پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۹۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۹۶۵ روز هشت سپتامبر را بعنوان روز جهانی سوادآموزی تعیین کرد. امسال یونسکو روز هشت سپتامبر را بنام سواد در دنیای دیجیتال نامگذاری کرده است. بیش از ۷۸۵ میلیون نفر از جمعیت جهان برغم همه تلاش‌ها بی‌سواد مانده اند.

شعار سال: امسال یونسکو روز هشت سپتامبر را بنام سواد در دنیای دیجیتال نامگذاری کرده است. بیش از ۷۸۵ میلیون نفر از جمعیت جهان برغم همه تلاش‌ها بی‌سواد مانده اند.در ایران قبل از انقلاب برنامه پیکار با بی‌سوادی در برنامه‌های دولت‌ها قرار داشت و پس از انقلاب با تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، موضوع آموزش بی‌سوادان جنبه مردمی و ملی گرفت.

بنا بر اعلام مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی کشور، در ایران ۹/۵ میلیون نفر جمعیت بی‌سواد در سنین مختلف وجود دارد که ۳/۵ میلیون از آنها بی‌سواد مطلق بشمار می‌آیند. بنابر آمارهای جهانی، میزان باسوادی در ایران ۸۷% است که با آمارهای کشور همخوانی دارد. همچنان ۱۳% از جمعیت کشورمان در وضعیت بی‌سوادی قرار دارند.

برابر آمار رسمی سازمان جهانی یونسکو، نرخ جمعیت باسواد در کشورهای زیر به ۱۰۰% رسیده است. اوکراین، ازبکستان، اسلوونی، بلاروس، تاجیکستان، ترکمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، لهستان، لتونی و لیتوانی؛ کشورهای نیجر با ۱۹%، گینه با ۲۵/۳%، افغانستان با ۳۸%، مالی با ۳۳% به‌ترتیب کمترین جمعیت باسواد را دارند. افغانستان از ۲۰۱۵ جمعیت باسواد خود را از ۳۱/۷% به ۳۸/۲ % در سال ۲۰۱۷ ارتقا داده است.

این کشور کمتر از دو سال ۶/۵ % رشد در سوادآموزی را کسب کرده است. در شرایطی که آموزش دهندگان نهضت‌سوادآموزی در کشورمان همچنان با چند ماه حقوق معوقه و مطالبات و ناامنی شغلی مواجه‌اند و معلمان آموزش‌وپرورش با وضعیت معیشتی و شغلی خارج از شئون فرهنگی و معلمی در تقلای حفظ تعهدکاری و زندگی هستند کاهش درصد بیسوادی در کشورمان نیاز به برنامه ریزی عملیاتی نتیجه گرا و اراده و عزم جدی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ایرساگیل، تاریخ انتشار 21 شهریور 96، کدمطلب: - ، www. irsaguil.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
بازم برمیگرده به مشکلات اقتصادی و این حرفا...یا اینکه تحصیل و سواد و جز اولویتاشون نمیدونن.سواد بی ارزش شده دیگه.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین