرداخت شود.
وی ادامه می دهد: علاوه بر شهریه ، مبالغی نیز باید بابت کلاس های فوق العاده بپردازم ؛ بطورمثال برای کلاس 'نقاشی و بازی' ، 90 هزار تومان دریافت می شود و می گویند اجباری نیست اما مگر می شود کودکان دیگر بازی کنند و فرزند من در بازی و نقاشی آنها مشارکت نداشته باشد.
یکی دیگر از پدران که دو کودک شیرخوار و خردسال دارد نیز از نوسان قیمت بین مهدکودک های سطح شهر گلایه می کند و می گوید: شهریه نگهداری کودکان در سنین مختلف با هم متفاوت است و برای شهریه فرزند شیرخوار خود 480 هزار تومان و برای فرزند خردسال 540 هزار تومان ماهانه پرداخت می کنم.
وی اضافه می کند: این مبلغ حتی برای تغذیه میان وعده صبح و بعدازظهر فرزندانمان هم نیست و باید تغذیه آنان را خودمان فراهم کنیم و همراه فرزندمان به مهدکودک ببریم.
یکی از مادران کارمند نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: در فیش حقوقی من، ماهانه 90 هزارتومان بابت پول مهدکودک پرداخت می شود اما این مبلغ حتی 10 درصد شهریه مهدکودک فرزندم هم نمی شود.
وی اضافه می کند: برخی ادارات این 90 هزار تومان را پرداخت نمی کنند و با مهدهای کودک اطراف، قرارداد می بندند تا کودکان با شهریه مناسب تری وارد مهدها شوند که به نظر من این راه حل بهتری از پرداخت مستقیم است و هم کیفیت خدمات مهدهای کودک ارتقا می یابد.
وی خواستار راه اندازی مهدهای کودک از سوی ادارات دولتی و خصوصی می شود تا دغدغه های مادران تا حد زیادی کاهش یابد.

**از شهریه مهد کودک تا عکس های 12 هزار تومانی
البته دغدغه گرانی شهریه مهدهای کودک، مختص کارمندان و شاغلان بخش خصوصی نیست و برخی خانواده هایی که بنا به دلایل مختلف فرزندان خود را به مهدکودک می فرستند از شهریه مهدها، گلایه دارند.
مجید رضایی که فرزند خود را برای یادگیری آموزش های مختلف به مهدکودک می فرستد، به خبرنگار ایرنا می گوید: علاوه بر شهریه باید بابت مسائل مختلف به مهدهای کودک پول بپردازیم ؛ بطورمثال از فرزند من در مهد عکس انداخته اند و بابت هر عکس که حتی خودم آنها را انتخاب نکرده ام، 12 هزار تومان طلب می کنند.
وی می افزاید: این ماه علاوه بر شهریه مهدکودک ، مجبور شدم 60 هزار تومان بابت پول عکس ها بپردازم.
البته برخی از والدین نیز از افزایش 14 درصدی شهریه های مهدهای کودک گلایه داشتند درحالیکه این مبالغ هنوز به مهدها ابلاغ نشده و متاسفانه برخی از مهدها بطور خودسرانه اقدام به افزایش شهریه های خود کرده اند.

**چرا شهریه مهدهای کودک متغیر یا گران است؟
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می گوید : شهریه مهدهای کودک براساس امکانات، استان و منطقه تعیین می شود.
حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: مبلغ شهریه مهدهای کودک معمولا به صورت اولیه از سوی کمیته ای در خود استان ها تعیین می شود که این کمیته متشکل از کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، کانون مهدهای کودک و سازمان بهزیستی است.
وی تاکید می کند: مبلغ شهریه ها با توجه به استان، وضعیت اقتصادی ، تورم و قیمت تمام شده محاسبه می شود و شهریه مهدکودک در شهر مرکز استان با سایر شهرستان ها و حتی بین مناطق مختلف کلانشهرها ، متفاوت است.
وی اضافه می کند: این نرخ های پیشنهادی اولیه از سوی استان های مختلف به ستاد بهزیستی می آید و ارزیابی می شود و نرخ شهریه ای که از سوی این ستاد تعیین می شود به هیچوجه بالاتر از نرخ کمیته استانی نیست.

**تعیین شهریه مهدهای کودک با توجه به قیمت تمام شده خدمات ارائه شده
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می گوید: شهریه مهدهای کودک با توجه به قیمت تمام شده خدمات ارائه شده و امکانات استفاده شده مانند اجاره بها، حق مسکن، مالیات و نرخ تورم تعیین می شود.
مسعودی فرید می افزاید: استانداردهای محیطی ، تعداد مربی ها ، مناسب سازی و مناطق بالای شهر در افزایش شهریه های مهدهای کودک ، تاثیر گذار است.
وی در عین حال تصریح می کند: افزایش خودسرانه شهریه مهدهای کودک قبل از ابلاغ هرگونه افزایشی ، تخلف بوده و با مدیران این مهدها برخورد می شود.
مسعودی فرید می افزاید: لیست شهریه ابلاغی به مهدهای کودک حتما باید جلوی چشم والدین قرار گیرد.

**تخلف ها را گزارش کنید
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از والدین خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفی ازجمله طلب پول اجباری برای کلاس های فوق العاده مهدها ، مراتب را به سامانه 3000012333 پیامک کنند.
مسعودی فرید می گوید: کارشناسان مربوطه با دریافت پیام های مردمی در خصوص تخلفات مهدهای کودک ظرف 24 ساعت و نهایت ظرف 48 ساعت به تخلفات رسیدگی می کنند.
وی تصریح می کند: اگر در این بین ، پول زوری از والدین گرفته شده باشد به آنان بازگردانده خواهد شد.
وی یادآور می شود: باید منابع بیشتری برای حمایت از والدینی که فرزندان خود را به مهدها می فرستند ، اختصاص یابد اما تقریبا تمام کمک دولت به مهدهای مناطق محروم معطوف شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 3 خرداد 96، کدمطلب82543139 (6001633)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین