پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی قانون ممنوعیت استخدام افراد بازنشسته را نوعی تبعیض علیه سالمندان برشمرد و خواهان لغو آن شد.

شعار سال: مسعود فیروزیدر همایش سالمندی و آلزامیر که در هتل میثاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز نرخ سالمندی در دنیا حدود 12 درصد و در ایران نه درصد است و همچنان جزو کشورهای جوان جهان هستیم و بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان از جمعیت سالمند بیشتری نسبت به ایران برخوردارند.

وی ادامه داد: نرخ سالمندی در ژاپن به عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا حدود 35 درصد و سه برابر بیشتر از متوسط جهانی است. میانگین نرخ سالمندی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز حدود 16 درصد است که حدود شش درصد بالاتر از متوسط جهانی است. آمار و اطلاعات کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نشان می‌دهد که افزایش نرخ سالمندی دغدغه نیست بلکه یک فرصت است.

فیروزی افزود: همچنین جوان‌ترین استان کشور سیستان‌وبلوچستان و پیرترین استان گیلان است، اما میزان توسعه‌یافتگی گیلان چند برابر سیستان‌وبلوچستان است،لذا افزایش جمعیت سالمند به هیچ عنوان نشانه توسعه‌نیافتگی یا یک مشکل بزرگ نیست بلکه فرصتی است که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی تصریح کرد: موتور توسعه یک کشور با انرژی نسل جوان نیرو می‌گیرد و سالمندان به عنوان قشر مجرب جامعه هدایت‌کننده حرکت آن در مسیر درست هستند؛ لذا برای به حرکت درآوردن موتور توسعه همانقدر که به نیروی جوان نیاز است به سالمندان نیز نیازمندیم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه «نرخ سالمندی و افزایش آن تنها یک عدد است»، خاطرنشان کرد: اگر قبل از آن برنامه‌ریزی درستی انجام گرفته باشد یک فرصت مناسب برای توسعه خواهد بود. قوانین مربوط به بازنشستگی در کشور باید تغییر کند، سن بازنشستگی باید افزایش یابد و نباید با بازنشسته کردن پیش از ناتوان شدن آنان این افراد را مجبور به خانه‌نشینی کرد.

وی با انتقاد از قانون ممنوعیت استخدام افراد بازنشسته، گفت: با توجه به شرایط امروز بسیاری از قوانن و مقررات مربوط به سالمندان باید تغییر کند، قانون ممنوعیت استخدام افراد بازنشسته مربوط به دورانی بوده که امید به زندگی تنها سه سال بیشتر از سن بازنشستگی بوده و با توجه به اینکه این اختلاف در حال حاضر به حدود 20 سال رسیده است مگر ما می‌توانیم همچین تبعیض بزرگی قائل شده و افراد را از حق و حقوق خود محروم کنیم.

فیروزی عنوان کرد: پروتکل سالمندی فعال که حدود سه سال از طرح آن در دنیا می‌گذرد فراهم کردن زمینه‌ای برای درست سالمند شدن است،زیرا فرهنگ درست سالمند شدن در کشور ما ضعیف بوده و مردم در دوره سالمندی به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

وی یادآور شد: برای داشتن سالمندی فعال باید مولفه‌های رفتاری در سبک زندگی اعم از الگوهای غذایی، مولفه‌های درمانی، مولفه‌های اجتماعی و مولفه‌های اقتصادی تغییر کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: اینکه تا زمانی فرد به بازنشستگی و دوره سالمندی می‌رسد پوشش بیمه‌ای او کاهش می‌یابد از مولفه‌های درمانی نیازمند تغییر برای داشتن دوره سالمندی فعال است یا اینکه بخشی از حقوق فرد بازنشسته درست در زمانی که هزینه‌های زندگی و هزینه‌های درمانی او افزایش می‌یابد کم می‌شود از مولفه‌های اقتصادی است که باید برای داشتن سالمندی فعال تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه «هر اتفاقی که یک گروه از مردم را در نقطه ایزوله کرده و از سایر افراد جدا کند تبعیض نام دارد»، بیان کرد: طبق قوانین بین‌المللی اگر حداقل 15 درصد از مردم جامعه به یک چیز نیاز داشتند تمام فضای جامعه باید برای آن مهیا باشد و جدا کردن سالمندان و ساختن سینما یا پارک ویژه سالمندان معنا ندارد و تبعیض به حساب می‌آید. همچنین رفع تبعیض جنسیتی برای سالمندان و قائل شدن حق دسترسی به کار در سراسر عمر نیز برای آنان از مولفه‌های اجتماعی است که باید برای داشتن دوره سالمندی فعال رعایت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: استان خراسان از لحاظ تعداد سالمندان شانزدهمین استان کشور است.

سیدجواد حسینی در همایش سالمندی و آلزامیر، با بیان اینکه «ما با پدیده‌ای به نام سالمندی مواجه هستیم»، اظهار کرد: یکی از دلایل آن افزایش امید به زندگی در جامعه است و در حال حاضر امید به زندگی در خانم‌ها 81 سال و در آقایان 79 سال است، لذا پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 جمعیت کهنسالان در جهان به بیش از یک میلیارد نفر برسند.

وی ادامه داد: در ایران تا سال 1400 بیش از 10 درصد از جامعه کنهسال خواهند بود و پیش‌بینی شده است تا 25 سال پس از آن سالمندان 23 درصد از جمعیت کشور را شامل شوند، البته استان خراسان نسبت به پدیده سالمندی شانزدهمین استان کشور است.

حسینی تصریح کرد: طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان ملل در سال 2007 حدود 10.5 درصد از جمعیت جهان سالمند بودند که این رقم در سال 2050 به 21.8 خواهد رسید و این اتفاق با توجه به پیشرفت علم پزشکی و کاهش موالید طبیعی است و بر این اساس در آینده با پدیده انفجار سالمندی مواجه خواهیم شد و باید از هم‌اکنون خود را برای آن آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه «ما از دیگر سو با پدیده کاهش ارزش سالمندی نیز مواجه هستیم»، خاطرنشان کرد: کاهش ارزش سالمندی که با توجه به تغییر شرایط جامعه به وجود آمده است یکی از موارد گسست نسلی در جامعه است که باید به آن توجه کرده و گسترش آن و تبدیل آن به تعارض نسلی جلوگیری کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه «سالمندی با خود عوارضی به دنبال دارد»، عنوان کرد: در شرایط کنونی بسیاری از ناکارآمدی‌هایی که امروز در سبک زندگی مردم وجود دارد روی یکدیگر تلنبار و تبدیل به زخم شده که در دوره سالمندی این زخم سر باز می‌کند و این مسائل باعث می‌شود 80 درصد سالمندان جامعه به یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در دوره سالمندی از جمله آلزامیر مبتلا شوند و این مهم ناشی از سبک زندگی فعلی مردم است.

وی یادآور شد: در طی سال‌های 2000 تا 2013 آمار مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی 23 درصد کاهش یافته است، اما متاسفانه در همین مدت آمار ابتلا به آلزامیر و صدمات ناشی از آن 71 درصد افزایش داشته است.

حسینی تصریح کرد: در سال 2015 در جهان 47 میلیون نفر از مردم جهان به آلزامیر مبتلا شدند یعنی هر 20 سال این آمار دو برابر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2050 این آمار به 133 میلیون نفر می رسد که 50 درصد از این آمار مربوط به آسیا است. این آمار نشان می‌دهد پدیده آلزامیر روز به افزایش است و باید قبل از تاثیرات مخرب آن بر زندگی مردم خود را برای روبه‌رو شدن با این مسئله آماده کرد.

وی افزود: بر این اساس تغییر نگرش در مواجهه با پدیده آلزامیر به‌ویژه در کهنسالان ضرورت دارد و نباید تصور کرد سالمند مبتلا به آلزامیر دچار بی‌هویتی یا بی‌شخصیتی شده زیرا آن‌ها فقط حافظه کوتاه‌مدتشان دچار آسیب شده است، اما شخصیتشان سر جای خود است و نباید نگاهمان به بیمار مبتلا به آلزامیر کودک‌انگارانه و توأم با ترحم باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: ما باید تلاش کنیم شهری انسانی و دوستدار سالمند بسازیم و برای جلوگیری از عوارض ناشی از پدیده سالمندی باید به سمت شهر دوستدار سالمند برویم و بر این اساس خدمات شهری باید با نگاه انسانی در اختیار کسانی قرار گیرد که نیاز بیشتری به خدمات شهری دارند که تحقق این مهم نیاز به تامین خدمات و امکانات برای سالمندان و فرهنگ‌سازی و ترویج راه‌های مناسبت مراقبت از سالمند دارد.

وی اضافه کرد: برای نگهداری از سالمندان مدل‌های نه گانه مراقبت از سالمند از خانه خود تا سرای سالمندان تعریف شده، اما برای اجرای آن‌ها نباید برای همه سالمندان نسخه یکسان پیچیده شود بلکه باید به تفاوت‌های فردی و فرهنگی آنان نیز توجه کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 18 مهر 96، کد مطلب: 96071809513: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین