پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
با ارجاع برجام از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره و با توجه به تحمیل شدن حفظ برجام به دولت و کنگره آمریکا، سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه، در حال تهیه طرحی برای تعیین شرایط بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران هستند که با توجه به متن برجام، احتمالا تا ده سال آینده عملیاتی نخواهد شد!

شعارسال : بنا بر پیش‌بینی‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود با وجود حملات لفظی شدید به ایران و عدم تصدیق برجام، تصمیمی برای خروج از برجام اعلام نکرد. مطابق قانون بازبینی برجام در آمریکا، کنگره آمریکا اکنون شصت روز برای برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران ـ که مطابق برجام برداشته شده‌اند ـ فرصت دارد، ولی با توجه به محدود شدن توان آمریکا در خروج از برجام، کنگره فعلا قصدی برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارد و چارچوب قانون جدید پیشنهادی برای خروج احتمالی آمریکا از برجام را نمی‌توان تهدیدی فوری ارزیابی کرد.

 روز جمعه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت، قرار است قانونی برای رسیدگی به نقاط ضعف اصلی توافق هسته‌ای ارائه کند که منجر به تقویت این توافق شود.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هرچند رئیس‌جمهور ترامپ تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را تضعیف کند، وی قانونی را برای نقاط ضعف این توافق ارائه خواهد داد که گامی است در جهت تقویت توافق هسته‌ای.

کورکر افزود: در چند ماه گذشته، ما و وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی و سناتور کاتن، به سختی روی ارائه یک استراتژی قانونی جدید برای رسیدگی به نگرانی‌های هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک بدون نقض تعهدات آمریکا کار کرده‌ایم.

در متنی که در وبسایت سنای آمریکا با تیتر «اصلاح توافق با ایران، پیش‌زمینه و جزئیات کلیدی» منتشر کرده است، نکته کلیدی طرح این گونه بیان شده است: «بازگشت فوری و خودکار تحریم‌های ایران به شرط این که زمان گریز هسته‌ای ایران به کمتر از یک سال برسد

کورکر و کاتن، که طراحان این طرح هستند، سه ایراد کلی برای برجام برشمرده‌اند: منقضی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، راستی‌آزمایی و «تحقیق و توسعه».

سناتورهای آمریکایی در توضیح این نقایص برجام از دید مخالفان آن نوشته‌اند؛

- در سال هشتم برجام، محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران شروع به انقضا می‌کند و به ایران اجازه داده شده است که به یک برنامه غنی‌سازی صنعتی دست پیدا کند در سال پانزدهم اجرای برجام، همه محدودیت‌ها از بین می‌رود و ایران می‌تواند به آستانه گریز هسته‌ای برسد.

- برجام نتوانسته است اختیار کافی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای راستی‌آزمایی تعهد ایران به این توافق فراهم کند.

- برجام به ایران اجازه توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را داده که زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به شدت کاهش خواهد داد.

بنا به ادعای سناتورهای آمریکایی، تصویب طرح پیشنهادی آنها باعث اعمال دوباره و خودکار تحریم‌های ایران خواهد شد؛ به شرط اینکه ایران برخی محدودیت‌های مشخص را رعایت نکند. این محدودیت‌ها عبارتند از؛

- دائمی شدن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و خلاص کردن توافق از بند مربوط به انقضای محدودیت‌ها

- تقویت توانایی راستی‌آزمایی آژانس

- محدود کردن برنامه سانتریفیوژهای پیشرفته ایران


شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار:22مهر96،کدخبر: 738386،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین