پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
آقای موحدی کرمانی، از شما بعید است که در جایگاه یکی از بزرگان جریان اصولگرا، به راحتی و بدون تامل، از دین برای توجیه شکست رئیسی استفاده ابزاری نمایید. شما باید جوانان حامی رئیسی را آرام نمایید و از ایجاد دو قطبی در جامعه جلوگیری کنید نه اینکه با حلال و حرام سازی آرای انتخاباتی، در مسیر دو قطبی سازی کشور بکوشید.
شعارسال: سالهاست که بخشی از نخبگان جریان اصولگرایی، در تلاش هستند با تشبیه پیروزیها و شکستهای خود و اقداماتی که در فضای سیاسی کشور انجام میدهند به وقایع صدر اسلام و همچنین مبانی بیان شده در مباحث دین، به توجیه عملکرد خود و فضاسازی کاذب دست بزنند تا بلکه دستاویزی برای جلوگیری از سرشکستگی در شکست بدست آورند و هم در جهت ناتوانسازی رقیب در زمان پیروزی قدم بردارند.

سوء استفاده از نمادهای دینی در جناح اصولگرا و توسط اصولگرایان، سالهاست که انجام میگیرد و آقایان به این نتیجه رسیدهاند که به جای خرج خود برای دین، دین را خرج اقدامات خویش کنند و اصول و مباحث آن را دستاویز اقدامات سیاسی کنند.

امثال علی مطهریها را با پسر نوح، مقایسه میکنند، بزرگان نظام و السابقون انقلاب را با طلحه و زبیر مقایسه میکنند، از دستور امام زمان(عج) رونمایی میکنند که ایشان، رای به احمدینژاد را توصیه کرده است، از مظاهر دینی برای رایآوری رئیسی در انتخابات استفاده میکنند، خویش را در زمانه امیرالمومنین(ع) متصور می شوند و نام عمار را برای خود، نامگذاری میکنند و بسیاری اقدامات دیگر که بیان آنان به درازا میکشد و به صورت روزمره، قابل مشاهده است.

در جدیدترین مورد از موارد سوء استفاده از مباحث دین توسط نخبگان اصولگرا، باید به تقسیم بندی آرای انتخابات ریاستجمهوری به «حلال» و «حرام» توسط امام جمعه موقت تهران آیتالله موحدی کرمانی اشاره کرد.

وی در اظهار نظری گفته است: «آقای رئیسی 16 میلیون رأی حلال داشت...ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رئیسی از 16 به 19 و روحانی نیز از 23 به 21 میلیون رای برسد...»

تقسیمبندی آرای انتخابات به حلال و حرام، از بدعتهای جدیدی است که این بار توسط یکی از بزرگان جریان اصولگرا که ردای اجتهاد بر تن دارد وارد واژگان سیاسی کشور شده است و واکنشهای فراوانی را نیز در پی داشته است.

سوء استفاده از واژگان مورد استفاده در مباحث دین برای توجیه شکست، و هتاکی به آرای حامیان رقیب با دسته بندی آرای آنان در زمره موارد حرام، علاوه بر اینکه نوعی سوء استفاده انتخاباتی از دین را تصویر میکند بلکه باعث تقلیل جایگاه مباحث دین به مباحث روزمره در نزد مردم میشود.

البته شروع کاربرد چنین واژهای در انتخابات اخیر، به سید ابراهیم رئیسی برمیگردد که در روزهای پایانی تبلیغات ریاست جمهوری در سخنانی که استیصال و شکست را در صورت او نمایان ساخته بود هدف خود را از فعالیتهای انتخاباتی،«کسب چهار عدد رای حلال» بیان کرده و به نوعی، فعالیت رقبا را در مسیر کسب آرای مردم با هر وسیلهای برشمرده بود.

سوالی که از آقایان موحدی کرمانی و رئیسی باید پرسید اینست که تا چه زمانی بنا دارید از دین و مباحث مربوط به آن، برای جناح اصولگرا سوءاستفاده کنید؟ مگر رهبری انقلاب نفرمودند همه ایرانیان به پای صندوق رای بیایند؛ حتی آنان که رهبری و نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند؟ مگر نفرمودند هرکس که ایرانی است و اعتلای ایران زمین را می خواهد در انتخابات شرکت کند؟ مگر نفرمودند تک تک آرای مردم، حق الناس است حتی رای آن کسی که اسلام را نیز قبول ندارد ولی در اندیشه اعتلای کشور است؟ پس چرا آرای مردم را به حلال و حرام، تقسیم می کنید؟ چرا خواستار ایجاد شکاف در میان مردم هستید؟

تا کی بنا بر این است که در فضای سیاسی کشور، برچسبهایی از قبیل «پسر نوح»،«طلحه و زبیر»، «عمار»، «منصوب امام زمان(عج)»،«ابراهیم بت شکن»،«خادم الرضا(ع)»،«معاویه» و «لیست انگلیسی» رواج داشته باشد و روز به روز بر حجم سوء استفاده از اعتقادات مردم، افزوده شود؟

تقسیمبندی آرا به حلال و حرام، دیگر چه دستاویز شومی است که میخواهید برای توجیه شکست، به آن متوسل شوید؟

مگر رهبر انقلاب نفرمودند که هر یک رای به هر نامزدی که توسط شورای نگهبان، تایید شده است «رای به جمهوری اسلامی» است؟ آیا آقای موحدی کرمانی، رای به جمهوری اسلامی را که نام حسن روحانی در آن قید شده است حرام دانسته است؟ آیا در نظر ایشان، هر برگه رای که نام رئیسی در آن نوشته شده است مشمول آرای حلال میشود و در زمره رای به جمهوری اسلامی؟

آقایان اصولگرا، سوء استفاده از دین را پایان دهید. تاکی قرار است در هنگام پیروزی، از دعای امام زمان(عج) و ختم صلوات و آیات قرآن، استفاده سیاسی کنید و جامعه را به نحوی آماده سازید که گویا حکومت امام زمان(عج) مستقر شده است و خسارات به عمل آمده از دوره مدیریت خود را به نام دین ثبت نمایید؟

تا کی قرار است در هنگام شکست، با استفاده ابزاری از آیات قرآن و وقایع تاریخی، به توجیه شکست بپردازید؟ تا کی قرار است در هنگام شکست، خود را همانند یاران اندک امام حسین(ع) در مقابل تعداد فراوان دشمنان، تصویر کنید تا به جوانان حامی خود، دلداری دهید؟ چرا میگویید همانگونه که خداوند در قرآن فرموده است «واکثرهم لا یعقلون»، پس حامیان رئیسی در اقلیت هستند و حامیان روحانی از تصمیم عقلانی به دور بودهاند؟ چرا آرای انتخاباتی را به حلال و حرام تقسیمبندی میکنید؟

آقای موحدی کرمانی، از شما بعید است که در جایگاه یکی از بزرگان جریان اصولگرا، به راحتی و بدون تامل، از دین برای توجیه شکست رئیسی استفاده ابزاری نمایید. شما باید جوانان حامی رئیسی را آرام نمایید و از ایجاد دو قطبی در جامعه جلوگیری کنید نه اینکه با حلال و حرام سازی آرای انتخاباتی، در مسیر دو قطبی سازی کشور بکوشید.

آقای موحدی کرمانی، لطفا شکست را بپذیرید و چاره ای بیندیشید که جریان اصولگرا از قهقرای فعلی، خارج شود و در آینده، مجددا مجبور به استفاده از علائم دینی برای توجیه شکست نشود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396، کدخبر: ۵۶۶۸۳ ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین