اما این پایان کار بهسازی و مرمت این حرم نبود چرا که ارادت ایرانیان به خاندان اهل بیت بویژه امامین عسکریین همچنان ادامه دارد.
هم اکنون مشغول نصب خشتهای طلا در بخش ایوان قبله هستند که عکس آن در ذیل قابل مشاهده است.
براى نخستین بار خشتهاى طلا به شکل مقرنس در سقف ایوان قبله حضرت در سامراء و بدون پشتوانه گچى و با طرز جدید و پشتوانههاى فلزى نصب میشود.
درب ضریح مطهر عسکریین از درون و همچنین سال و تاریخ ساخت آن بسیار دیدنی است.
صندوقهاى زیباى خاتم امامین عسکریین، حکیمه خاتون و نجمه خاتون از درون ضریح مطهر یادآور مظلومیت اهل بیت (ع) است.
سقف زیباى فیروزهاى حرم مطهر عسکریین (ع) موجب حیرت زائران و جلب توجه آنان شده است ضمن اینکه نشان دهنده معماری ایرانی اسلامی است.
دیدن فیلم پیشرو از حرم مطهر عسکریین در سامراء و ضریح زیبا و هنرى آن هم نشان دهنده اقدامات جدی و بهسازی این حرم است.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396، کدخبر: 13960307000629، www.farsnews.com
مقرنس یکی از عناصر تزیینی معماری است که در زیباسازی بناهای ایرانی به ویژه مساجد و آرامگاهها نقش مهمی دارد. مقرنسها به شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرایش دادن بناها و یا برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری تبدیل شود، به کار میروند. مقرنسها را میتوان ازجمله عناصر مؤثر در ساختن گنبدها دانست، که بعدها کاربرد اولیه را از دست داده و بیشتر برای تزیین به کار رفته است. مقرنسها معمولاً در سطوح فرو رفتهٔ گوشههای زیر سقف کار میشوند اما محل قرار گیری این عنصر تزیینی میتواند در بالای دیوارها، سقفها گوشهها سردرها و مانند آنها باشد. برخی معماران مقرنسها را در جبهه ساختمانها نیز به کار بردهاند و در ساختن آن مهارت را به حدی رساندهاند که نمیگذاردند موجب سنگینی ساختمان شود و بر اصل و پایه فشار آورد.
مقرنس نوعی تزئین است با فرورفتگیها و برجستگیهایی از روی نظم و قاعده که در بعضی موارد به شکل استالاکتیت آویزان است و در حقیقت این نوع تزئین معماری نوعی تزئین حجم پردازی شدهاست. درواقع مقرنس نوعی تجسم سهبعدی و برجسته نقشهای هندسی و گرهچینیهای معماری و هنر اسلامی است.
به کارگیری مقرنس به طور عمده در معماری اسلامی در ایران و کشورهای اسلامی و عربی رشد کرد