پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه ۹.۴ درصد جمعیت کشور سالمند است، گفت: هر چند تخمین زده می شود در سال ۱۴۲۵ تعداد سالمندان کشور حداقل به ۱۷ میلیون نفر برسد اما متاسفانه آمادگی لازم برای مواجهه با بحران سالمندی در کشور وجود ندارد.

شعار سال: محمد نعیم امینی‌فرد با یادآوری روز جهانی سالمند با بیان اینکه سالمندی دوره خاص فیزیولوژیک در زندگی و حیات هر انسان است که نیازمندی های خاص جسمی و روانی خود را می طلبد، گفت: 9.4 درصد جمعیت کشور سالمند است و طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی فرد بالای 60 سال سالمند تلقی می شود.

تعداد سالمندان کشور هفت میلیون و 450 هزار نفر

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی تعداد سالمندان کشور را هفت میلیون و 450 هزار نفر برشمرد و گفت: استان گیلان حدود 13 درصد جمعیت سالمندی یعنی بالاترین رتبه سالمندی در کشور را دارا است و از سویی سیستان و بلوچستان نیز شش درصد سالمندی را به خود اختصاص داده یعنی جوان ترین استان کشور است.

پدیده سالمندی در دنیا چالشی بزرگ است/ وجود 900 میلیون سالمند در دنیا/ در سال 2050، 85 درصد سالمندان متعلق به کشورهای در حال توسعه خواهد بود

وی با بیان اینکه پدیده سالمندی در دنیا چالشی بزرگ است، تصریح کرد: در دنیا 900 میلیون سالمند وجود دارد که تخمین زده می شود در سال 2050 تعداد سالمندان به دو میلیارد نفر برسد و در واقع 85 درصد سالمندان متعقل به کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

کشورهای پیشرفته دوره میانسالی را طی کرده و آمادگی لازم برای مواجهه با موج سالمندی را دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دوره میانسالی را طی کرده و آمادگی لازم برای مواجهه با موج سالمندی را دارند، گفت: کشورهای در حال توسعه به دلیل کنترل بیماری های عفونی و افزایش امید به زندگی موج سالمندی را تجربه خواهند کرد که ایران نیز یکی از این کشورها است و تخمین زده می شود در سال 1425 تعداد سالمندان کشور حداقل به سه و نیم برابر افزایش یعنی به 17 میلیون نفر برسد این در حالی است که هیچ گونه آمادگی برای مواجهه با این حجم بالای سالمندان در جهت تامین زیرساخت ها، آمادگی بیمه ها، نگهداری و رسیدگی به آنها و استاندادسازی مبلمان شهری نداریم و حتی مناسبت های انسانی نیز دچار دگردیسی و با شکاف نسلی ارزش ها، سنت ها و تکریم سالمندان دچار گسستگی و فروپاشی شده است.

امکانات لازم و سیاست های مناسبی برای دوران سالمندی اتخاذ نشده است

امینی فرد با بیان اینکه امکانات لازم و سیاست های مناسبی برای دوران سالمندی اتخاذ نشده است، تصریح کرد: به طور حتم با وضعیت موجود در رسیدگی به سالمندان دچار مشکل خواهیم شد.

با بحران سالمندی زنان روبرو هستیم

نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه با بحران سالمندی زنان روبرو هستیم، گفت: تعداد سالمندان زن در سال های آینده افزایش و چالش هایی را به وجود خواهد آورد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه سالمندان با چهار مشکل عمده روبرو هستند، گفت: معیشت، فرهنگ سازی که در ارتباط با آموزش و اشتغال مجدد سالمند است و از سویی توانمندسازی محیط سالمند اعم از محیط اجتماعی، عاطفی و شهری و همچنین پیوندهای اجتماعی است که در حال حاضر در حال کمرنگ تر شدن و از هم گسیختگی است.

وی افزود: در برخی کشورها علی رغم آنکه پیوندهای خانوادگی دچار ضعف شده در عین حال پیوندهای اجتماعی در حال گسترش است اما این پیوندها در کشور ما بسط و گسترش نیافته است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، ادامه داد: مساله دیگر امید به زندگی و کیفیت زندگی سالمندان به ویژه در ارتباط با بهداشت روانی آنان است که با شیوع برخی بیماری ها در این دوران مانند افسردگی های سالمندی و بیماری هایی مانند آلزایمر روبرو هستیم که جزو جدایی ناپذیر از این قشر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با تغییر الگوی بیماری ها برخی بیماری های مزمن در سالمندان افزایش و شیوع یافته و درمان آنها هزینه های سنگینی را متوجه سالمندان و حوزه سلامت می کند، گفت: از این رو باید برنامه مناسبی برای داشتن یک جمعیت سالمند توانمند طراحی کرد و از سویی امکانات رفاهی و تفریحی برای آنها مهیا و تمامی دستگاه های مربوطه به وظیفه خود در قبال سالمندان به درستی عمل کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار 09 شهریور 1396، کد مطلب: 350296 : www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین