پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
هجوم ریزگردها در برخی از شهرها علاوه بر مشکلاتی که برای شهرواندان به همراه دارد،به خودروها نیز آسیب می رساند.

شعار سال: هجوم ریزگردها در برخی از شهرها علاوه بر مشکلاتی که برای شهروندان به همراه دارد، مشکلاتی را نیز برای خودروها ایجاد می کند و بهتر است که رانندگان خودرو اقدام های لازم را برای پیشگیری از آسیب بیشتر در نظر داشته باشند.

بیشترین آسیبی که ممکن است از وجود این ریزگردها به خودرو وارد شود، صدمه دیدن کولر خودرو است.

بر همین اساس کارشناسان توصیه می کنند اگر در جایی زندگی می کنید که ریزگردها در هوا پراکنده هستند، بهتر است فیلتر هوای اتاق خودرو را زود به زود عوض کنید، چرا که این فیلترها مانند ماسکی هستند برای خودرو شما. به این ترتیب بهترین زمان پیشنهادی کارشناسان، تعویض فیلتر هوای کولر خودرو بعد از هر دو یا سه هزار کیلومتر استفاده است تا کولر خودرو شما از آسیب ریزگردها در امان بماند.


به عقیده کارشناسان ریزگردهای موجود در هوا ضمن ایجاد اختلال در عملکرد کولر خودرو، زمینه ساز عیوبی مانند خنک نکردن کولر می شود؛ گرد و غبار باعث می شود کمپرسور خودرو که به نوعی قلب تپنده کولر خودرو است، نقش اصلی خود را که به گردش درآوردن سرد کننده است به خوبی انجام ندهد و به این ترتیب سیستم سرمایش به درستی عمل نکند در نتیجه خنک کنندگی کولر خودرو کاهش می یابد.

برخی کارشناسان با توجه به گرد و غبار موجود در هوای تهران پیشنهاد می کنند که بهتر است از کولر خودرو استفاده نشود، اما با توجه به افزایش شدید دما در شهرهای مختلف و غیرقابل تحمل بودن گرمای هوا کارشناسان پیشنهاد می کنند که بهتر است در صورت استفاده از کولر در چنین شرایطی، سیستم سرمایش در وضعیت گردش هوا در داخل خودرو قرار گیرد تا هوای خارج خودرو داخل آن نشود.

یک پیشنهاد دیگر اینکه کولر را در دورهای بالا روشن نکنید و اگر دور موتور بالا است، باید کلاچ را بگیرید و سپس کولر را روشن کنید.

بهتر است در همان لحظه که کولر را روشن می شود شیشه پنجره ها را بالا نکشید تا کولر چند دقیقه ای کار کند و هوای اولیه آن خارج شود، سپس شیشه ها را بالا بکشید.


آسیب ریزگردها به رینگ و پیستون خودرو

از آنجایی که جنس ریزگردها از سنگ است و حالتی سمباده ای دارند، به رینگ و پیستون خودرو هم آسیب وارد می کنند، البته این آسیبی است که در دراز مدت پیش می آید، اما حواستان باشد، اگر خودرو شما هنگام حرکت اصطلاحاً عطسه می زند، احتمال پاره شدن فیلتر هوا وجود دارد. به این ترتیب ممکن است به خاطر این مشکل، بدون اینکه حواستان باشد فیلتر هوای کولر پاره شود و گرد و غبار مستقیماً وارد خودرو شود. بنابراین بازرسی دوره ای فیلتر هوای خودرو را در نظر داشته باشید.

اینها مشکلات احتمالی ریزگردها برای خودروها هستند، مشکلاتی که به هر حال هر سال در انتظار خودرو شما هست. هرچند چنین مشکلاتی برای خودرو در چنین هوایی وجود دارد، اما با توجه به توصیه کارشناسان زیست محیطی مبنی بر عدم رفت و آمد در هوای غبارآلود، استفاده از خودرو در چنین هوایی اجتناب ناپذیر است و استفاده از کولر آن هم برای فرار از گرما گزینه مورد نظر همه است. ضمن اینکه در هوایی که از شدت وجود ریزگردها غیر استاندارد اعلام می شود، پایین کشیدن شیشه خودرو نادرست به نظر می رسد؛ بنابراین بهتر است با رعایت توصیه های کارشناسان برای پیشگیری از مشکلات کولر خودرو، هم خودمان را از خطر ریزگردها در امان بداریم و هم خودرو را.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 25 شهریور 96، کد مطلب: 6245049: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین