پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۱۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
روحانی از وزیران آموزش و پرورش، بهداشت، کشور و راه خواست هرچه سریع تر به مسائل درمانی مصدومان و خانواده‌های آسیب دیده رسیدگی‌ کنند وزیر آموزش و پرورش : گزارش کتبی علت واژگونی اتوبوس تا دو روز آینده اعلام می شود رئیس کل دادگستری استان فارس:
شعارسال: روحانی از وزیران آموزش و پرورش، بهداشت، کشور و راه خواست هرچه سریع تر به مسائل درمانی مصدومان و خانواده‌های آسیب دیده رسیدگی‌ کنند وزیر آموزش و پرورش : گزارش کتبی علت واژگونی اتوبوس تا دو روز آینده اعلام می شود رئیس کل دادگستری استان فارس: پس از رسیدگی ویژه ، مقصران حادثه شناسایی و از هر ارگانی که باشند با آنها برخورد قانونی خواهد شد وزارت آموزش و پرورش، ضمن اعلام تعلیق اعزام دانش‌آموزان به اردوها هزینه‌های درمان مصدومان سانحه داراب را تقبل کرد رئیس پلیس «راهور»: خواب آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس بوده است

** پیکر دانش آموزان فرزانه هرمزگانی تشییع شد

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری صبح شنبه و پس از دریافت گزارش حادثه تلخ روز جمعه برای شماری از دانش‌آموزان هرمزگانی، دستورات لازم را برای رسیدگی سریع و کامل به آسیب دیدگان صادر کرد. محمود واعظی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رئیس جمهوری از وزیران آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور خواست ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش‌آموزان هرمزگانی را به دقت بررسی کنند. وی افزود: رئیس جمهوری ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، دستورات لازم را به هر یک از این وزیران صادر و بر رسیدگی هرچه سریع تر به مسائل درمانی مصدومان و خانواده‌های آسیب دیده تأکید کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارداشت: دکتر روحانی در گفت‌و‌گو با وزیر آموزش و پرورش که به نمایندگی از ایشان برای رسیدگی به آسیب دیدگان به محل حادثه رفته بود، آخرین وضعیت دانش‌آموزان مصدوم و آسیب دیده و همچنین بررسی‌های کارشناسی در خصوص علت حادثه را مرورکرده و به وی دستور داد با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط و در اسرع وقت شیوه نامه‌های مربوط به اردوهای دانش‌آموزی و وسایل مربوط به آن را بازنگری و آن را به نحوی اصلاح کنند که تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، زمان و مسیر سفر بر مبنای بالاترین ضریب استانداردهای ایمنی انجام گیرد. واعظی ادامه داد: رئیس جمهوری ضمن اطلاع از آخرین وضعیت درمانی دانش‌آموزان مصدوم، دستورات لازم برای رسیدگی سریع و کامل درمانی به آسیب دیدگان را به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر کردند. یکی از سه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند، مقارن ساعت 4 بامداد جمعه 10تیر واژگون شد. این حادثه 9 کشته و 34 مجروح برجا گذاشت.

حادثه تلخ سحرگاه دهم شهریور، سرانجام به عصر یازدهم پیوند خورد تا بعد از پیام‌های تسلیت بیشمار، پیکر 7 دختر هرمزگانی، با آینده‌ای که نابود شد، به آغوش خاک سپرده شود.

مطهره، مینا، شیوا، شیدا، فاطمه و زهرا هنوز به 15 سال نرسیده، پیش از آنکه پایشان به میدان المپیادهای جهانی باز شود، پایشان به بهشتی باز شد که مادران داغدیده، در انتظار آویختن مدال‌های طلا بر گردن دخترانشان، قد خم کرده بودند؛ در یک عصر شنبه دلگیر هرمزگان که حتی خنکای شهریور ماه دلچسب هم، نتوانسته بود از حرارت جهنمی داغ از دست دادن فرزند بکاهد!

در هرمزگان دیروز عزای عمومی اعلام شده بود.براین اساس پیکر یکی از دانش‌آموزان حاجی آبادی نیز همان جمعه شب از شهرستان داراب به حاجی آباد منتقل و دیروز در همان شهر تشییع و به خاک سپرده شد. بعد ازبرگزاری مراسم تشییع در هرمزگان البته، پیکر سه نفر از دانش‌آموزان به زادگاهشان در شهرستان رودان، ۲ نفر میناب و یک نفر هم به جزیره هرمز منتقل شد. متأسفانه در این سانحه دلخراش هفت دانش‌آموز به همراه مربی و راننده در دم فوت می‌کنند. 34دانش‌آموز دیگر نیز تحت مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان قرار ‌گرفتند. بندرعباسی‌ها البته از همان شب حادثه، در مراکز شهر، با روشن کردن شمع، با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی کردند.

* اعلام گزارش کتبی حادثه تا دو روز آینده

وزیر آموزش و پرورش از اعلام گزارش کتبی علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در شهرستان داراب که منجر به فوت ۹ نفر شد تا دو روز آینده خبر داد.

سیدمحمد بطحایی که ظهر روز گذشته برای پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان به شهرستان داراب سفر کرده بود با ابراز همدردی با خانواده داغدیدگان، اظهار کرد: با تک تک دانش‌آموزان و همراهان آنها صحبت کردیم و دعا می‌کنیم مصدومان این حادثه هر چه سریع‌تر بهبود یابند. ما طی دیروز جلساتی با تیم پزشکی این دانش‌آموزان داشتیم و جلسه‌ای دیگر درباره علل و عوامل وقوع حادثه نیز برگزار شد که امیدوارم ظرف دو روز آینده این عوامل دقیقاً شناسایی شوند و جایی که لازم است رویه‌های ما اصلاح شود، این اصلاح صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علل بروز این حادثه، گفت: مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشت که از عوامل مربوط خواستیم ظرف دو روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این زمینه ارائه دهند که چرا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که شاید این اتفاق می‌توانست در روز بیفتد و دیگر نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آنکه باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر که قرار شد همه این موارد تا دو روز آینده به شکل مکتوب به بنده ارائه شود.

بطحایی درباره اینکه آیا خواب‌آلودگی راننده علت وقوع حادثه بوده است، گفت: گزارشهای پلیس راه حاکی از آن است که راننده باوجود آنکه مدت زیادی پشت فرمان نبوده و ۲.۵ساعت هم از رانندگی‌اش نگذشته بوده دچار خواب‌آلودگی می‌شود و این موضوع موجب خارج شدن اتوبوس از مسیر و واژگونی‌اش شده است.

وی درباره وضعیت جسمی دانش‌آموزان مصدوم این حادثه نیز اظهار کرد: پنج نفر از این دانش‌آموزان با بالگرد به بیمارستان شیراز منتقل شدند که سه نفر از آنها به لحاظ جسمی وضعیت خوبی نداشتند اما دو نفر دیگر در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند. امیدواریم دانش‌آموزانی که از نظر جسمی وضعیت نامناسبی دارند هر چه سریع‌تر بهبودی پیدا کنند. متأسفانه هفت نفر از دانش‌آموزان، یک نفر از همکاران ما و کمک راننده جانباخته‌اند و ۳۴ نفر هم زخمی هستند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا تا انتها پیگیر این موضوع خواهید بود؟ گفت: حتماً وظیفه شغلی و حرفه‌ای و وظیفه اخلاقی و عاطفی‌ام ایجاب می‌کند که تا پایان این موضوع را دنبال کنم. علاوه بر این مصدومان این حادثه که دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه از شهرستان‌های رودان و میناب بودند حتماً باید تحت حمایت‌های مشاوره‌ای قرار بگیرند زیرا معمولاً آسیب‌های عاطفی و روانی با افراد در این‌گونه حوادث همراه خواهد بود و نیاز به مشاوره‌های تخصصی خواهند داشت.

* درجا زدن آیین نامه اردوها از سال ۸۹

محمود علیگو، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی هم با اشاره به حادثه اردوی دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: اتوبوسی که در شب حرکت می‌کند، دو راننده دارد که جایگزین یکدیگر میشوند. متأسفانه راننده به تذکر مربی و سرپرست اردو برای جابه جایی توجهی نکرده است و با بیان اینکه «خواب آلود» نیستم به رانندگی ادامه داده است. این درحالی است که طبق گفته سرپرست اردو دوبار از مسیر نیز خارج شده است.

وی ادامه داد: موضوعاتی که دانش‌آموزان و سرپرست اردو بیان کرده‌اند، به دادستانی نیز اعلام کرده‌ایم تا به صورت ویژه بررسی کند.

علیگو تأکید کرد: آخرین اصلاح آیین نامه در سال ۸۹ رخ داده است. طبق این آیین نامه، حرکت اتوبوس در شب بلامانع است. اما با وجود این باید این آیین نامه اصلاح شود و زمانی برای حرکت اتوبوس‌ها تعیین شود. برای مثال اتوبوس‌های استان کرمان بعد از نماز صبح حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: این دانش‌آموزان عضو تشکیلات فرزانگان بودند که به اردوی ملی که درباره سبک زندگی بود، اعزام شده بودند.

به گفته علیگو، تاکنون ۱۶ هزار نفر به اردو اعزام شده بودند که مشکلی پیش نیامده بود. این گروه، آخرین گروه اعزامی بودند که این حادثه دردناک رخ داد.

* تقبل هزینه های درمان مصدومان سانحه داراب

وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای، هزینه‌های درمان مصدومان سانحه داراب را تقبل کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این اطلاعیه آمده است؛ این وزارتخانه ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های فوت شدگان و ابراز همدردی با بازماندگان سانحه دلخراش داراب و شفای عاجل مصدومان از خداوند متعال، تمامی هزینه‌های درمان حادثه اعم از بستری، عمل جراحی، استفاده از تجهیزات پزشکی و غیره را تقبل می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این باره توصیه‌های لازم برای پیگیری‌های مربوطه به مدیران و مسئولان شده است.

* احتمال تغییر در دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مبنای ما برای اردوهای دانش‌آموزی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی است که در سال 89 مصوب و توسط وزیر وقت ابلاغ شد. مطابق این دستورالعمل حرکت اردوها در شب مجاز است، البته در بازنگری دستورالعمل احتمال تغییر این بند وجود دارد، اما در طول زمان بارها این بندها حذف و اضافه شده است.

فیض تأکید کرد: آن چیزی که الان در دستورالعمل اردوها وجود دارد این است که حرکت درشب مجاز است البته ممکن است در آن تأمل انجام شود البته در مناطق گرمسیر به دلیل گرمای هوا اتوبوس‌ها در طول روز حرکت نمی‌کنند. او البته پیش از این گفته بود که نمی‌توان اردوهای دانش‌آموزی را به لحاظ جنبه تربیتی حذف کرد.

فیض با بیان اینکه انتخاب راننده اتوبوس‌ها بر عهده آموزش و پرورش نیست، تأکید کرد: باید به اردوها به عنوان یک امر ضروری نگریست و انواع متفاوت از اردوها از قبیل اردوهای قطبی، ملی، راهیان نور و مواردی از این قبیل برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. تابستان امسال 20 هزار دانش‌آموز در قالب حدود یکهزار سفر جاده‌ای در اردوها شرکت داشتند که خوشبختانه بدون مشکل این فرآیند به ثمر رسید و تنها این حادثه تلخ را شاهد بودیم و البته یک حادثه نیز نباید رخ می‌داد.

وی تأکید کرد که در این سفرهمه مسائل ایمنی رعایت شده، اما انتخاب راننده در اختیار آموزش و پرورش نیست و پیمانکار انتخاب درستی نداشته است.

* تعلیق اعزام شبانه دانش‌آموزان به اردو

در آخرین لحظات تنظیم این گزارش وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای از تدوین بازنگری شیوه نامه برگزاری اردو و بازدید دانش‌آموزی و تعلیق اعزام شبانه گروه‌های دانش‌آموزی تا اطلاع ثانوی خبر داد. در این اطلاعیه ضمن ابراز تأسف عمیق از سانحه اخیر واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان اعزامی به اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی، اشاره شده است: یک تیم تخصصی، مأموریت یافته است تا گزارشی از برگزاری و برنامه‌ریزی اعزام دانش‌آموزان به اردوی مذکور را به همراه علل و عوامل بروز حادثه مورد بررسی و اعلام نظر قرار دهد.

طبق این اطلاعیه یک کارگروه تخصصی نیز مأموریت یافته تا با مشارکت معاونت‌های مربوطه نسبت به بازنگری و اصلاح ضوابط و مقررات برگزاری اردوها و بازدیدها با رویکرد افزایش ضریب ایمنی دانش‌آموزان در سفرهای گروهی، حداکثر ظرف یک ماه آینده اقدام کند.

در این اطلاعیه مقرر شده است تا بازنگری شیوه نامه برگزاری اردوها و بازدید دانش‌آموزی و... تا زمان بررسی مجدد دستورالعمل مذکور، اعزام دانش‌آموزان در شب جز از طریق وسیله نقلیه ریلی وهوایی ممنوع است.

* چرا به راننده خسته اجازه حرکت دادند؟

گزارش مقدماتی کمیسیون عالی ایمنی راه ها اعلام شد

گروه حوادث / کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها نتایج بررسی‌های مقدماتی سانحه اتوبوس دختران دانش‌آموز را منتشر کرد و از برخورد قاطع

با عوامل مقصر این حادثه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی خبر داد. این در حالی است که کارشناس‌های اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف

این سانحه از جمله بررسی صحنه و اتوبوس، مصاحبه با مصدومان و راننده و پلیس راه گزارش کامل را اعلام خواهند کرد. از سوی دیگر

والدین دانش آموزان پرسش مهمی مطرح کرده اند: «چرا به راننده خسته اجازه حرکت دادند؟»

درهمین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد کنترل اتوبوس پس از برخورد با کوله پل و ترکیدگی لاستیک جلو، از دست راننده خارج شده و پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون شده است. در این گزارش آمده است که مقطع راه مستقیم و علائم و خط‌کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ کیلومتر بر ساعت بوده است. حال آنکه اتوبوس بنا به دلایلی (خواب‌آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری از برخورد نکردن با خودروی روبه‌رو) از مسیر اصلی منحرف شده است. ضمن اینکه سرنشینان نیز از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکرده‌اند.این موضوع در کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها مورد بررسى و موشکافى قرار دارد و نتایج نهایی پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم شهروندان قرار خواهد گرفت و با عوامل مقصر نیز برخورد قاطع خواهد شد.

* احتمال ممنوعیت حرکت اتوبوس‌ها در شب

وزیر راه نیز دستور داد تا دستورالعمل ممنوعیت رانندگی رانندگان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بین جاده‌ای در شب، مورد بررسی قرار گیرد.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره صدور مجوز رانندگی در شب به راننده این اتوبوس نیز گفت: رانندگی در شب ممنوع نیست؛ اما به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است صدور ابلاغیه ممنوعیت رانندگی رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی بین جاده‌ای سبک و سنگین (اتوبوس و مینی بوس) بررسی شود تا در صورت قابل اجرا بودن، به رانندگان ابلاغ شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، باید برای اجرای این موضوع، علاوه بر بررسی امکان اجرا شدن آن بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، با پلیس راهور ناجا نیز هماهنگی‌هایی صورت گیرد.

بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، ۴۲ درصد تصادفات جاده‌ای در اثر خواب آلودگی و بی توجهی رانندگان به جلو بوده است.

* آخرین وضعیت چهار مصدوم حادثه

رئیس بیمارستان رجایی شیراز هم دیروز آخرین وضعیت درمانی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در داراب را تشریح کرد.دکتر شهرام بلندپرواز گفت: چهار نفر از مصدومان این حادثه به بیمارستان رجایی و یک نفر به بیمارستان نمازی منتقل شده‌اند.

این چهار مصدوم از نواحی مختلف بدن دچار صدمه‌های شدیدی شده‌اند که روند درمانی آنها در حال انجام است. دو نفر از این مصدومان هم دچار قطعی دست و پا شده‌اند که روند درمانی آنها در حال انجام است.

* برخورد قانونی با مقصران حادثه

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز اظهار داشت: پرونده حادثه اتوبوس دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی به صورت ویژه رسیدگی و مقصران این حادثه از هر ارگانی که باشد مشخص و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

علی القاصی گفت: با توجه به شدت تصادف و اینکه دست و پای برخی دانش‌آموزان قطع شده است با هماهنگی‌های صورت گرفته، پزشکی قانونی استان با فوریت وارد عمل شد و در کمترین زمان ممکن هویت قربانیان را شناسایی کردند.

وی افزود: در این حادثه رانندگی دلخراش دست و پای دو نفر از دانش‌آموزان قطع شده و یک دانش‌آموز نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.از این تعداد یک نفر دستش قطع شده و دو نفر نیز به دلیل ضربه به سر بستری هستند و مابقی مشکل حادی ندارند اما وضعیت دو نفر وخیم گزارش شده است.وی از بازداشت کمک راننده نیز خبر داد و گفت: کمک راننده که در زمان وقوع حادثه، رانندگی اتوبوس را بر عهده داشته بازداشت و تحت نظر است.از این راننده تست مرفین و الکل گرفته شده تا مشخص شود در زمان رانندگی وضعیت مناسبی داشته یا خیر.ضمن اینکه پرونده این حادثه به صورت ویژه در دستگاه قضایی استان فارس رسیدگی و مقصران این حادثه از اداره راه، پلیس، راننده و هر ارگانی باشد مشخص و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

* چرا به راننده خسته اجازه حرکت دادند

حسین خادمی، پدر سارا خادمی و از حادثه‌دیدگان واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی نیز گفت:اتوبوس دانش‌آموزان از شهرستان رودان و برای شرکت در اردوی شیراز، ساعت 5 عصر از رودان حرکت کرد و ساعت 7 عصر به بندر رسید.در بندر توقف 4 ساعته سبب شد که اتوبوس یک ساعت مانده به نیمه شب به سمت شیراز حرکت کند و همین امر سبب شد که راننده خسته و خواب‌آلود، موجب وقوع این حادثه دلخراش شود.خادمی که خود کارمند آموزش و پرورش است، می‌گوید: دخترم تنها سرمایه من است و از مسئولان تقاضا دارم به دختر من و دیگر مجروحان به طور کامل رسیدگی کنند.اما سؤالی که برای والدین ایجاد شده این است که چرا وقتی اتوبوس ساعت 7 عصر به بندر رسیده باید ساعت 11 شب حرکت کند و دیگر اینکه آیا راننده صلاحیت رانندگی در شب را داشته یا خیر؟

* نتیجه بی‌توجهی به مقررات و اصول رانندگی

سردار گودرزی فرمانده انتظامی استان فارس هم ضمن تسلیت به خانواده‌های دانش‌آموزان جان سپرده در این حادثه گفت: متأسفانه با وجود هشدارهای مکرر و تلاش‌های شبانه روزی همه دستگاه‌ها و عوامل اجرایی بار دیگر شاهد وقوع حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس هستیم، بدون تردید این گونه حوادث تلخ ناشی از بی‌توجهی به مقررات و اصول رانندگی بیانگر ضرورت تجدید نظر در برخی مقررات پیشگیرانه در سطوح ملی و قانونگذاری، نظارت و اعمال قوانین سختگیرانه در جهت جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است.

* تست الکل و مرفین راننده منفی اعلام شد

رئیس دادگستری شهرستان داراب نیز گفت: طبق اعلام پزشکی قانونی تست الکل و مرفین راننده اتوبوس منفی بوده است.وی اضافه کرد: به دستور رئیس کل دادگستری استان فارس هماهنگی لازم با بیمه به‌عمل آمده است که دیه فوتی‌ها و مصدومان سریع‌تر پرداخت شود.وی با اشاره به اینکه صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولان اقدام اشتباهی بوده است، گفت: پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق انجام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* خواب آلودگی راننده علت حادثه بود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، نیز ابعاد تازه حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، را تشریح کرد.

خواب آلودگی راننده محرز بود/ به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار تقی مهری، صبح دیروزدرنشستی خبری با تسلیت به خانواده‌های دانش‌آموزان جانباخته، مربی و کمک راننده خودرو گفت: پس از بررسی‌های کارشناس‌های مربوطه، بی‌توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اعلام شد. ضمن اینکه درتلاش هستیم با هماهنگی آموزش و پرورش شیوه نامه جدیدی برای اعزام دانش‌آموزان تبیین کنیم. در این حادثه و براساس آنچه همکارانم از سامانه کنترلی «سپهتن» به دست آورده‌اند، سرعت راننده در لحظه حادثه مجاز بوده اما خستگی در چهره راننده به وضوح دیده شده است. اما راننده بازداشت شده درتحقیقات، خواب آلودگی را رد کرده و نور بالای خودروی جلویی را علت به هم خوردن تمرکزش عنوان کرده است که البته مراجع قضایی در حال بررسی این موضوع هستند. همچنین مشخص شده این اتوبوس با ظرفیت مجاز در حرکت بوده است. اما از آنجا که محل حادثه از پاسگاه دور بوده و سامانه «سپهتن» رفتار راننده را در فاصله 500 متری تا یک کیلومتری رصد می‌کند، این امر دیده نشده است. از طرفی تردد اتوبوس‌ها در شب منع قانونی ندارد و در این حادثه سرعت مجاز بوده است.سردار مهری درباره میزان قصور پلیس در این حادثه نیز گفت: براساس قانون سه معیار برای کنترل وسایل نقلیه اهمیت دارد. داشتن معاینه فنی وسیله نقلیه برای تردد در جاده، راننده کمکی و مسیر مشخص که از آغاز سفرها توسط مأموران کنترل می‌شود. در این حادثه هر سه مورد بدون اشکال بوده و این اتوبوس وارد جاده شده است. خواب آلودگی هم موضوعی فردی است که باید به طورحتم ازسوی رانندگان رعایت شود. نتیجه بررسی کارشناس‌ها دراین باره نیزنشان می‌دهد علت حادثه بی‌توجهی به جلو و خواب آلودگی راننده بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه نخست، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1396، کدخبر: 198329، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
اردوهای دانشگاهی و که کلا لغو کردن...حالا هم نوبته دانش آموزاس...این حد از چرخش دیگه فاجعه س..الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین