پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
راه‌حل‌های بسیاری برای رونق بخشیدن به بازار مسکن و وضعیت نابسامان متقاضیان پیشنهاد شده است که برخی از آن‌ها اجرایی شده‌اند اما در این میان گویا تنها بانک‌ها قادر به حل معمای رکود هستند.

شعار سال: دولت یازدهم تمام شد و حالا نوبت به دولت دوازدهم رسیده تا در جدال با رکود بازار مسکن و سروسامان دادن به وضعیت متقاضیان پیروز میدان شود! بازاری که مسکن مهر جز جدایی ناپذیر آن است که گویا قصد اتمام آن تنها در صحبت‌ها رد و بدل می‌شود و در عمل اگر سری به پایتخت مسکن مهر ایران بزنید حتما متوجه خواهید شد که بخش زیادی از پروژه‌ها به حالت تعطیل درآمده‌اند. اما از مسکن مهر که طرح نامطلوب و ناخوشایندی برای دولت تدبیر بود، بگذریم به طرح اختصاصی دولت روحانی و شخص وزیر راه و شهرسازی می‌رسیم که هنوز به جایی نرسیده است.


هيات دولت در روزهاي پاياني سال ٩٥ طرح مسكن اجتماعي را كه در آذرماه سال گذشته تصويب شده بود را ابلاغ كرد. اين مصوبه اگرچه اسفند ٩٥ به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ شد و به طور طبيعي بايد اجراي آن از ابتداي سال ٩٦ كليد مي‌خورد اما به‌دليل عدم ابلاغ بودجه سال ٩٦ به دستگاه‌هاي اجرايي، گفته مي‌شود اجراي آن از خردادماه امسال كليد خواهد خورد.


گفتنی است بارها ذكر شده بود كه طرح مسكن اجتماعي، اختصاص رايگان واحد مسكوني به اقشار كم‌درآمد است اما از همان ابتدا هم مشخص بود امكان رايگان بودن اين مساكن وجود ندارد و قطعا متقاضيان بايد پرداخت‌هايي را براي اين مسكن‌ها داشته باشند اما مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن به تازگي از اخذ قيمت تمام شده براي اين طرح خبر داده است. اما این کش و قوس‌ها همچنان ادامه دارد. بنابراین با توجه به مسائلی که در این بین وجود دارد پرونده مسکن اجتماعی نیز همچون مسکن مهر همچنان باز مانده است.


راه حلی که به بن بست خورد


برای برون رفت از رکود حاکم بر بازار مسکن نیز اخیرا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای بهبود شرایط وام ۸۰ میلیون مسکن که در بن بست به سر می‌برد پیشنهاداتی داده است. از جمله این پیشنهادات کاهش اقساط وام خرید مسکن بود که پس از مدت‌ها بی توجهی اکنون بانک مسکن به آن واکنش نشان داده است به طوری که این بانک اعلام کرده در صورت اجرای این پیشنهاد، دولت باید کسری منابع را از محلی جبران و برای این اقدام یارانه بدهد. اما گویا هنوز این پیشنهاد در دولت و یا بانک مرکزی جدی گرفته نشده و به نوعی نسبت به آن بی‌اعتنا هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که پیشنهاد وزیر به این زودی‌ها اجرایی نخواهد شد.
پیش‌تر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز با حمایت از کاهش اقساط و افزایش دوره بازپرداخت وام مسکن به گفته بود که در مذاکرات با بانک مرکزی بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که میزان وام باید افزایش یابد و طول مدت بازپرداخت اقساط از ۱۲ سال به ۱۵ سال برسد و نرخ سود این تسهیلات که در حال حاضر در بافت فرسوده هشت درصد و در سایر نقاط نه و نیم درصد است کاهش یابد.


وضعیت اقساط و متقاضیان


در حال حاضر اقساط وام ۸۰ میلیونی مسکن به صورت ثابت ماهانه بیش از ۹۵۰ هزار تومان است و پرداخت این مبالغ در این سطح از عهده خانه اولی‌ها خارج است. اما در حقیقت پرداخت این مبالغ بسیار سخت و دشوار است و از عهده هر متقاضی که با پس انداز قصد خرید مسکن دارد خارج است. با وجود نابسامانی در وضعیت بازار مسکن کارشناسان معتقدند؛ مدلی که در ایران اجرا می‌شود نتوانسته پاسخگوی تقاضا و عرضه باشد.

به نظر می‌رسد با وضعیت فعلی جوانان نمی‌توانند براحتی صاحب مسکن شوند و همین موضوع باعث شده تا سن ازدواج بالا برود. باید پرداخت تسهیلات، راحت‌تر شود و مدت بازپرداخت حداقل ۲۵ سال و سپرده‌گذاری هم حداکثر شش ماه باشد. نرخ سود تسهیلات مسکن باید بسیار پایین باشد تا مردم براحتی توانایی بازپرداخت آن را داشته باشند. مدت بازپرداخت هم باید طوری باشد که متناسب با قدرت خرید مردم و به صورت پلکانی تعریف شود.


با این وجود، راه‌حل‌هایی برای باز شدن گره رکود بازار مسکن پیشنهاد شده که برخی از آن‌ها اجرایی شده‌اند اما هنوز قفل رکود شکسته نشده‌است و بسیاری از متقاضیان مسکن(اجتماعی، مهر) هستند، مجبورند این روزها دوران مستاجری را سپری کنند و در انتظار به پایان رسیدن طرح‌های نصفه و نیمه دولتمردان باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ 12 مهر 96، کد مطلب: 383639: www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین