پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
تدوین سند ملی سالمندان و اجرای آن به یکی از اختلافات بهزیستی و وزارت بهداشت تبدیل شده است تا آنجایی که رئیس سازمان بهزیستی اعتقاد دارد تدوین سند ملی سالمندان جزو وظایف ذاتی بهزیستی است و لاغیر!

شعارسال: تدوین سند ملی سالمندان یکی از برنامه‌های است که مسئولان فعلی و قبلی سازمان بهزیستی بارها از آن سخن گفته‌اند.

هر کدام از مسئولان بهزیستی در دوره جدید و قدیم اعتقاد دارند که با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور، باید برنامه‌های برای این قشر از جامعه تدوین شود.

همایون هاشمی،رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور در مهر ماه سال 92 ضمن اشاره به اینکه 86 درصد سالمندان با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند، اظهار کرد: تدوین سند ملی استراتژیک سالمندان ، تدوین پیش‌نویس سند ملی سالمندان و همچنین تهیه گزارش کشوری مرتبط با حوزه سالمندان و همچنین تهیه تدوین بیمه مراقبتی سالمندان از جمله اقدامات انجام شده از سوی دبیرخانه شورای ملی سالمندان بوده است.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور گفت: راه‌اندازی سایت اینترنتی شورای ملی سالمندان، تدوین شاخص‌های شهر دوستدار سالمند با همکاری شهرداری‌ها از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی دبیرخانه شورای ملی سالمندان است.

وی از تدوین پیش‌نویس سند ملی سالمندان که از نظرات کارشناس بین المللی در تدوین سند استفاده شده است برای رسیدن به مراحل قانونی و اجرایی شدن آن خبر داد.

هاشمی اظهار امیدواری کرد که این سند هرچه زودتر در کشور اجرا شود.

پس از اعلام تدوین سند ملی سالمندان توسط سازمان بهزیستی، مسئولان وزارت بهداشت موضع گرفتند که این سند باید توسط آنها تدوین شود.

علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت نیز در مهر ماه سال 92 ، رشد سرعت شهرنشینی در سالهای اخیر در کشور را یکی دیگر از مسائل پیش رو دانست و گفت: رشد شهرنشینی در ایران 6 برابر نقاط دیگر دنیاست و از طرفی رشد جمعیت به یکباره به 16 در هزار نفر رسید که باز هم این امر دغدغه مسئولان کشور شد و اینکه جامعه ما به سمت پیر شدن می‌رود باید برای آن فکری کرد.

وی بیان کرد: اکنون سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت از جلوگیری رشد جمعیت به تلاش برای رشد مطلوب جمعیت تغییر کرده و در این میان نباید نقش کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از مرگ کودکان را در رشد جمعیت نادیده گرفت چرا که یک زمانی در هر هزار تولد 120 کودک جان خود را از دست می‌دادند و یا کودکان زیادی بر اثر اسهال، دیفتری و سرخک فوت می‌کردند تا جایی که در سال 64 حدود 34 هزار کودک بر اثر اسهال فوت کردند اما اکنون این رقم کنترل شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه، خبر خوشی را برای سالمندان کشور اعلام کرد و گفت: از سالها پیش در وزارت بهداشت تلاش‌هایی برای تدوین سند ملی سالمندان انجام شده که طی چند ماه اخیر این سند بالاخره توانست مصوبه شورای عالی سلامت را دریافت کند و امیدواریم به زودی این سند اجرایی شود چرا که بسیاری از نیازهای سالمندان در حوزه‌های مختلف با تفکیک مسئولیت هر دستگاه مشخص شده است.

علی رغم تأکید مسئولان بهزیستی و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در سال 92، متأسفانه هیچ سندی در حوزه سالمندان اجرا نشد.

فرید براتی‌سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان نیز در مهر 94 ، با اشاره به برگزاری شبکه ویژه‌ای با حضور انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور و سیاری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مدیران بهزیستی و بهداشت، اظهار داشت: در این جلسه آخرین وضعیت دو سند ملی سالمندان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور در چند سال گذشته سندی را تحت عنوان سند ملی سالمندان تهیه و تدوین کرده است که البته وزارت بهداشت نیز سندی را در این بخش آماده کرده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به دو سند تهیه‌شده از سوی دو وزراتخانه بهداشت و رفاه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سند وزارت بهداشت در حوزه سلامت و سند وزارت رفاه در حوزه رفاهی پیشنهاد شده است که هر دو سند هم‌زمان با هم اجرا شود.

براتی‌سده تصریح کرد: در سند ملی سالمندان که از سوی وزارت رفاه آماده شده است به موضوعاتی از جمله بیمه مراقبتی و حمایت از سالمندان تأکید شده است.

وی همچنین به تأمین هزینه زندگی سالمندان ناتوان در منازل اشاره کرد و گفت: در این سند به این بخش نیز توجه شده است و براین اساس سازمان بهزیستی از سالمندانی که توان مالی کمتری دارند، حمایت می‌کند.

*ضرورت تلفیق دو سند ملی سالمندان و تدوین یک سند توسط وزارت بهداشت و بهزیستی

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال 2050 تعداد سالمندان در دنیا برابر افراد زیر 14 سال خواهد بود، توجه به سالمندان و ارائه خدمات به آنها را جزو وظایف ذاتی بهزیستی عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود دو سند ملی سالمندان توسط وزارت بهداشت و بهزیستی در اختیار اساتید دانشگاه قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی و در نهایت یک سند ملی سالمندان تدوین شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست بررسی دستاوردها و نکات کاربردی دوره آموزشی برنامه بین‌المللی مادرید در کشور مالت در زمینه سالمندان(اسفند 94) با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی، رعایت الگوی تغذیه و بهداشت و ... با پدیده رشد نرخ سالمندی مواجه هستیم؛ چنانکه طبق گزارش‌های منتشرشده جمعیت سالمندی در سال 1420، به 8.2 درصد می‌رسد و در واقع جمعیت بالای 65 سال در کشور به 12 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در هر کشوری با یک گروه بزرگ سالمندی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: با رشد جمعیت سالمندی در سال 2050 تعداد سالمندان در دنیا برابر افراد زیر 14 سال خواهد بود؛ به این ترتیب این گروه نیاز به نگهداری و برنامه ریزی‌های خاص خود را دارند.

محسنی‌بندپی نظام‌های سلامت موفق را نظامی‌هایی با تمرکز و توجه به چند گروه اعم از کودکان و کاهش مرگ‌ومیر آنها، مادران باردار و همچنین سالمندان عنوان کرد و گفت: در واقع ارزیابی عملکرد موفقیت و یا عدم موفقیت کشورها، بررسی نظام سلامت در این سه گروه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه در کشور ما در دو بُعد نخست به عبارتی کودکان و زنان باردار اقدامات خوبی انجام شده است، بیان کرد: هم‌اکنون از هر 100 هزار تولد، 19 الی 20 نوزاد فوت می‌کنند، ضمن اینکه در مرگ‌ومیر کودکان زیر یک‌سال به استانداردهای جهانی دست پیدا کرده‌ایم، اما در بخش سالمندان و رسیدگی به تمام ابعاد زندگی آنها اعم از سلامت و تکریم آنها عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم چندین اولویت در دستور کار برنامه‌نویسان قرار گرفت، گفت: آب، محیط‌زیست، کمبود نقدینگی در صندوق‌های بازنشستگی از جمله اولویت‌هایی بود که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده بود که بهزیستی توانست با ارائه اطلاعات به‌موقع توجه برنامه‌نویسان را به حوزه سالمندی جلب کنند و در واقع در برنامه ششم توجه ویژه‌ای به سالمندان بشود.

محسنی‌بندپی، یکی از رسالت‌های عمده بهزیستی و دبیرخانه شورای ملی سالمندان توجه به نیازهای سالمندان برشمرد و تصریح کرد: در این راستا باید نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم؛ چرا که نیازهای سالمندان امروز با سالمندان گذشته متفاوت است و این افراد هم‌اکنون صاحب علم و تجربه مفید هستند و می‌توانیم از این ظرفیت و پتانسیل برای پیشبرد اهداف‌مان در کشور استفاده کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بروز بیماری‌های بسیار و همچنین فقر و تنهایی از جمله مشکلات اصلی سالمندان محسوب می‌شود، افزود: یکی از استراتژی‌های بهزیستی تغییر نگاه و روش به حوزه سالمندی است که در این زمینه برنامه‌هایی را آغاز کرده است.

وی به برخی از سرفصل‌های برنامه‌های اجرایی از سوی بهزیستی در حوزه سالمندی اشاره کرد و گفت: آموزش شیوه زندگی سالم، ارائه خدمات توانبخشی موردنیاز به سالمندان از برنامه‌هایی است که از سوی سازمان انجام شده است.

محسنی‌بندپی با تأکید بر اینکه به لحاظ ساختاری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم، بیان کرد: این مشکلات برای کشورهای در حال‌توسعه بوده و تلاش می‌کنیم که موانع و مشکلات پیش رو را برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه توجه به سالمندان و ارائه خدمات به آنها جزو وظایف ذاتی بهزیستی است، اظهار کرد: متأسفانه برخی دستگاه‌ها به دنبال افزایش قلمرو خود هستند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند که سالمندی همانند حوزه توانبخشی با توجه به ساز و کارهای تعریف‌شده جزو وظایف ذاتی بهزیستی است و لاغیر.

وی در پایان با اشاره به تدوین دو سند ملی سالمندان توسط وزارت بهداشت و بهزیستی، یادآور شد: پیشنهاد می‌شود این دو سند در اختیار اساتید دانشگاه قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی و در نهایت یک سند ملی سالمندان تدوین شود که امیدواریم این کار به‌زودی صورت بگیرد.

با توجه به اظهارات مسئولان بهزیستی و وزارت بهداشت و همچنین رشد جمعیت سالمندی در کشور به نظر می‌رسد که وقت تلف کردن صلاح نیست و باید هر چه زودتر سند ملی سالمندان اجرا شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 14 فروردین 1395، کدمطلب: 13950114000152 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین