پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مخالفت وزارتخانه مطبوعش با پیشنهاد واگذاری واحدهای دانشگاه های علمی - کاربردی و واحدهای دانشگاه پیام نور به بخش خصوصی خبر داد.

شعارسال: محمد فرهادی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد قانونی مناسب و مطلوبی برای ساماندهی آموزش عالی کشور به شورای برنامه ریزی آموزش ارائه کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این طرح برای برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده و سپس این پیشنهاد در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی در ادامه افزود: اگر این طرح در دولت تصویب شود به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: این متنی که طی روزهای گذشته منتشر شده بود؛ پیش نویس بوده که مورد تایید وزارت علوم نبوده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: وزارت علوم با متن منتشره شده پیشنهادی مخالف است اما برای ساماندهی آموزش عالی مصوبه ای در شورای برنامه ریزی آموزش داشته که همان را پیگیری خواهد کرد.

بر اساس پیشنهاد لایحه برنامه ششم توسعه که هنوز نهایی نشده است، تمامی واحدهای دانشگاه های علمی - کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی و 50 درصد واحدهای دانشگاه پیام نور تا پایان سال دوم برنامه ششم منحل و یا به بخش خصوصی واگذار می شود.

در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که سازمان مدیریت به دولت پیشنهاد کرده و نیاز به مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی دارد، آمده است: به منظور انسجام بخشی به نظام آموزش عالی کشور و ارتقای سطح علمی دانشگاه ها و بهره وری بر اساس اقتصاد مقاومتی، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس شاخص هایی نظیر جمعیت، سابقه تأسیس و مختصات جغرافیایی، موظفند نسبت به ادغام ساختار و بودجه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و یا واگذاری آنها به بخش غیردولتی با تصویب شورای عالی اداری تا پایان سال اول برنامه اقدام کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سیاست با ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در تناقض است.

محمد اخباری گفت: رهبر انقلاب تاکید دارند که آموزش های دانشگاهی به سمت مهارت افزایی و اشتغالزایی سوق پیدا کنند و هم اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها مرکز علمی نظام مهارتی در کشور به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم در صورت عملیاتی شدن پیشنهاد لایحه برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی در واقع دست و پای دانشگاه جامع علمی کاربردی زده می شود.

همچنین یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که 'نگاه برنامه ششم توسعه به آموزش عالی کشور، شائبه تقویت و حمایت دانشگاه های غیرانتفاعی را ایجاد می کند.'

قاسم جعفری پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دوستان و همکاران در پیش نویس برنامه ششم توسعه برای آموزش عالی، دچار خطای استراتژیک شده اند.

وی یادآور شد: هم اکنون بسیاری از افراد در مناطق محروم در دانشگاه های پیام نور تحصیل می کنند و اگر لایحه برنامه ششم توسعه نهایی شود به طور حتم اغلب آنان ناچار به ترک تحصیل خواهند شد.

نظر وزیر علوم در موردطرح ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی

فرهادی در ادامه اظهار داشت: وزارت علوم طرح ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این طرح به دنبال محقق ساختن قانونمند و نظام مند شدن سنجش و پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: شیوه نامه سنجش و پذیرش، ضرایب و تصویب دروس، تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون ها و غیره در این طرح ساماندهی می شود.

بر اساس این گزارش طی روزهای گذشته کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح در نهایت آن را با 104 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب رساندند.

طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور دارای 6 ماده است و بهارستان نشینان پس از تصویب کلیات آن، وارد بررسی جزئیات آن شدند.

با اجرای این طرح سنجش و ارزیابی متقاضیان دوره های تحصیلات تکمیلی به صورت کامل و جامع انجام می شود و هم سوابق تحصیلی و هم نتایج آزمون داوطلبان اعمال خواهد شد.

بر اساس این گزارش حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد طی روزهای گذشته در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد گفت: 'برای ما کاملا مشخص است، طرحی که به تازگی در دستور کار مجلس قرار دارد و برخی از مفاد آن نیز در صحن علنی به تصویب رسید، علیه این دانشگاه طراحی شده است.'

همچنین بر پایه این گزارش مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیز علوم پیشتر به خبرنگاران گفته بود که '6 هزار و 700 رشته فاقد مجوز دانشگاه آزاد را بررسی کردیم که تقریبا 33 درصد آنها تایید قطعی و نزدیک به 40 درصد اعلام نقص شد که دانشگاه آزاد باید رفع نقص کند و بقیه رشته محل ها (27 درصد) به خاطر نداشتن شاخص های لازم، مردود شناخته شد که آنها دیگر قابل ارائه نیست.'

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 1 دی 1394، کدمطلب: 81888866 (5060335)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین