پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی با بیان اینکه برای مرمت گنبد شاه اسماعیل با ‏کارگاه‌های کاشی‌سازی آستان قدس رضوی قرارداد منعقد کرده‌ایم، گفت: مرمت گنبد الله الله ‏به‌زودی آغاز می‌شود.‏

شعار سال: عبدالرحمان وهاب‌زاده با اشاره به آغاز عملیات مرمت بقعه شیخ‌صفی در فصل کاری، افزود: مرمت صحن اصلی مجموعه جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی با همکاری سه گروه از کارشناسان مرمت درحال انجام است.

وی عملیات مرمت را شامل تثبیت و رفع خطر کاشی‌های صحن اصلی عنوان کرد و با بیان اینکه مرمت یک دوم دیوار غربی صحن بقعه تمام شده است، گفت: به دلیل اجرای پرحجم کاشی‌کاری معرق در صحن بقعه شیخ‌صفی مرمت این کاشی‌ها بسیار دقیق و حساس است.

وهاب‌زاده تغییرات جوی و سرمای شدید زمستان و نفوذ رطوبت به پشت کاشی‌کاری‌ها را عامل اصلی آسیب به کاشی‌ها عنوان کرد و افزود: در فصل گذشته نیز ما به مرمت بخش داخلی گنبد چینی‌خانه پرداختیم و صدمات ناشی از رطوبت در گچ‌بری‌ها، طلاکاری‌ها، تنگبری ها، نقاشی روی گچ و تزئینات داخلی چینی‌خانه آسیب شناسی و تثبیت شد و در برخی موارد بازسازی انجام شده است.

به گفته وی در چینی‌خانه بقعه شیخ‌صفی که 400 سال پیش طراحی شده است، ظروف اهدایی به بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی و پادشاهان صفوی نگهداری می‌شود که متأسفانه در حال حاضر بیش از 40 درصد گچبری، طلا کاری‌ها و کشته‌بری‌های چینی‌خانه آسیب جدی دیده است.

این استاد باستان شناسی با اشاره به اینکه عملیات مرمت نیازمند گروه‌های فنی و باتجربه متعددی است تا با توان بیشتری جلوی گسترش آسیب‌ها گرفته شود، تصریح کرد: متأسفانه با وجود منابع مالی محدود، امکان استفاده از نیروهای بیشتر وجود ندارد. با این حال مرمت صحن اصلی پیش از فصل پاییز به اتمام می‌رسد.

وهاب‌زاده با اشاره به عایق‌کاری پشت بام و مرمت آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های گنبد الله الله، از مرمت این گنبد از هفته آینده خبر داد و افزود: همزمان با مرمت گنبد الله الله به مرمت گنبد شاه اسماعیل نیز می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه کاشی‌هایی که تاکنون در مرمت گنبد شاه اسماعیل مورد استفاده قرار گرفته، کاشی اصفهان بوده است، اظهار کرد: کاشی‌های اصفهان در معرض آسیب سرمازدگی و یخ‌زدگی قرار می‌گیرد و در مقابل سرمای منفی 30 و 35 درجه اردبیل دوام نمی‌آورد، بدین ترتیب مرمت گنبد شاه اسماعیل نیازمند کاشی مقاوم‌تری است.

وهاب‌زاده از انعقاد قرارداد با کارگاه‌های کاشی‌سازی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس خبر داد و افزود: قبلا کارشناسان کاشی‌کار آستان قدس رضوی از بقعه شیخ‌صفی بازدید کرده‌اند که قرار شد عملیات اجرایی مرمت گنبد شاه اسماعیل پس از ماه رمضان شروع شود.

مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی در پایان، تنها راه کنترل و رفع آسیب‌های این مجموعه جهانی و ایجاد پایداری لازم در آن را استمرار فعالیت‌های مرمتی در سایه توجه مسؤولان و اختصاص اعتبار لازم دانست.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 تیر 1396، کد مطلب: 13960407000363:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین