پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
رییس سازمان غذا و دارو گفت: استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در دوران فعلی به شدت افزایش پیدا کرده است.

شعارسال : رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در چهارمین همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر با تأکید بر این که اطمینان‌بخشی به مردم در مورد فرآورده‌های سلامت از جمله مهمترین مأموریت‌های سازمان غذا و دارو است، بیان کرد: با توجه به اینکه کالاهای سلامت وسیع هستند، در مسیر تعیین کیفیت و سالم بودن آنها نمی‌توان آزمایشگاه را حذف کرد و نادیده گرفت زیرا آزمایشگاه‌ها نقش محوری دارند. اما در بسیاری از موارد هم مدیر آزمایشگاه‌ها به تنهایی سلامت را تضمین نمی‌کند و مواردی دیگری از جمله فرآیندهای تولید نیز نقش مهمی دارند.

وی افزود: یکی از معضلات ما تقلبات هستند زیرا همانطور که تولید از پیشرفت علم و فناوری بهره‌مند می‌شود، تقلبات نیز به همان میزان از آن بهره می‌گیرند. البته این معضل در همه دنیا وجود دارد. افرادی هستند که هنرشان در کاهش قیمت‌ برای سوددهی تولید است و معمولا ً‌این کار با تقلب امکان‌پذیر است.

دیناروند با اشاره به اینکه شناسایی تقلبات کار آسانی نیست، عنوان کرد: گاهی دستگاه‌های ناظر از متقلبین عقب می‌افتند زیرا هنر متقلبان در این است که قیمت محصول را به نحوی پایین بیاورند که آزمایشگاه‌ها متوجه آن نشوند. بنابراین باید آزمایشگاه‌ها را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات تقویت کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که در شناسایی تقلبات وظیفه سنگینی برعهده داریم گفت: این تقلبات خطرناک نیستند، اما در مواردی بسیار خطرناک و کشنده هستند. فروختن روغن سویا به جای روغن آفتابگردان از جمله تقلباتی است که خطرناک نیست ولی به جیب مصرف کننده آسیب می‌زند. استفاده از مواد خطرناکی چون ملامین از جمله تقلبات کشنده است که در چین نیز به مرگ صدها نوزاد منجر شد.

وی ادامه داد: ما گرفتار آلاینده‌های متعدد هستیم. بعضی از آلاینده‌ها به دلیل دستکاری در تولید اتفاق می‌افتند و برخی دیگر لاجرم روی می‌دهند. هر دوی این تقلبات باید شناسایی شوند زیرا نتیجه آنها برای مردم یکی است، بنابراین در حوزه شناسایی آلاینده‌ها هم آزمایشگاه‌ها کمک می‌کنند، در واقع باید با امکانات جدید، تخصص و تلاش این اطمینان را در مردم ایجاد کنیم که آزمایشگاه‌ها می‌توانند آلاینده‌ها را شناسایی کنند.

وی در مورد معضل افزودنی‌های غیرمجاز خاطرنشان کرد: در دوران فعلی استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز به شدت افزایش پیدا کرده است که در این موارد آزمایشگاه‌ها به کمک مردم می‌آیند.دوغی که عمرش یک ماه است اگر یک سال هم بماند خراب نمی‌شود و یا افرادی ادعا می‌کنند که دارویی ضد لاغری و اشتها است در حالی که یک ماده غیرمجاز به آن اضافه می‌شود. اشکال عمده این کار این است که اینها خطر فوری ندارند و اثر تجمعی دارند. در این موارد آزمایشگاه‌ها به کمک مردم می‌آیند.

دیناروند در خصوص مکمل‌های غذایی اذعان کرد: طبق مطالعاتی که در سال گذشته در آمریکا انجام شد، نشان داد که 70 درصد از مکمل‌های غذایی بازار آمریکا یا ادعای درستی نداشته‌اند و یا از فرآورده‌های غیرمجاز استفاده کرده‌اند. بنابراین برای همه این موارد باید مجهز شویم. با راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشگاهی تهدیدهای مهم شناسایی می‌شوند. در حال حاضر نیز با چند کشور مذاکره می‌کنیم که در آموزش نیروی انسانی به ما کمک کنند.

وی با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه‌ مرجع توانایی شناسایی 5 هزار نمونه در سال را دارد. آزمایشگاه‌های شبکه دانشگاهی‌ و آزمایشگاه‌های همکار و مجاز به ترتیب حدود 250 هزار و 700 هزار نمونه در سال آزمایش می‌کنند. با راه‌اندازی پورتال آزمایشگاه‌ها مسئولین و مردم به گزارش‌ها دسترسی خواهند داشت. این پورتال بزرگترین خدمت برای سلامت فرآورده‌ها خواهد بود که امیدواریم در سال 95 افتتاح شود.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: اصلاح تعرفه‌های آزمایشگاهی از جمله اقدامات دیگر است که حدود 3 ماه است با امضای وزیر بهداشت به دولت رفته است که امسال تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از آزمایشگاه‌ها به دلیل عدم جبران هزینه تمام شده خطاهایی انجام می‌دهند. در سال جاری 40 آزمایشگاه تعلیق و یا دامنه عملکرد آنها کم شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار شنبه 26 دی 1394 ، کد مطلب : 5463263 : www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین