پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۱۶۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
در ۳ ماهه اول امسال، وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته ۳ برابر بیشتر شده است.

شعار سال: براساس گزارش بانک مرکزی، در ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۶ پرداخت‌های هزینه‌ای دولت به رقم ۵۴۸.۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت رشد کم‌سابقه ۴۹ درصدی هزینه‌های جاری خود در ۳ ماهه اول امسال را از طریق درآمدهای نفتی تامین کرده است.

مطابق این آمارها،دولت در ۳ ماهه اول امسال ۱۸۸.۹ هزار میلیارد ریال صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی داشته که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل بیش از ۴ برابر شده است.


در ۳ ماهه اول سال گذشته هزینه‌های جاری دولت ۳۶۸.۸ هزار میلیارد ریال بود که فقط ۱۱.۸ درصد آن از محل درآمدهای نفتی (۴۳.۶ هزار میلیارد ریال) تامین شده بود. به عبارتی در فصل بهار سال ۹۵ وابستگی بودجه جاری دولت به درآمد نفتی ۱۱.۸ درصد بود.

اما این رقم در بهار امسال با رشد ۳ برابری به ۳۴.۴ درصد رسیده است که به معنای افزایش ۳ برابری وابستگی بودجه جاری دولت به درآمد نفت است.

افزایش وابستگی بودجه جاری دولت به درآمد نفتی، قطعا خلاف اقتصاد مقاومتی است و با هر گونه کاهش قیمت نفت یا ایجاد مشکل در صادرات ایران، دولت در تامین هزینه‌های جاری خود به مشکل خواهد خورد.

نکته‌ای که این نگرانی را تشدید می‌کند این است که دولت در فصل بهار امسال پولی برای طرح‌های عمرانی اختصاص نداده است؛ که مشخصا به دلیل افزایش لجام‌گسیخته هزینه‌های جاری است. یعنی دولت هر چه درآمد از طریق اخذ مالیات و فروش نفت کسب کرده، صرف هزینه‌های جاری خود کرده است و دیگر پولی برای طرح‌های عمرانی باقی نمانده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مشرق ، تاریخ انتشار 30 شهریور 96، کدمطلب:762370، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین