پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
یک روزنامه آلمانی در گزارشی از اعتراض شدید سیاستمداران بلند پایه احزاب آلمانی به تصمیم اشتاین مایر برای سفر به عربستان در فوریه آینده با توجه به سیاست های افراط گرایانه اخیر آل سعود خبر داد.

شعار سال: روزنامه آلمانی "دی ولت" در گزارشی از اختلاف در دولت ائتلافی آلمان بر سر چگونگی پیشبرد سیاست ها در قبال عربستان سعودی در شرایط فعلی خبر داد.

به نوشته این روزنامه آلمانی در ائتلاف بزرگ یک دعوا و مناقشه درباره سیاست در قبال عربستان سعودی به راه افتاده است. سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان این انتقاد را به "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال مسیحی وارد می کنند که تصمیم دارد در ماه فوریه همراه با پادشاه عربستان سعودی "سلمان بن عبدالعزیز" در جشنواره فرهنگی موسوم به جنادریه در عربستان سعودی شرکت کند.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان از حزب دموکرات مسیحی در این باره به روزنامه "دی ولت" گفت که با توجه به اعدام های جمعی اخیر در عربستان سعودی من شرکت در چنین جشنواره فرهنگی را نامناسب می دانم. همزمان گفتگو با ریاض ضروری است.

"آرمین لاشت"، معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز شدیدا به تصمیم وزیر امور خارجه آلمان برای شرکت در چنین جشنواره فرهنگی انتقاد وارد کرده و گفت: با توجه به اعدام‌های جمعی و نقض حقوق بشر در روزهای اخیر برای این وزیر آلمانی نامناسب است که با رژیم در ریاض در چنین جشنواره خنده دار فرهنگی شرکت کند. تروریست‌های داعش تنها از طریق حمایت های عربستان سعودی توانسته اند در سوریه گسترش یابند.

در اوایل سال جاری میلادی عربستان سعودی به صورت غافلگیرانه 47 نفر را اعدام کرد که اعدام جمعی بی سابقه ای بود. در بین اعدام شدگان همچنین روحانی برجسته شیعی شیخ نمر هم وجود داشت. در واکنش به این اقدام عربستان سعودی سفارت این کشور در تهران مورد حمله قرار گرفت که عربستان به همین بهانه مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

اپوزیسیون آلمان نیز در همین رابطه این انتقاد را به وزیر امور خارجه آلمان وارد کردند که با وجود همه ضرورت ها برای همکاری با عربستان سعودی این نادرست است که آل سعود را برای این اعدام های جمعی با وعده نرمال بودن مناسبات در سایه شرکت در یک جشنواره فرهنگی پاداش دهیم. "امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خرجی حزب سبز آلمان این اظهارات را ایراد کرده و تاکید کرد که بنابراین "اشتاین مایر" باید سفر خود به جشنواره فرهنگی جنادریه را لغو کند.

"دیتمار بارتش"، رئیس فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان نیز در این باره اظهار داشت که این غیر قابل قبول است که وزیر امور خارجه آلمان در این شرایط به عربستان سعودی سفر کند. آل سعود همچنان در یک شرایط متشنج در منطقه به تشدید غیر مسئولانه اوضاع ادامه می دهد. سیگنال درست حالا این است که این سفر لغو شود.

وزارت امور خارجه آلمان تا به حال توضیحی در این باره نداده است. اما سفیر آلمان در ریاض در ماه دسامبر گذشته این سفر اشتاین مایر به عربستان را اعلام کرده است. جنادریه بزرگترین جشنواره فرهنگی در منطقه خلیج فارس است که میلیون ها شرکت کننده دارد. قرار است امسال جمهوری فدرال آلمان با یک غرفه که در آن شرکت هایی مانند ایرباس، هرنکنشت و فولکس واگن خود را ارائه می دهند شرکت کند. یک برنامه فرهنگی توسط انستیتو گوته نیز در این جشنواره برنامه ریزی شده است.

دیگر سیاستمداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان نیز خواستار ارزیابی مجدد سیاست های آلمان در قبال عربستان سعودی شدند.

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب متحد مسیحی در این باره اظهار داشت که سابق ما از عربستان سعودی به عنوان شریک راهبردی خود سخن می گفتیم، اما برای صلح در خاورمیانه ایران و عربستان سعودی به یک اندازه اهمیت دارند.

"مایکل فوچس" معاون رئیس این فراکسیون نیز درباره ادامه ارسال تسلیحات به عربستان سعودی ابراز تردید کرده و گفت: من در اصل با صادرات سلاح به دلیل اهمیت جایگاه های شغلی در آلمان مخالف نیستم؛ اما درباره عربستان سعودی تحولات اخیر ضرورت احتیاط شدید را نشان می دهد. اعدام یک روحانی شیعه در این شرایط برابر با یک آدم کشی وحشیانه بی هدف است.

حزب سوسیال دموکرات هم در این باره اظهار نظرهایی کرده است. سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره اظهار داشت که عربستان سعودی باید دقیقا مانند ایران یک بازیگر مهم در منطقه نامیده شود. من خوشحالم که همچنین در اتحادیه احزاب متحد مسیحی یک تغییر نگرش نسبت به عربستان سعودی وجود دارد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري تحليلي خبر آنلاين، تاریخ انتشار: 20 دي 1394، کد مطلب:- :www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین