پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۶۸۶۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
پیش‌بینی می‌شود بعد از پشت سر گذاشتن دوره انتخابات و ماه مبارک رمضان، معاملات مسکن شهر تهران در فصل تابستان تکانی بخورد.

شعار سال: انتظار می‌رود بازار مسکن شهر تهران در آغاز فصل جابه‌جایی با تحرک نسبی از آمار میانگین ۱۵ هزار معامله که طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و ماه مبارک رمضان به ثبت رسید فاصله بگیرد. با این‌که تعداد معاملات تیرماه سال قبل از ۱۵ هزار واحد فراتر نرفت، به دلیل نزدیک شدن به زمان پیش‌رونق مسکن در سال جاری این احتمال کهه تعداد خرید و فروش واحد مسکونی تهران به حدود ۱۷ هزار واحد برسد وجود دارد. البته بهارر امسال نوسان چندانی در تعداد معاملات آپارتمان مسکونی رخ نداد و منحنی آمار نسبت به سالل قبل در یک خط قرار داشت.

در فروردین ماه سال جاری تعداد معاملات ۸.۵ درصد کاهش، در اردیبهشت ماه 4/6 درصد افزایش و در خردادماه 8/5درصد کاهش را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل نشان داد. این شرایط با پیش‌بینی کارشناسان چندان تطبیق نداشت؛ چرا که عمده فعالان حوزه مسکن معتقد بودند این بخش در سه ماهه ابتدای سال جاری فاز پیش‌رونق خود را سپری می‌کند و از تیرماه وارد رونق می‌شود. با این حال آمار نشان می‌دهد زمستان سال قبل تعداد معاملات شهر تهران به ۴۵ هزار واحد رسیده و نشان می‌دهد این تعداد برای یک فصل مناسب است؛ زیرا ۴۵ هزار فقره معامله باا میانگین سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ برابری می‌کند.

مظنه قیمت مسکن شهر تهران بر اساس معاملات انجام شده در تیرماه ۱۳۹۶

محله

متراژ

سن بنا

قیمت (تومان)

شیخ هادی

۵۷ متر

۱۷ سال

۱۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار

نارمک

۵۹ متر

۸ سال

۲۵۸ میلیون

آپادانا

۱۲۷ متر

۳ سال

۷۲۶ میلیون

بهداشت

۴۸ متر

نوساز

۱۱۵ میلیون

شهرآرا

۱۹۶ متر

نوساز

۱ میلیارد و ۸۰۵ میلیون

کوی مهران

۱۲۲ متر

۷ سال

۶۵۴ میلیون

دروس

۷۳ متر

نوساز

۷۶۳ میلیون

سه راه آذری

۵۳ متر

نوساز

۱۵۰ میلیون

باشگاه نفت

۱۰۵ متر

۵ سال

۳۹۳ میلیون

امامت

۸۴ متر

نوساز

۴۴۴ میلیون

جوادیه

۴۴ متر

۱۵ سال

۸۰ میلیون

شهرک غرب

۱۲۴ متر

۱۱ سال

۹۲۰ میلیون














از سوی دیگر هر ساله در ماه مبارک رمضان شاهد افت بازار خرید و فروش مسکن هستیم که انتظار می‌رود بعد از عید فطر روند خرید و فروش غیرتورمی بهبود پیدا کند. هم‌چنین پیش‌بینی کارشناسان از افزایش نرخ اجاره بها حول و حوش ۱۰ درصد است؛ چرا که سه پارامتر تورم عمومیی و قیمت مسکن در حالت تعادل قرار دارد و تنها نگرانی نرخ بهره بانکی است که می‌تواند بر رشدد قیمت اجاره تاثیرگذار باشد.

در خردادماه ۱۳۹۶ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 4/15 هزار واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/0 درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین متوسط قیمت هر مترر مربع مسکن 56/4 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/5 درصد افزایش یافت. باا این وجود نرخ رشد قیمت مسکن هنوز 8/4 درصد پایین‌تر از تورم عمومی قرار دارد. لذا مسکن شهر تهران هنوز افت قیمت را تجربه می‌کند.

با این‌که خرید و فروش نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نیافته آمار زمستان گذشته نشان می‌دهد تعداد پروانه‌های مسکونی در حال افزایش است. بعد از افت شدید صدور پروانه های ساختمانی در پاییز ۱۳۹۴ به تدریج شاهد رشد ملایم صدور پروانه بوده ایم؛ به طوری که تعدادد واحد مسکونی در پروانه های ساختمانی، در فصل زمستان سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابهه سال قبل 6/36درصد افزایش یافته و در کل سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل حدود 7/0 درصد افزایشش یافته و به 1/66 هزار واحد رسیده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید بر شیب آرام قمیتی در آینده بازار معاملات مسکن، گفت: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره‌بها نخواهیم داشت. اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش‌بینی است.

علی چگنی با اشاره به اینکه از اوایل سال ۹۲ به لحاظ معاملات، بازار مسکن، وارد رکود شد که این عامل به دلیل کندشدن روند صدور پروانه اتفاق افتاده و تداوم یافت، تصریح کرد: سال ۹۵ بهه دلیل آنکه روند نزولی صدور پروانه ساختمانی متوقف شده بود، رونق نسبی را در بازار معاملاتت مسکن شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید بر آنکه مطالعات میدانی نیز موید بهبود پیش‌درآمدهای رونق در بازار مسکن است، افزود: شاخص‌های پیش‌نگر که شامل معاملات و قیمت، صدور پروانه ساختمانی، سرمایه‌گذاری ساختمان‌های شروع‌شده، ساختمان‌های نیمه‌تمام و تکمیل‌شده می باشند، بهبود نسبی را نشان می دهند. در عین‌حال شاخص سرمایه گذاری در ساختمانها خود را در ارزش افزوده مسکن نشان می‌دهد که نتیجه و تاثیر آن در فاصله زمانی یک و نیم تا دو سال قابل درک خواهد بود.

چگنی پیش‌بینی کرد: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره‌بها نخواهیم داشت. اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش بینی است.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ساعت 24، تاریخ انتشار: 9 تیر 1396، کد مطلب: 273673:www. saat24.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین