پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، برتوجه افراد اثرگذار بویژه ائمه جمعه به مردم مبنی بر حفاظت از محیط زیست و جنگل ‌های بلوط تاکید کرد وگفت: بلوط هویت ما است.

شعارسال: رضا موزونی روز چهارشنبه در همایش بلوط که در مرکز سه راه ۲۲ بهمن کانون پرورش فکری کودکان نو جوانان استان کرمانشاه و به همت کانون برگزار شد، با اشاره به خاطراتی از درختان بلوط گفت: اولین آشنایی من با درخت بلوط حوالی سال ۱۳۵۰ بود و زمانی که جایی برای پناهگاه نداشتیم و دشمن در چند قدمی ما بود به دامن زاگرش و درختان بلوط پناه بردیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه افزود: مادرم می گفت به درختان بلوط تکیه کنید به شما آسیبی نمی رسد و همین بود که ارتباط عاطفی ما با درختان بلوط برقرار شد.

وی اشاره ای به مزایای درختان بلوط داشت و گفت: هرگاه سایه خواستید درختان بلوط، هرگاه آتش خواستید شاخه ‌های خشکیده درختان بلوط، هرگاه بازی خواستید شاخه‌های صبور درختان بلوط و هرگاه وسیله‌ای سنتی خواستید از شاخه های درختان بلوط بسازید.

موزونی درختان بلوط را به سربازانی تشبیه کرد که میوه‌های آنها نیز شبیه گلوله است و حتی پوکه هم دارند و مرز داری می‌کنند.

وی تصریح کرد: این درختان صبور و مقاوم بیشتر در مرزها رشد می‌کنند و بیشتر در جنگل‌های زاگرس و مرزهای استان کرمانشاه واقع شده اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه یادآور شد: در پیشینه تاریخی استان کرمانشاه احترام ویژه‌ای برای این درختان قائل بودند و از آنها بسیار به نیکی یاد شده است.

وی افزود: این درختان چنان مقاومند که حتی اگر با تبر نیز آنها را قطع می کردند دوباره از ریشه رشد کرده و درختی دیگر به بار می‌نشست.

موزونی با اشاره به اتفاقات و آتش‌سوزی های اخیر جنگل‌های زاگرس گفت: به قول یکی از دوستانمان «بلوط شناسنامه زاگرس است» و اگر زاگرس را منهای بلوط کنیم دیگر شناسنامه‌ای نداریم چرا که شناسنامه هویتی ما بلوط است.

وی با بیان اینکه همه ما علایق خاصی به سرزمین‌هایمان داریم، گفت: متاسفانه علی رغم این علاقه مقداری در مورد سرزمینمان و حفاظت از منابع آن کوتاهی می‌کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت: در تعطیلاتی چون سیزده بدر صدها نفر در جنگل‌ ها حضور پیدا می کنند اما وقتی آتش می گیرند شاید نهایتا ۱۰۰ نفر در خاموش کردن آن حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: در اوضاع کنونی دلم برای جنگل‌های بلوط و وضعیت کنونی آن می‌سوزد.

موزونی بر فرهنگسازی در مورد حفاظت از درختان بلوط و جنگل‌ های زاگرس تاکید کرد و گفت: انتظار این است که افراد اثر گذار چون ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه و منبرهایشان به صورت ویژه به این موضوع بپردازند و آیات و روایتی که در قرآن و توسط ائمه اطهار در مورد محیط زیست بیان شده بهره ببرند.

وی افزود: همچنین باید ادارات سطح شهرها به ویژه مناطقی که بیشتر درگیر آتش سوزی می شود فرهنگسازی و اطلاع رسانی در این زمینه را انجام دهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تاکید کرد: انتظار می‌رود دادگستری استان نیز مجازات افراد خاطی در این زمینه را در رسانه‌ها اعلام کنند که بازدارندگی داشته باشد.

وی بر آموزش به روستائیان در این زمینه نیز تاکید کرد و گفت: به روستائیان آموزش دهند که تردد افراد مشکوک به این مناطق را به نیروهای حفاظتی و پلیس در این مناطق گزارش دهند.

موزونی گفت: همچنین آموزش های اولیه اطفا حریق را به علاقه مندان طی یک فراخوان در قالب یک گروه ۱۰۰ نفره چون تکاور آموزش دهند.

وی ادامه داد: هر شهرستان می تواند چند گروه به این صورت داشته باشند و کمیته بحران استان نیز امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت: شاید ما نتوانیم در اطفا حریق مشارکت کنیم اما می توانیم در قالب تدارکات به این افراد که در صف مقدم خاموش کردن آتش هستند کمک کنیم و حتی صدقه جاریه را در این راه هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه باور قلبی ما بود که در این زمینه کار فرهنگی کنیم، تاکید کرد: باید برای کارهای فرهنگی در این زمینه هزینه شود و بچه ها بلوط را دوست داشت باشند و حتی یک میدان یا یک خیابان در شهرهای استان با نام بلوط نامگاری شود که به مردم این موضوع یادآوری شود.

موزونی از مشارکت بیش از ۲ هزار نفر در همایش بلوط خبر داد و گفت: ما با این همایش باعث شدیم حداقل ۲ هزار نفر به بلوط فکر کنند و وقتی به بلوط فک کنند این باور قلبی در آنها به وجود می آید که از آن محافظت کنند و یا خود را مسئول آن بدانند.

وی اشاره ای نیز به روند برگزاری همایش داشت و گفت: از مرداد سال ۹۵ برای این موضوع در مراکز و کتابخانه های ما در ۸ رشته عکس، نقاشی، کاریکاتور و... کار انجام شده و آثاری نیز به دست ما رسیده است و امروز از ۶۰ اثر از ۶۰ نفر تقدیر می کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، تندیس همایش بلوط را از نظر معنوی ارزشمند دانست و پیشنهاد داد آن را در به شکل استانی طراحی و به کسانی که از جان و مال خود در حفاظت از محیط زیست جان و مال خود می گذرند تقدیم شود.

وی خواستار برخورد جدی و بدون اغماض قانونی از سوی دستگاه قضایی با کسانی شد که جنگل های بلوط را به آتش می کشند شد و گفت: چه می شود ذغال بلوط در خانه ها حرام شود و همان انزجاری که نسبت به وجود یک مواد مخدر به وجود می‌آید در مورد قاچاقچیان آن نیز باشد.

لازم به ذکر است، در حاشیه این همایش آثاری از کودکان و نوجوانان با بلوط و در مورد بلوط به نمایش گذاشته شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 25مرداد1396، کدخبر: 4060767: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین