پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
دانش‌آموزان نمونه استان هرمزگان برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز بودند ولی فرزانگی آنها به مـُهر «مرگ مظلومانه» ممهور شد.

شعار سال: حدود ساعت پنج صبح جمعه دهم شهریور، اتوبوس حامل دانش آموزان دختر هرمزگان اعزامی به اردوی ملی فرزانگان شیراز در محدوده شهرستان داراب در استان فارس واژگون شد. در این حادثه نه نفر هفت دانش آموز دختر، مربی آنان و کمک راننده - جان خود را از دست دادند و حدود ۳۵ دانش آموز نیز مجروح شدند.

حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی طی چند روز گذشته مجددا تلنگری شد برای ذهن‌هایی که یادشان رفته بود هر سال تعدادی از خودروهای حامل دانش آموزان در مسیرهای پرخطر استان‌های جنوبی دچار سانحه شده و از بین می‌روند.

در ساعات ابتدایی بروز این حادثه، رییس دفتر رییس جمهور اعلام کرد رییس جمهور از وزیران آموزش و پروش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور خواسته ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش آموزان هرمزگانی را به دقت بررسی کنند.

به گفته مسئولان اردوهای دانش آموزی عموما بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی در حوزه اعزام دانش آموزان انجام می‌شود اما باید دید واقعا مفاد این دستورالعمل مورد توجه قرار می گیرد؛ شاید بتوان گفت که بروز حوادث جاده ای مربوط به دانش آموزان نسبت به این مهم شائبه ایجاد کرده و اهمیت بررسی این موضوع را دوچندان می کند.

بر این اساس رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز در پی سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی، با ارسال نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار حضور وی در جلسه اضطراری این کمیسیون و ارائه گزارش در خصوص این حادثه شد.

زمانی که در سال 82 شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستهای ناظر بر برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی را تدوین و تصویب کرد، وزارتخانه‌های ذی‌ربط موظف به تهیه آیین نامه اجرایی آن شدند و در ارتباط با اردوهای دانش‌آموزی، وزارت آموزش و پرورش مسئول تهیه دستورالعمل اجرایی اردو‌های دانش‌آموزی مطابق با این سیاست‌ها و ابلاغ آن به واحدهای تابعه شد.

در سال 1389 دستورالعمل اجرایی اردو و بازدید دانش آموزی با امضای وزیر وقت ابلاغ شد. این دستورالعمل، فصلی مجزا تحت عنوان "ضوابط و مقررات" دارد و اختصاصا در بخشی از آن به "وسایل نقلیه" پرداخته است. دستورالعملی که حالا همه کارشناسان از جمله اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به تجدیدنظر کردن و درنظر گرفتن جدی استانداردها در آن تاکید دارند.

بنابراین مهم معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه اردوهای دانش آموزی تا زمان بازنگری دستورالعمل اردوها متوقف شده است، اعلام کرد که تا پایان تابستان برنامه اردویی برگزار نخواهد شد.

یک روز پس از سانحه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در داراب فارس و در آخرین واکنش نسبت به این رخداد نیز معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با استعفای مدیر سازمان دانش آموزی استان هرمزگان موافقت کرد.

درگفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی علل بروز حوادث جاده‌ای مرتبط با دانش آموزان را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

پیگیری سریع علل وقوع سانحه خودروی حامل دانش آموزان هرمزگانی و رسیدگی به وضعیت مصدومان/ گزارش اقدامات صورت گرفته ظرف سه روز به مجلس ارایه شود


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اعلام همدردی با خانواده های درگذشتگان حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی خواستار پیگیری سریع علل موضوع و رسیدگی به وضعیت مصدومان شد.

در پی وقوع سانحه خودروی حامل دانش آموزان دختر اردوی فرزانگان استان هرمزگان که منجربه درگذشت و مصدومیت تعدادی از این عزیزان گردید، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دربیانیه ای، ضمن اعلام همدردی با خانواده های درگذشتگان این حادثه خواستار پیگیری سریع علل موضوع و رسیدگی به وضعیت مصدومان گردید.

پیگیری علل سانحه اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی توسط اعضای کمیسیون آموزش مجلس/بررسی علل تردد شبانه اتوبوس حامل دانش آموزان


سید حمایت میرزاده با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: با توجه به اینکه هنوز ۲۴ ساعت از این حادثه غم انگیز و دلخراش طی نشده اعضای کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، به صورت تلفنی موضوع را پیگیری کرده و منتظر هستند تا گزارشات تکمیلی در این باره تهیه شود و در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، افزود: تا زمان بررسی کامل حادثه نمی‌توان در این باره اظهارنظر قطعی کرد و هم اکنون مسئولان آموزش و پرورش از وزارتخانه و استان های مربوطه در حال پیگیری و بررسی موضوع در منطقه و عیادت از بیماران هستند.

وی با بیان اینکه هرگونه اظهارنظر تا زمان ارائه اطلاعات تکمیلی ممکن است روند بررسی‌ها را دچار مشکل کند، ادامه داد:مسئولان آموزش و پرورش کشور و استان های مربوطه در حال بررسی موضوع هستند تا مشخص شود، علل این سفر و برنامه دانش‌آموزان برای سفر به شیراز چه بوده و چرا در این ساعت شب تردد می کردند.

میرزاده یادآور شد: اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از کانال‌های مختلف در حال بررسی ابعاد این موضوع و حادثه هستند تا بتوان به جمع‌بندی درباره این حادثه غم انگیز دست یافت و اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون بر حسب وظیفه نمایندگی خود بر اساس قانون اساسی در برابر تمام مردم پاسخگو هستند، افزود: نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات برحسب وظیفه نمایندگی خود و به دلیل ارتباطات موضوع با کمیسیون وظیفه خود می دانند که این موضوع را پیگیری کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، تصریح کرد: اطلاعات در این باره پراکنده است، لذا اطلاعات از مبادی مختلف جمع‌آوری می‌شود تا کمیسیون بتواند در این باره اظهار نظر کند و باید منتظر ماند و دید بررسی مسئولان آموزش و پرورش چه نتیجه ای دارد.

اردوها در صورت مهیا نبودن شرایط مناسب انجام نشود/ روند بروز حوادث نگران‌کننده است


داود محمدی ضمن ابراز تاسف به دلیل حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: باید ضوابط مربوط به اعزام‌ها و اردوهای دانش آموزی مورد بازنگری قرار بگیرد و در این میان وزارت آموزش و پرورش با اطمینان کامل اقدام به اعزام دانش آموزان کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بروز حوادث جاده‌ای عموما عوامل انسانی نقش مهمی دارند و این امر به یک روند متداول تبدیل شده است، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات ناگوار رخ داده در چند سال گذشته می‌توان اذعان کرد این روند نگران کننده است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی اعزام‌ها و اردوهای دانش آموزی باید امنیت صد درصد وجود داشته باشد تا متولیان این حوزه اقدام به صدور مجوز کنند، تصریح کرد: در این بین ویژگی رانندگان، زمان اعزام و غیره باید بررسی شود و همه استانداردهای لازم درنظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای بررسی دلایل بروز چنین حوادثی مسئولان آموزش و پرورش را فراخواهد خواند تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان آموزش و پرورش باید نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند تا دیگر شاهد بروز رخداد تلخ نباشیم، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد زمانی که شرایط مناسب برای اعزام به اردو یا سایر مسافرت‌های دانش آموزی مهیا نیست، این مهم از سوی آموزش و پرورش نباید رخ دهد.

دستورالعمل برگزاری اردوها متناسب با شرایط جوی و جغرافیایی استان ها تدوین شود/ لزوم حضور افراد راهنما در اردوها


فریده اولاد قباد ضمن ابراز تاسف به دلیل حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: برگزاری اردوهای علمی، زیارتی و غیره توسط آموزش و پرورش برای دانش آموزان مفید است و نباید بروز مشکلات سبب شود از این چنین ظرفیتی چشم پوشیده شود؛ بنابراین باید نقاط ضعف را مشخص و آنها را برطرف کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید دستورالعمل اجرایی مناسبی را برای استان ها در حوزه اعزام دانش آموزان به اردوها تدوین کند، اظهار کرد: علاوه بر اینکه دستورالعمل مذکور باید ضمانت اجرایی داشته باشد، باید نظارت جدی از سوی متولیان این عرصه صورت بگیرد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش عنوان کردند که امکان تردد خودرو حامل دانش آموزان در برخی از استان ها که هوای گرمی دارد، در طول شب وجود دارد و از نظر بخشنامه‌ای مشکلی ندارد، ادامه داد: بر این اساس باید جلوی چنین امری گرفته شود و در این بین باید دستورالعملی متناسب با شرایط جوی و محیط جغرافیایی استان ها تدوین شود تا حوادث تلخی در این بخش بوجود نیاید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عوامل انسانی، مناسب نبودن شرایط راه‌ها و غیره در بروز حوادث تاثیرگذار است اما نباید از عوامل دیگر چشم پوشید، خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که در برگزاری اردوها باید علاوه بر مربیانی که همراه دانش آموزان هستند، افراد راهنما که اجرای اردو را بر عهده دارند نیز همراه دانش آموزان اعزامی باشند تا استانداردها و مولفه های دستورالعمل اعزام دانش آموزان به اردوها رعایت شود. هم اکنون چنین امری نیاز جدی حوزه تعلیم و تربیت است.

وزارت آموزش و پرورش تا رفع مشکلات از برگزاری اردوهای دانش آموزی جلوگیری کند


سید محمدجواد ابطحی با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد متولیان حوزه تعلیم و تربیت باید هرچه سریع‌تر نسبت به بازنگری در دستورالعمل اردوها و اعزام‌های دانش آموزی اقدام کنند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش تا رفع مشکلات اردوهای دانش آموزان باید از اعزام افراد جلوگیری کند، اظهارکرد: باید با مقصران بروز این حادثه تلخ برخورد جدی و قضایی شود؛ در این بین آژانس‌های مسافربری باید در بکارگیری رانندگان خود دقت کافی داشته باشند و راننده کمکی درنظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مدیران مدارس بخاطر ایجاد انگیزه در دانش آموزان و مشارکت‌های اجتماعی اقدام به برگزاری اردو می‌کنند اما متاسفانه ادارات آموزش و پرورش سهل انگاری کرده و نظارت دقیقی در این عرصه ندارند، تصریح کرد: در این بین پلس راهور نیز باید نظارت جدی بر خودروهای حامل دانش آموزان باشد تا حوادث تلخی در جاده‌ها رخ ندهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در قابل دانش آموزان و خانواده‌ها مسئول هستند، تصریح کرد: در صورت بروز چنین حوادثی در کشورهای خارجی گاهی اوقات وزرا استعفا می‌دهند یا استیضاح می‌شوند اما هم اکنون نمی‌توان انتظاری خاصی از وزیر جدید حوزه تعلیم و تربیت داشت اما امیدواریم با اتخاذ تدبیری در این حوزه شاهد بروز چنین رخدادهایی نباشیم.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون متبوعش حتما این موضوع را بررسی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به جای اعزام دانش آموزان با اتوبوس باید به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی و قطار حرکت کنیم.

علت وقوع حادثه هرچه سریعتر مشخص و به مردم اعلام شود


احمد مرادی با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: بر اساس اطلاعات اولیه برنامه و همایشی برای نخبگان علمی و افرادی که در المپیادها مقام کسب کرده بودند در شیراز تدارک دیده شده بود و از نخبگان دانش آموز چند استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان برای حضور در این برنامه دعوت شده بودند که از استان هرمزگان تعدادی اتوبوس به سمت شیراز عزیمت می کنند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، افزود: نیمه شب و نرسیده به شهر داراب و در روستای رستاق ناگهان یکی از اتوبوس های حامل دانش آموزان واژگون می شود که کارشناسان راهنمایی و رانندگی و پلیس راه باید علت وقوع حادثه را مشخص کننند.

وی با اشاره به آخرین آمار جانباختگان و مجروحان این حادثه ادامه داد: در این حادثه هشت نفر از دانش آموزان به همراه تعدادی از پرسنل آموزشی و راننده جان خود را از دست می دهند و بیش از ٣٠ دانش آموز مجروح می شوند که تعدادی از مجروحان در بیمارستان داراب بستری و تعدادی از آنها که حالشان وخیم تر بوده به بیمارستان شیراز منتقل می شوند.

مرادی یادآور شد: بنده صبح به شیراز رفته و هم اکنون در حال عزیمت به داراب هستم که ظاهرا آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در شهر داراب حضور یافته و از محل وقوع حادثه از نزدیک بازدید کرده است.

وی با بیان اینکه باید هرچه سریعتر بررسی شود که علت وقوع حادثه چه بوده و نتیجه به مردم اعلام شود، افزود: روز شنبه در استان هرمزگان عزای عمومی اعلام شده و به احتمال زیاد عصر شنبه مراسم تشییع جنازه دانش آموزان برگزار می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس به موضوع سانحه رانندگی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی ورود می کند، ادامه داد: نمایندگان پیگیر دلایل بروز این حادثه هستند، چراکه در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ داده و نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این دانش آموزان نخبگان و سرمایه کشور بوده و تنها متعلق به استان هرمزگان نیستند، لذانباید به سادگی این سرمایه ها را با یک غفلت و سهل انگاری از دست داد.

لزوم پاسخگویی مسئولان وزارت راه و آموزش و پرورش درباره تصادف رانندگی دانش آموزان هرمزگانی


یحیی کمالی پور با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: سال هاست که چنین اتفاقاتی در کشور رخ می دهد و مردم و مسئولین چند صباحی با خانواده های داغدار اظهار همدردی می کنند و متاسفانه پس از آن اصل موضوع به دست فراموشی سپرده می‌شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جاده های کشور تبدیل به قاتلان خاموش بدون مجازات شده اند، افزود: از سوی دیگر ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده و غیراستاندارد است و در کنار آن افرادی که برای کار رانندگی گمارده می‌شوند شرایط لازم را برای این فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: این شرایط در حالی بوده که در حوزه های مختلف حساسیت به خرج داده و افراد در ابعاد مختلف بررسی شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اما بر رفتار افرادی که جان مردم در اختیار آنها قرار دارد، نظارتی وجود ندارد تا اینکه حادثه ای دلخراش به وجود می آید و دل همه ایرانی‌ها را به درد می آورد.

کمالی پور با اشاره به وقوع حادثه در نیمه شب، یادآور شد: چرا تعدادی دانش آموز بی گناه در نیمه شب سفر می کنند، مسئولان پاسخ دهند که آیا ساعت سه نیمه شب ساعت رانندگی است؟ البته جاده بندرعباس به شیراز جاده ای نیست که با این سرعت و در این ساعت شب بتوان در آن رانندگی کرد و راننده شرایط و ضوابط ایمنی را رعایت نکرده و اگر استراحت می‌کرد شاید این اتفاق رخ نمی داد.

وی افزود: تمامی مسئولان در حوزه وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و متصدیان این امر باید پاسخگو باشند و به مردم توضیح دهند، که چرا این حادثه رخ داده است چراکه جان این عزیزان دیگر قابل برگشت نیست، اما باید توضیح داده شود که چرا این همه حادثه در جاده های کشور با تلفات بالا رخ می دهد و تمامی ندارد.

کمالی پور با بیان اینکه باید توضیح داده شود که چرا این همه خسارت به مردم وارد می شود و کسی پاسخگو نیست، ادامه داد: مسئولان کشور باید یک اقدام عملی انجام دهند و شرایطی را ایجاد کنند که دیگر شاهد حوادث این چنینی برای فرزندان این مرز و بوم نباشیم زیرا این اتفاقات با هیچ چیزی قابل توجیه نیست، مسئولان اعلام کنند که اگر جاده‌ها مناسب نبوده و شرایط رانندگی در آنها نیست رانندگی در آنها ممنوع شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر راننده ها مشکل دارند به آنها اجازه رانندگی داده نشود و اگر ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده و خراب است از آنها استفاده نشود نمی‌توان به این راحتی با جان مردم بازی کرد و در روز عید تعداد زیادی خانواده را داغدار کرد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نماینده های مردم انتظار دارند که مسئولان هرچه سریعتر در این زمینه پاسخگو باشند، تصریح کرد: با خاطیان در این زمینه هر شخصی در هر مقام و هر موقعیتی باید برخورد شود، البته این اتفاقات در کشور کم نیست که امیدوارم مسئولان در قوه قضاییه، مقننه و مجریه شرایطی را فراهم کنند که شاهد حوادثی این چنینی در کشور نباشیم.

احضار وزرای راه و آموزش و پرورش به کمیسیون عمران /ارایه گزارش واژگونی اتوبوس دانش آموزش به صحن مجلس


حسین هاشمی تختی نژاد با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: وقوع این حادثه قلب مردم را آزرده کرد و از این رو برای جلوگیری از تکرار مجدد آن بررسی ها با حضور مسئولان مربوطه تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان برای اولین بار در کشور رخ نداده است، افزود: متاسفانه ایمن نبودن خودرو، جاده و همچنین رانندگان بی احتیاط از این دست حوادث بسیار آفریده است.

وی با تاکید بر اینکه از دست دادن دانش آموزان نخبه کشور در چنین حوادثی بسیار برای کشور سنگین است، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به ویژه سازمان راهداری و همچنین وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی چرایی وقوع این حادثه دلخراش باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه حادثه مذکور باید از دو زاویه مورد رسیدگی واقع شود، گفت: رسیدگی به مصدومان حادثه نخستین گام بوده که در حال انجام است و گام بعدی تعیین مقصران حادثه و در نظر گرفتن اشد مجازات برای آن ها است.

وی ادامه داد: متولیان اردوی دانش آموزان هرمزگانی باید پاسخگوی چرایی ارایه مجوز برای حرکت اتوبوس در شب باشند زیرا طبق بخش نامه و آیین نامه اردویی هیچ مسافرت دانش آموزی در شب نباید انجام شود.

هاشمی تختی ن‍ژاد با بیان اینکه سازمان راهداری نیز دیگر ارگانی است که باید در خصوص این حادثه پاسخگو باشد، گفت: ضعف نظارت بر وضعیت رانندگان ، حادثه آفرین شده است از این رو بدون هیچ چشم پوشی به موضوع رسیدگی می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با دعوت از وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش علت بروز این حادثه بررسی شده و گزارش آن به صحن مجلس تقدیم می شود تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ 12 شهریور 96، کد مطلب: 347048: www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین