پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه از سه‌شنبه گذشته درباره احتمال سیل در منطقه کلات و استان‌های شمالی هشدارهای لازم داده‌ شد اما مردم به این هشدارها توجه نکردند، گفت: ۱۲ نفر از هم‌وطنان در این حادثه جان خود را از دست دادند و ۴ نفر مفقود هستند.
اعلام هشدار وقوع سیل در استان‌های شمالی از

شعارسال:اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی و تمرینی شورای مدیریت بحران استان قم که در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموزش در زمینهُ کاهش خسارت بلایای طبیعی اظهار داشت: اگر آموزش‌های اصولی و درستی به مردم و مدیران داده شود میزان تلفات حوادث طبیعی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی باید با نوآوری همراه باشد، افزود: داشتن فکر و ایده نو می‌تواند گره‌های کور بحران‌هایی که کشور را دچار چالش می‌کند، حل کند و راه‌های جدیدی را پیش روی مسئولان قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه کشور ما یک نقطه حادثه‌خیز در بین کشورهای جهان است، گفت: نمونه آخر حادثه‌خیز بودن ایران سیل ویرانگر استان‌های شمالی بود که متأسفانه تاکنون 12 نفر بر اثر آن جان خود را از دست‌داده‌اند.

وی نشست زمین را یکی از مهم‌ترین معضلات شهری استان تهران دانست و خاطرنشان کرد: روزانه در تهران چهار و دو دهم میلی‌متر فرونشست زمین را شاهد هستیم که در طول سال به 47 سانتی‌متر می‌رسد که علت اصلی آن نیز برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و نیز بهره‌برداری غیر اصولی از کاربری زمین است.

وی عنوان کرد: مسئله گردوخاک و بحران دریاچه نمک دو معضل بزرگ دیگر است که در آینده می‌تواند تبدیل به چالش‌های اساسی برای کشور شود که باید برای آن راهکاری نوین عرضه کرد.

نجار ادامه داد: حادثه ساختمان پلاسکو به‌خاطر عدم آموزش‌های کافی در کشور تبدیل به یک مسئله بین‌المللی شد که کشور را مدتی درگیر تبعات خود کرد، اما حادثه مشا به ی که در شهر لندن رخ داد با کمترین هزینه‌های ممکن تحت کنترل و مدیریت درآمد که نشانگر آموزش‌های صحیح و درست آن در بین مردم و مدیران آن‌هاست.

وی حادثه معدن یورت را مورد توجه قرار داد و گفت: در این حادثه تلخ 43 نفر از معدن‌کاران جان خود را از دست دادند که 21 نفر از آن‌ها صرفاً به خاطر ورود غیرضروری به داخل معدن به کام مرگ فرو رفتند؛ همه این آن‌ها به خاطر عدم گذراندن دوره‌های آموزشی موردنیاز است.

رئیس سازمان مدیریت بحران تعداد آتش‌سوزی‌های در کشور را یادآوری کرد افزود: سالانه در کشور بیش از 160 هزار حریق اتفاق می‌افتد که با آموزش‌ها و تمرین‌های قبلی میزان خسارت جانی به‌صورت چشمگیری می‌تواند کاهش پیدا کند.

نجار ادامه داد: در حادثه مدرسه شین آذربایجان‌شرقی اگر معلم مدرسه آموزش‌دیده بود هرگز آن اتفاق تلخ روی نمی‌داد و تنها در بدترین حالت مدرسه خسارت مالی می‌دید درحالی‌که تا به امروز 16 میلیارد تومان برای درمان و دیه این دانش‌آموزان هزینه صرف شده است.

وی تأکید کرد: وحدت فرماندهی، افزایش سطح آمادگی، هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، شناسایی امکانات و تجهیزات به‌موقع آن‌ها و مشارکت دادن مردم شروطی هستند که باید در لحظه وقوع بحران بسیج شوند.

وی با اشاره به حادثه سیل اخیر در استان‌های شمالی کشور گفت: از سه‌شنبه هفته پیش درباره احتمال سیل در منطقه کلات و استان‌های شمالی هشدارهای لازم داده‌شده بود اما متأسفانه مردم به این هشدارها توجه نکردند که در نتیجه 12 نفر از هم‌وطنان در این حادثه جان خود را از دست دادند و 4 نفر نیز مفقود هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اهمیت و تأثیر مدیریت بحران در دنیا را یادآوری کرد و گفت: دنیا امروز با پیش‌بینی، پیش‌گیری و استفاده از ابزار و امکانات خود بحران‌ها و چالش‌های بزرگ پیرامون خود را تحت مدیریت و کنترل درآورده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما 147 هزار کیلومتر بستر رودخانه وجود دارد که 12 هزار کیلومتر آن در مسیرهای حادثه‌خیز واقع‌شده است.

نجار با اشاره به اهمیت پیشگیری در زمینهٔ زلزله خاطرنشان کرد: به‌صورت متوسط باید در هر 50 کیلومتر یک دستگاه لرزه‌نگار نصب شود تا اتفاقات و حوادث را سریع مخابره کند اما در حال حاضر در فاصله 500 کیلومتری کشور نیز دستگاه لرزه‌نگاری وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: 12 ثانیه لرزش بم 2 هزار و 200 میلیاردتومان هزینه روی دست کشور گذاشت که اگر بناها و سازه‌ها اصولی ساخته‌شده بود و آموزش‌های لازم هم انجام می‌شد هرگز این میزان از خسارت مالی و جانی را در آن شاهد نبودیم.

شعارسال،با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار22مرداد 96،کدخبر: 1490298 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین