پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۲۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: عملیات مرمت قلعه نصوری بندر باستانی سیراف از جمله آثار تاریخی و دیدنی جنوب این استان آغاز شد.

شعار سال: نصرالله ابراهیمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عملیات مرمت این اثر تاریخی شامل اندود کامل ارگ قلعه، گچکاری شاه نشین و ساماندهی محیط پیرامونی آن است.

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی ظرفیت تبدیل شدن به یک هتل سنتی را دارد اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر آماده واگذاری قلعه نصوری که می تواند در توسعه گردشگری بندر باستانی سیراف نقشی مهم ایفا کند، به بخش خصوصی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: قلعه نصوری که به قلعه شیخ مشهور است در 250 کیلومتری شرق بندر بوشهر قرار گرفته‌ و مربوط به اوایل دوره قاجار است که با شماره ٣٥١٣ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ابراهیمی بیان کرد: ساخت قلعه به دستور شیخ جبار نصوری درحدود 180 سال پیش انجام شده و معمار آن 'علی اصغر شیرازی' بوده‌است.

وی گفت: مصالح به کار رفته در این قلعه سنگ‌های بزرگ و ملاط گل و گچ است، در ورودی قلعه از سمت جنوب رو به خلیج فارس باز می شود و با گل میخ و کنده کاری های زیبا تزئین شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: در این قلعه بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده‌ است که در جبهه شمالی حیاط بیرونی یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می‌ شود و یک درچوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می‌ کند.

ابراهیمی بیان کرد: در جبهه غربی نیز یک پلکان به طبقه دوم می ‌رود و در این طبقه یک ایوان با ستون‌ های سنگی و گچبری‌های جالب وجود دارد و از طریق پنج در چوبی به اتاقی در شمال خود راه می‌ یابد.

وی افزود: در این اتاق یک گچبری با تزئینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزئین است و در جبهه غربی از طریق پلکانی به طبقه دوم می رسد.

ابراهیمی اظهارکرد: قلعه نصوری دارای بادگیری همانند بادگیرعمارت های ساحلی خلیج فارس است و این بنا ویژگی معماری قاجاریه را در خود دارد.

وی افزود: این قلعه ایوان ستون داری در طبقه دوم دارد که تزئینات گچبری شامل شاخ و برگ، گل و بوته، فرشتگان و پرندگان مربوط به این قسمت است و سبک کار و تراش آنها شبیه ستونهای بازار وکیل شیراز است.

سیراف شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان در جنوب استان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

این بندر یکی از قدیمی ترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بود و در آن زمان بیش از 300 هزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی از جمله زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی شامل رومیان، یونانیان و چینی ها زندگی می کرده‌اند.

گورستان های بازمانده از پیروان دین های گوناگون در این شهر باستان نشانگر این آزادی دینی در این بندر ایرانی است.

شهر باستانی سیراف دارای معماری خاصی است که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است.

سیراف پررونق ترین بندرکشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیادر دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت.

سفال های بازمانده با نقش های گوناگون، پارچه ها و زیورآلات، معماری های گچی و اتاق های آذین شده به آثار هنری و ساختمان های دو و سه طبقه بخشی از میراث به جامانده از آن تمدن است.

اما زمین لرزه مرگبار هفت روزه سال 367 هجری قمری مدفون شدن کامل این بندر را در پی داشت به همین دلیل سیراف پمپئی ایران نامیده شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1396، کد مطلب: 82569979:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین