پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه روسیه بازیگری بزرگ در منطقه و عاملی کمک کننده در حل بحران‌هاست گفت: قطر از عملیات نظامی روسیه در سوریه شگفت زده شد.

شعارسال: خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی RT گفت: ما یقین داریم روسیه توان ایجاد راه حل در سوریه را دارد و ما با روس‌ها در مورد وحدت، اصالت عربی و تمدن سوریه توافق داریم.

العطیه با اشاره به اینکه سوری‌ها نام بشار اسد را فریاد می‌زنند و رئیس جمهور سوریه ایران و حزب الله را در تنگنا قرار داده و اکنون نیز می‌خواهد روسیه را به بن بست کشاند، اظهار داشت: از ابتدای بحران سوریه تمام تلاش خود را کردیم که دولت دمشق از راه حل امنیتی منصرف شده و دست به اصلاحات هرچند محدود بزند.

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با این شبکه تاکید کرد: روسیه بازیگر بزرگی در منطقه بوده و عاملی یاری کننده در حل بحران‌هاست و مسکو بهترین طرفی است که می‌تواند در حل بحران‌های منطقه کمک کند و بسیاری به نقش این کشور چشم امید دوخته‌اند.

وی در ادامه گفت: لیست هیات مخالفان سوریه که در ریاض مورد توافق قرار گرفته، شامل اسامی لیست‌های روسیه و مصر می‌شود.

العطیه در ادامه تاکید کرد، توقف حملات هوایی، لغو محاصره و توقف استفاده از بشکه‌های مواد منفجره از خواسته‌های مشروع پیش از آغاز نشست ژنو بوده و در قطعنامه‌های بین‌المللی نیز این نکته آورده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تاریخ 25 ژانویه به تصمیم کشورهای عضو شورای امنیت بستگی دارد.

این مقام وزارت خارجه قطر صحبت از انتقال خط لوله‌های گاز قطر از خاک سوریه به ترکیه را تنها یک خیال دانست و تاکید کرد، کشورش منافعی در سوریه ندارد.

وی افزود: در زمینه گاز با روسیه هماهنگی داریم و ما در برابر مشتریان خود در جهان مسولیت اخلاقی داریم.

وی درباره وخامت روابط میان مسکو و آنکارا گفت: روسیه و ترکیه بیش از 100 سال با یکدیگر روابط داشته‌اند و خرد رهبران دو کشور به زودی به تنش‌زدایی منجر خواهد شد.

العطیه با اشاره به اختلافات با ایران گفت: مشکلی با ایران وجود ندارد و اختلافات نظر با تهران یک اختلاف منطقه‌ای است.

وزیر خارجه قطر به مساله فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: حقوق فلسطینیان و مساله آنها برای قطر در صدر تمامی مسائل قرار دارد و ما از هرگونه تلاشی برای تحقق خواسته‌های مردم فلسطین فروگذاری نخواهیم کرد.

العطیه درباره ربایندگان شکارچیان قطری در عراق نیز گفت: آدم ربایان درخواستی مطرح نکرده‌اند و ما هویت آنها را شناسایی کرده‌ایم.

وی افزود: ایران می‌تواند در پایان بخشیدن به مشکل شکارچیان ربوده شده قطری در عراق نقشی ایفا کند.

این مقام قطری درباره لبنان نیز اظهار داشت: تصمیم سمیر جعجع، (رئیس حزب القوات اللبنانیه) در اعلام حمایتش از میشل عون (رئیس فراکسیون جریان ملی آزاد لبنان) برای تصدی پست ریاست جمهوری را حکیمانه توصیف و تاکید کرد، این تصمیم با در نظر گرفتن منافع لبنان اتخاذ شده است.

وزیر خارجه قطر که روز دوشنبه به همراه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به مسکو سفر کرده بود، کمی پیش از ترک مسکو در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: موضع گیری قطر در مورد لیست گروه‌های تروریستی سوریه ثابت بوده و دیگران نیز با ما توافق دارند و طبق این موضع‌گیری، تروریست‌های سوریه همان گروه‌های مندرج در لیست ارائه شده از سوی سازمان ملل و شورای امنیت هستند.

وی افزود: به غیر از گروه‌های مندرج در این دو لیست مابقی گروه‌های مخالفی هستند که برای دستیابی به راه حلی که ضامن حفظ آزادی و کرامت مردم سوریه باشد، دست به اعتراض زده‌اند، این گروه‌های مخالف در کنفرانس ریاض شرکت کرده و برای مذاکره به هیات عالی مذاکره کنندگان سوریه پیوسته‌اند.

العطیه هیات عالی مذاکره کنندگان را نماینده قانونی مردم سوریه برای مذاکره و دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران این کشور دانست و تاکید کرد: همه ما از این نهاد حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قطر هرگز از ارائه هر آنچه که بتواند به نزدیک سازی نظرات و رویکردهای دو کشور منجر شود، خودداری نخواهد کرد، افزود: قطر امیدوار است روسیه و ترکیه با بهره‌گیری از دیپلماسی خود تنش به وجود آمده را از راه‌های دوستانه برطرف سازند.

وی در این دیدار افزود: در صورتی که دلایل ظهور تروریسم بررسی نشوند نمی‌توان این پدیده را به شکل کامل از بین برد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار خبر 30 دی 1394، کدمطلب: 501385، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین