پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
اگر بخواهیم رئیسی را به عنوان ابراهیم رئیسی در نظر بگیریم قطعا این امکان وجود ندارد در جایگاه مرحوم آیت الله هاشمی بنشیند و هیچ شانسی هم در برابر امثال آقایان ناطق نوری، حسن روحانی و آیت الله شاهرودی ندارد. اما ...

شعارسال: یک فعال سیاسی گفت: در میان اصولگرایان نگرانی هایی که درخصوص ابراهیم رئیسی وجود دارد به این دلیل است که آنها نمی خواهند شرایط به گونه ای پیش برود که رقبای داخلی او افول کنند و ستاره اقبالشان کم رنگ شوند. این بر آینده جریان اصولگرایی بسیار تاثیر خواهد داشت. زیرا اصولگرایان سال‌هاست که در میان خود مشغول جنگی هستند که هنوز به پایان نرسیده است.

محمدصادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی، در خصوص افزایش فعالیت های رسانه ای و سیاسی ابراهیم رئیسی در بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت: کمپین ابراهیم رئیسی هیچگاه تصور نمی کردند که در انتخابات ریاست جمهوری اجماعی در خصوص وی صورت بگیرد اما با اتفاق هایی که رخ داد حالا رئیسی به دلایل متعددی فعالیت های خود را در عرصه سیاسی افزایش داده است. اولا آنها در تلاش هستند که با استفاده از این ظرفیت برای زنده نگه داشتن کمپین در عرصه سیاسی استفاده می کنند و به خوبی می‌دانند برای اینکه بخواهند این انسجام و اتحاد را در اردوگاه اصولگرایان زنده نگه دارند باید فعالیتشان را افزایش دهند.

وی ادامه داد: ثانیا فعالیت های رئیسی و نزدیکانش می تواند به دولت ارتباط داشته باشد. یعنی آنها سعی می کنند با تحت فشار قرار دادن دولت از یک سو خود را مطالبه گرحقوق مردم و وعده های انتخاباتی روحانی نشان دهند و از سوی دیگر بتوانند از دولت امتیازهایی دریافت کنند. به همین دلیل هم آقای روحانی در صحبت های اخیر خود بسیار محکم و مقتدر به آنها واکنش نشان داد.

او افزود: ثالثا فعالیت‌های آنها با توجه به قدرت رسانه‌ای و نفوذی که در حاکمیت دارند می تواند باعث شود در اردوگاه جریان رقیب (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه رو) تاثیر گذار باشد. آنها تریبون های بسیار گسترده و بزرگی در اختیار دارند و از آن هم به نحو احسنت استفاده می کنند تا بتوانند امتیازهایی از دولت بگیرند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: درست است که امکان حضور چند یا حتی یک وزیر از حامیان آنها در کابینه کاملا بعید است اما بدشان نمی‌آید که حداقل در میان استانداران و فرمانداران و شهردارهای شهرهای مختلف چند نفری از نزدیکانشان حضور داشته باشد. بنابراین این همان چهارم است که آنها علاوه بر دولت تلاش می کنند به شوراهای بعدی هم که هنوز مستقر نشده است نفوذ کنند و امتیازهایی دریافت کنند.

همچنین جوادی حصاربه مسئله نگرانی ها در اردوگاه اصولگرایان در خصوص وضعیت رئیسی اشاره کرد و گفت: در میان اصولگرایان نگرانی هایی که درخصوص ابراهیم رئیسی وجود دارد به این دلیل است که آنها نمی خواهند شرایط به گونه ای پیش برود که رقبای داخلی او افول کنند و ستاره اقبالشان کم رنگ شوند. این بر آینده جریان اصولگرایی بسیار تاثیر خواهد داشت. زیرا اصولگرایان سال‌هاست که در میان خود مشغول جنگی هستند که هنوز به پایان نرسیده است.

وی تصریح کرد: اگر ابراهیم رئیسی بتواند جایگاه مشخصی برای خود تعریف کند قطعا باقی رقبا را با مشکل مواجه می کند. بنابراین بخشی از جریان اصولگرایی تمایلی ندارند که او در چنین جایگاهی قرار بگیرد. ضمن اینکه جریان نزدیک به رئیسی هم خیلی مورد قبول و تائید کلیت جریان اصولگرایی نیت و صرفا بخشی از آنها موافق این طیف هستند و دستیابی رئیسی به جایگاه خاص می تواند بازی را تغییر دهد و این طیف را در وضعیت بسیار مناسبی قرار دهد.

عضو حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که ادامه فضای انتخاباتی در کشور چه سودی برای جریان رقیب دولت دارد گفت: به نظر من این ماجرای حمله به دولت و ادامه دادن فضای انتخاباتی در کشور تا مراسم تنفیذ ادامه پیدا می کند. تا آن زمان با استفاده از این فضا تلاش می کنند با چانه زنی و تحت فشار قرار دادن روحانی، از وی امتیاز بگیرند. یک نکته جالب درباره این طیف و شخص رئیسی این است که معمولا در ایران زمانی که فردی در یک انتخابات شکست می‌خورد یا کنار گذاشته می‌شود قهر می کند و یا حاضر نمی شود، پست خاصی بگیرد اما ابراهیم رئیسی و اطرافیانش قصد قهر کردن ندارند این را برای خود حل کرده‌اند.

او ادامه داد: آنها با وجود اینکه می دانند در میان مردم اقبالی ندارند سعی دارند چراغ را روشن نگه دارند که مبادا شرایط و جایگاهی که در انتخابات پیدا کرده اند را از دست بدهند. ضمن اینکه با این رفتارهای جنجالی و حاشیه ساز تلاش می کنند میان هواداران خود انگیزه ایجاد کنند که آنها را همچنان فعال نگه دارند و از دست ندهند.

وی درباره این که این تاکتیک تا چه حد می تواند برای طیف نزدیک به رئیسی موفقیت آمیز باشد، عنوان کرد: معمولا این قبیل رفتارها مانند تیغ دودم است یعنی یا نتیجه مثبت می دهد یا منفی. به این معنی که جریانی که این رفتارها را در دستور کار خود قرار می دهد به خوبی باید بداند که یا پیروز می شود و امتیازهایی می گیرد یا آنقدر طرف مقابل را مستحکم می کند که دیگر هیچ امکانی برای امتیاز گرفتن نخواهد داشت. به نظر من با توجه به صحبت های اخیر رئیس جمهور، رفتارهای امثال رئیسی باعث شده آقای روحانی به مراتب جدی‌تر و محکم‌تر شود.

جوادی حصار در پایان با اشاره به طرح نام ابراهیم رئیسی از سوی رسانه های حامی او برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بخواهیم او را به عنوان ابراهیم رئیسی در نظر بگیریم قطعا این امکان وجود ندارد در جایگاه مرحوم آیت الله هاشمی بنشیند و هیچ شانسی هم در برابر امثال آقایان ناطق نوری، حسن روحانی و آیت الله شاهرودی ندارد. اما اگر بخواهیم رئیسی را به عنوان نماد جریان اصولگرایی در نظر بگیریم بعید نیست که بتواند بر مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بنشیند. زیرا قطعا این جریان هرکاری انجام می دهند که بتوانند او را در این شرایط قرار دهند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 22تیر1396، کدخبر: 322288: www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین