پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۹۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
آئین نامه فعلی اردوهای دانش‌آموزی در سال ۸۹ مصوب شده است، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش وپرورش که این آئین‌نامه در زمان او تدوین و تصویب شد، می‌گوید: تصمیم‌گیری برای زمان حرکت اردو در اختیار مدیر است و او می‌تواند اجازه حرکت در شب را ندهد.

شعار سال: حادثه تلخ تصادف اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی که برای اردوی ملی به شیراز می‌رفتند با جان باختن هفت دانش‌آموز، یک مربی و دو قطع عضو بار دیگر ایران را سیاهپوش کرد، هرچند این نخستین باری نیست که آموزش‌وپرورش شاهد تصادف خونین اردوهای دانش‌آموزی است.

در حادثه اخیر، طبق بررسی‌های پلیس عدم‌توجه به جلوی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده باعث بروز واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان شده است و هم‌اکنون چرایی حرکت در ساعت 11 شب یکی از سوالات جدی در نزد افکار عمومی است، هر چند که طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش حرکت در شب مطابق آئین نامه اردوهای دانش‌آموزی بلامانع است.

دستورالعمل فعلی اردوهای دانش‌آموزی مربوط به سال 89 است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و امضای وزیر وقت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد و هم‌اکنون در بحث اردوهای دانش‌آموزی مبنای عمل است.

در بخشی از بندهای این دستورالعمل آمده است: وسیله نقلیه مورد استفاده در اردوی دانش‌آموزی باید سالم و مناسب باشد. وسیله باید الزاماً از وسایل نقلیه اداری موجود یا شرکت‌های مسافربری باسابقه تأمین شود. رعایت ظرفیت قانونی وسیله نقلیه الزامی است. حرکت وسیله نقلیه حامل دانش‌آموزان در شب با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور ایمنی درج‌شده در دستورالعمل بلامانع است. به‌ لحاظ برخورداری از ایمنی بیشتر در صورت دسترسی به وسایل نقلیه ریلی استفاده از قطار در اولویت است.

رضا انصاری نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که جاده ترانزیتی شیراز ــ داراب ــ بندرعباس جاده‌ای دوطرفه با ترافیک زیاد است که وقتی زمان حرکت به شب موکول می‌شود خود به خود چشم انسان خسته شده و باعث می‌شود که راننده در ساعت چهار صبح این خطای وحشتناک را انجام دهد. از سوی دیگر حرکت اتوبوس در ساعت 11 شب با این تعداد دانش‌آموز نوعی بی‌تدبیری است.

پس از وقوع این حادثه، آموزش‌وپرورش حرکت اردوهای دانش‌آموزی در شب را ممنوع اعلام کرد و قرار است دستورالعمل جدید اردوهای دانش‌آموزی برای سال تحصیلی جدید ابلاغ شود.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش که دستورالعمل فعلی اردوهای دانش آموزی در زمان وی تدوین و تصویب شد، در رابطه با این آئین نامه و لحاظ کردن بند حرکت شبانه اردوهای دانش‌آموزی اظهار کرد: برای این موضوع مثالی را بیان می‌کنم، در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، هواپیمایی در خرم آباد سقوط کرد و افراد زیادی کشته شدند. در این ماجرا مسئولان ذیربط به دنبال این بودند تا بگویند مسئول سقوط هواپیما کیست.

وی افزود: در آن ایام نماینده خرم آباد برای اینکه پرده از مماشات و انحرافات در بحث بررسی بردارد، در تذکری اعلام کرد، مسبب اصلی سقوط هواپیما را پیدا کردم، هواپیما وقتی در کوه سقوط کرد به سنگی برخورد و منفجر شد و این سنگ عامل اصلی سقوط هواپیماست. او میخواست بگوید همه از مسئولیت فرار می‌کنند و عاملی را که زبان ندارد و نمی‌تواند از خود دفاع کند به عنوان مسبب سقوط اعلام می‌کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ موضوع دانش‌آموزان هرمزگانی نیز چنین شده و هیچ کس حاضر نیست مسئولیت را بر عهده بگیرد و تقصیرها را مربوط به یک بند از آیین نامه کارشناسی شده توسط کارشناسان می‌دانند. در این بند از آئین نامه اردوهای دانش‌آموزی آمده است‌ « حرکت اردوهای دانش‌آموزی البته در مناطق گرمسیری در شب بلامانع است» همانطور که پرواز هواپیما و حرکت اتوبوس های بین شهری در شب بلامانع است. باید توجه داشت که در مناطق گرمسیری حرکت در روز به علت حرارت و گرمای هوا مشکل است.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش عنوان کرد: در آئین نامه نیامده که حتما باید در شب حرکت کنند و اگر قرار است در شب سفری انجام شود باید حتما امکانات کامل باشد یعنی در اتوبوس سه نفر راننده حضور داشته باشند و از نظر فنی ایرادی نداشته باشد همچنین مربی مربوطه باید مراقبت باشد که راننده خواب آلود نباشد، راننده کمکی حضور داشته باشد و اتوبوس به لحاظ فنی مشکل فنی نداشته باشد همچنین موقعیت را بررسی کند که آیا مناسب حرکت است یا خیر.

حاجی بابایی مطرح کرد: باید در کارشناسی‌های انجام شده عوامل تاثیرگذار در بروز حادثه مشخص شود و احاله اتفاق و علت‌ها به یک امر قانونی کار درستی نیست و این پاک کردن صورت مسئله است. اگر آئین نامه اردوهای دانش‌آموزی اشکال داشت باید در سال‌های اخیر اصلاح می‌شد. در مناطق گرمسیر شدت گرما بالاست و به همین دلیل اتوبوس‌ها شب حرکت می‌کنند و اگر حرکت در روز انجام شود اما در طول مسیر اتوبوس دچار مشکل شود آیا دانش‌آموزان تحمل گرما را دارند.

وی بیان کرد: تمام این مسائل در اختیار مدیر مربوطه است و او می‌تواند حرکت را در شب انجام ندهد چرا که در آئین نامه اجباری برای جابه جایی در شب وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، در جلسه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور نمایندگان پلیس راهور، آموزش وپرورش و وزارت راه ابعاد مختلف حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی بررسی شد و طبق اعلام پلیس، با توجه به اینکه ترددهای جاده‌ای در شب، 30 درصد امکان تصادف و سانحه را نسبت به روز افزایش می‌دهد، می‌شد با مدیریت زمان سفر و موکول کردن سفر دانش‌آموزان به روز، از وقوع این سانحه پیشگیری کرد چراکه تصاویر دوربین‌های پلیس از راننده اتوبوس نیز نشان می‌دهد که راننده علی‌رغم اینکه چشمانش باز است ولی کاملاً حالت خواب‌آلوده دارد.

به نظر می‌رسد برای افزایش امنیت در سفرهای دانش‌آموزی با توجه به حادثه خیز بودن جاده‌های کشور باید سفر در شب را ممنوع کرد و استفاده از اتوبوس برای جابه‌جایی دانش‌آموزان را به حداقل ممکن رساند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 18 شهریور 96، کدمطلب: 1513946 ، www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین