پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
تصور کنید در یک روز گرم تابستانی سوار بر اتومبیل ­کولر خودرو را روشن کرده اید تا کمی از خستگی و فشار ناشی از ترافیک­ کم کنید.

شعارسال: نقص فنی خودرو در خیابان دردسری است­ که همه ­از آن فراری هستند.

البته نه به خاطر مشکل فنی خودرو بلکه بیشتر به دلیل تنها گزینه ای که بعد از آن پیش روی راننده ­است یعنی امداد خودرو.

امداد خودرو یا خودروبر؟

همان طور که از اسمش پیداست باید­ به خودروهایی که در راه مانده اند مدد برساند اما معمولا بجز حمل خودرو کاری انجام نمی شود.
فقط کافی است کنار یک بزرگراه یا آزادراه کاپوت ماشین خود را بالا بزنید ، در عرض چند دقیقه چندین خودرو امداد سر می رسند تا دستی به خودرو شما بزنند.
البته ساز و کارشان مشخص و تکراری است ، اول دلیل خاموش شدن خودرو را می پرسند و بعد باطری خودرو را می بینند ، در نهایت هم اعلام می کنند مشکل برقی یا موتوری است ( مثل اینکه خود راننده از این موضوع خبر ندارد ) و می گویند باید خودرو را به تعمیر گاه حمل کنند.
حتی پاره شدن یک تسمه ساده را هم نمی توان به کمک امداد خودرو ها تعمیر کرد.
معمولا یا لوازم یدکی همراهشان نیست یا ابزار.
به نظر می رسد امدادخودرو نام درستی برای اکثر اعضای این صنف نیست و شاید باید خودروبر صدایشان کرد.

فعالیت بدون مشکل امداد خودرو های بدون مجوز

حسینی نیری رئیس انجمن صنفی شرکت های امداد خودرویی کشور، این گونه برخورد ها را از چشم امداد خودروهای بدون مجوز می بیند که در کمال تعجب بدون هیچ آرم و علامت بر روی خودرو و حتی گاهی بدون پلاک در سطح شهر و جاده ها فعالیت می کنند.
حالا از این موضوع که چه طور پلیس راهنمایی و رانندگی
به نداشتن پلاک خودروهای امداد بی تفاوت است ، بگذریم ؛ این پرسش مطرح می شود که چگونه این خودرو های بزرگ آبی با دکل و چرخ گیر بدون مجوز در شهر فعالیت می کنند؟
حسینی نیری می گوید: هیچ سازمان و ارگانی برای نظارت بر فعالیت امداد خودروها وجود ندارد و انجمن صنفی هم هر چند خودجوش­ در حال تلاش است اما تخلف بسیار بیشتر از آن است که انجمن صنفی از پس
همه آن برآید.

امداد خودروهای بدون مجوز برای در راه مانده ها

اگر شما صاحب یک خودرو امداد باشید ، دو راه برای فعالیت پیش رو دارید.
یا به یکی از شرکت های دارای مجوز مراجعه کنید و با انعقاد قرارداد همکاری آرم و تلفن آن شرکت را روی خودروی خود نصب کنید یا باید به صورت گردشی در
شهر کار کنید.
اما کار با امداد خودروهای دارای مجوز بعضی را راضی نمی کند چرا که به قول خودشان از حق درصدی که باید به شرکت بدهند راضی نیستند یا از ارائه برگه خدمات
رسمی که دستشان را در گرفتن مبالغ بالاتر از مشتری کوتاه می کند.
البته کار گردشی هم معایبی ­از قبیل استهلاک خودرو و مصرف سوخت دارد.

همکاری 118 با امداد خودروهای بدون مجوز

اگر در راه مانده باشید و از امداد خودرو های بدون مجوز هم با خبر باشید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد تماس با 118 و گرفتن شماره یک امداد خودرو معتبر است.
امداد خودروهای بدون مجوز هم از این موضوع آگاه هستند و برای همین راه حل تازه ای برای به دام انداختن مشتری ها پیدا کرده اند " تطمیع اپراتور های 118".
امداد خودروهای دارای مجوز باید حتما یک شماره تلفن پنج رقمی داشته باشند. تلفنی که به راحتی می توان با ماهانه یک تا دو میلیون تومان آن را اجاره کرد.
در تماس هایی که ما با همکاری انجمن صنفی امداد خودرویی با 118 گرفتیم از حدود 30 تماس با 118 در هفت تماس خود اپراتور شماره را خواند نه سیستم گویای سامانه 118 و از این هفت تماس سه تماس شماره تلفن هشت رقمی را اعلام کرد، شماره هایی که امدادخودروهای غیرمجاز بود.

اپراتور 118 در ازای هر مشتری 100 هزار تومان می گیرد

همراه رئیس انجمن صنفی شرکت های امداد خودروی کشور شماره تلفنی را پیدا کردیم که گفته می شد کار فروش مشتری از طریق سامانه 118 را انجام می دهد.
در تماسی که با این فرد گرفتیم ، مشخص شد در ازای هر بار خواندن مشتری ; با خودروی ایرانی پنجاه هزار تومان و با خودروی خارجی صد هزار تومان دریافت می کند و روزی پنج مشتری هم برای امدادگر می فرستد.
البته پانصد هزار تومان هم پیش می خواهد.
جالب اینجاست که پول را به حسابش هم­ نمی ریزد و نقد دریافت می کند.­

کنار بزرگراه و توقیف امداد خودرو های متخلف

با رئیس ­انجمن صنفی شرکت های امداد خودرویی کشور به کنار بزرگراهی رفتیم و خودرویی را با کشیدن یک فیوز دچار نقص فنی ساده ای کردیم ، خودرو روشن نمی شد. با یکی از همین شماره های تلفن امداد هشت رقمی تماس گرفتیم و امداد گر آمد. مثل همیشه باطری خودرو چک شد و بدون هیچ صحبتی خودروبر آماده انتقال خودرو شد.
وقتی از امدادگر در مورد مشکل خودرو هم پرسیدیم ،اعلام شد احتمالا سیم کشی خودرو سوخته است و باید به تعمیر گاه منتقل شود.
همراه خودروبر به یک تعمیرگاه در همان نزدیکی مراجعه کردیم.
تعمیرکار هم به ما اعلام کرد خودرو باید بخوابد و هشتصد تا نهصد هزار تومان هم هزینه اش می شود.
همه اینها بعلاوه صد هزار تومان هزینه انتقال خودروبر است.
با حضور­ رئیس­ انجمن صنفی شرکت های امداد خودرویی کشور خودروبر برای مطالبه صد هزار تومان به جای رقم درست حمل خودرو که 55 هزار تومان بود جریمه شد و به دلیل تبانی و طرح مشکلات غیر واقعی ­که هزینه مشتری را بالا می برد خودروی وی برای دو هفته به پارکینگ منتقل شد.
همین کار را در محل هایی دیگر از شهر هم انجام دادیم و هزینه تعمیر خودرو این بار تا دو میلیون و چهار صد هزار تومان هم بالا رفت.

فقر رضایت مشتریان از امداد خودرو

قرار بود امداد خودروها به مدد رانندگان بیایند اما چند سالی است که نه تنها از کمک شان خبری نیست که گاهی خبر ریختن گازوئیل در جاده ها یا دزدی خودرو هایی که صاحبشان چند وقتی است رها کرده اند ، آن قدر به گوش می رسد که دیگر رغبتی برای گرفتن امداد از این امدادگران نمانده است.
فروش قطعات خودرو بالاتر از قیمت مصوب یا انداختن قند و ریختن آب در موتور هم جزء تخلف هایی است که بارها برایشان خط و نشان کشیده شده اما تا به حال دردی از راننده ها دوا نکرده است.
سید مهدی حسینی نیری رئیس انجمن صنفی شرکت های امداد خودرویی کشور در مورد این نوع از امدادرسانی بعضی از امدادگران گفت : تنها کمتر از 50 شرکت امداد خودرویی از بیش از 300 شرکتی که در کشور وجود دارند دارای مجوز هستند و تخلفات آنها نه از کنار مسیرهای تردد بلکه از پشت میزهای بعضی ­اپراتورهای 118 اغاز می شود.
شرکت های امداد خودرویی بدون مجوز ، امکان گرفتن مشتری های محلی از سامانه 118 را ندارند و برای همین باید با روش گردشی ، مشتری پیدا کنند که با توجه به استهلاک خودروی امدادشان صرفه کمی دارد.
اینجاست که بعضی از کارمندان ­118 متاسفانه با گرفتن مبالغی هنگامی که راننده ای در مسیر دچار نقص فنی می شود­ به جای دادن شماره امداد خودرو های معتبر شماره امداد خودرو های غیر مجاز را می دهند.
از طرف دیگر بعضی تعمیرکاران متخلفی هستند که با امدادخودروها همکاری می کنند تا قیمت غیرواقعی برای مشکلی جزئی به مشتریان بدهند.
هر چند رئیس انجمن صنفی شرکت های امداد خودرویی، خودروی هر چهار امدادگر متخلف در طرح بازرسی از امداد خودرو ها­را به پارکینگ هدایت کرد اما در مورد فعالیت مکانیک های متخلف و مافیای فروش شماره تلفن در 118 گفت: این دو صنف به نظارت و بازرسی بیشتری نیاز دارند و ما بجز مطرح کردن آن اقدام دیگری نمی توانیم انجام دهیم.
البته صنف امداد خود رو و تعمیرکاران و همچنین بعضی کارمندان سامانه 118 هم به نظارت و بازرسی جدی تری نیاز دارند.

گزارش : رضا شفیعی



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار 26 مهرماه 96، کد خبر 1856592 : ، www.irib.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین