پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
شهرک صنعتی قلب اشتغال هر منطقه است که اگر مورد بی‌مهری قرار گیرد نبض اشتغال می‌ایستد.

شعار سال: طی بازدیدی که از شهرک صنعتی بیرجند شده است صنعتگران مشکلات و مسائلی را مطرح کردند که برای اطلاع مسئولان از مشکلات هم‌چنین ارائه راهکار برای برطرف کردن مشکلات میزگردی با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و چند نفر از تولیدکننده‌های استان برگزار و با مطرح کردن مشکلات واحدها، مسئولان نیز راهکارها و پاسخ‌هایی را برای برطرف کردن این مشکلات بیان کردند این در حالی است حل بسیاری از مشکلات نیاز به زمان، همفکری و همراهی همگانی دارد.

وضعیت واحدهای صنعتی در استان بحرانی است

«محمدعلی رمضانی»، یکی از تولیدکننده‌های استان در این نشست گفت: وضعیت واحدهای صنعتی در استان بحرانی است اما با همت مسئولان این مشکلات قابل حل است.

وی ادامه داد: 10 تا 20 درصد مشکلات واحدهای صنعتی مربوط به تولیدکننده‌ها است و مابقی مربوط به بانک‌ها و یا سایر دستگاه‌های اجرایی است.

این تولیدکننده افزود: آمارهایی که در خصوص شهرک صنعتی توسط مسئولان ارائه می‌شود واقعی نیست و مسئولان در تهران با شنیدن این آمارها تصور می‌کنند که وضعیت شهرک صنعتی خراسان‌جنوبی خوب است و از بازار فروش خوبی برخوردار هستیم و برای فروش محصولات تولیدی استان می‌توانیم از بازار کشورهای همسایه استفاده کنیم در حالی که این‌گونه نیست و اگر آمارها واقعی اعلام شود می‌توان در تهران راهکاری برای مشکلات واحدهای صنعتی استان اندیشیده شود.

وثیقه‌هایی که بانک تقاضا می‌کند در حد توان تولیدکننده‌ها نیست

رمضانی با اشاره به این‌که رقم تسهیلات پرداختی از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی استان است، تصریح کرد: واحدهای صنعتی استان توان مالی پایینی دارند و بانک‌ها تعامل خوبی ندارند.

وی با بیان این‌که اثرات پرداخت تسهیلات بهین‌یاب مشاهده نمی‌شود، گفت: وثیقه‌هایی که بانک برای پرداخت تسهیلات تقاضا می‌کند در حد توان تولیدکننده‌ها نیست و این باعث می‌شود که واحدهای صنعتی از دریافت تسهیلات محروم شوند.

90 درصد واحدهای صنعتی استان با بانک‌ها دچار مشکل هستند

«صوفی»، تولیدکننده دیگر استان نیز گفت: اگر صنعتگری در بیرجند با بانک به مشکل برخورد کند از قبل شکست‌خورده هستند و باید سازمان صنعت و معدن در راستای حمایت از صنعتگر وارد عمل شود.

وی ادامه داد: برای مشکل خود به تهران مراجعه کردم که الان حدود چهار و نیم ماه است که در یک سیکل می‌چرخم و هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ام.

این تولیدکننده افزود: 90 درصد واحدهای صنعتی استان با بانک‌ها دچار مشکل هستند و توانایی حل این مشکلات را ندارند و سازمان صنعت و معدن باید در این زمینه اقدام کند.

صوفی گفت: هم‌اکنون دادگاه تخصصی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی صنعتگران نیست و این خود از دیگر مشکلات صنعتگران استان است.

بنگاه‌های کوچک اقتصادی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند

«سیدیحیی حسینی»، تولیدکننده دیگر بیرجند نیز گفت: بنگاه‌های کوچک اقتصادی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و واحدهای خاصی مورد توجه بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که شمار فراوانی از واحدهای صنعتی استان تعطیل هستند، اما اداره برق معتقد است برق مصرفی شهرک صنعتی افزایش یافته در حالی که واحدهای تولیدی پس از تعطیلی به انبار محصولات غذایی تبدیل شده و برق صنعتی مصرف می‌کنند.

این تولیدکننده با اشاره به این‌که دارایی از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی استان است، تصریح کرد: 80 تا 90 درصد مشکلات دارایی مربوط به بی‌اطلاعی واحدهای تولیدی است، چون واحدهای تولیدی از اصول حسابداری صحیح آگاهی ندارند و باید دوره‌هایی در این راستا برای تولیدکننده‌ها برگزار شود.

بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی بانک‌ها هستند

«عیسی کاظمی»، تولیدکننده دیگر بیرجند گفت: بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی بانک‌ها هستند و مدیران بانک‌ها هیچ اختیاری ندارند.

وی ادامه داد: در تجارت سرعت و صداقت دو عامل مهم است که هم‌اکنون در خراسان‌جنوبی این دو عامل دیده نمی‌شود.

این تولیدکننده افزود: مشکلاتی که در حال حاضر صنعتگران با آن مواجه هستند مربوط به چندین سال قبل است که روی هم انباشته و صنعت قفل شده است.

جایگاه واحد فروش در خراسان‌جنوبی خالی است

«جرجانی»، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی در این جلسه گفت: 50 درصد واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند مستقر هستند و 50 درصد دیگر نیز خارج از شهرک صنعتی فعال هستند و آماری که از تعطیلی واحدهای صنعتی داده می‌شود مربوط به مجموع واحدهای صنعتی است.

وی ادامه داد: برخی واحدهای تولیدی کالاهایی که مورد نیاز بازار نیست تولید می‌کنند و برای برطرف کردن این مشکل باید تغییراتی در تولید ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی افزود: برای ایجاد تغییرات در تولید باید واحدهای صنعتی تمایل به نوسازی داشته باشند و شرکت شهرک‌های صنعتی و سایر دستگاه‌ها تنها می‌توانند راهنمایی و مشاوره ارائه دهند.

جرجانی با بیان این‌که هم‌اکنون جایگاه یک واحد که کار فروش را برای استان انجام دهد خالی است، تصریح کرد: طی چند سال اخیر چهار هزار نفر را آموزش دادیم و 300 هزار نفر ساعت نیز دوره آموزشی برگزار شد که بیشتر این دوره‌ها در زمینه بازاریابی بوده است.

باید فضای استان را برای سرمایه‌گذاری آماده کنیم

«داوود شهرکی»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز گفت: برای برطرف کردن مشکلات واحدهای صنعتی باید همه دست به دست هم دهیم و با کمک یکدیگر مشکلات واحدهای صنعتی را برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که به دنبال این هستیم مشکلات واحدهای صنعتی را ببینیم و در راستای برطرف کردن مشکلات اقدام کنیم، تصریح کرد: 500 پروانه صنعتی داشتیم که 75 پروانه که فعالیت نمی‌کردند حذف شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی افزود: واحدهای تولیدی زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که محصول جدیدی به بازار ارائه دهند.

شهرکی اظهار کرد: برخی مشکلات صنعتگران از جمله چک برگشتی، تأمین اجتماعی و مسائلی از این قبیل را رسیدگی می‌کنیم اما مشکلاتی که صنعتگران با بانک دارند باید مورد به مورد بررسی شود و کارگروه استانی نمی‌تواند برای این قبیل موضوعات تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون خانه صنعت و معدن در استان نداریم، تصریح کرد: خانه صنعت و معدن تشکل خصوصی است و باید از طرف صنعتگران این تشکل راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در خصوص حمایت بانک از واحدهای صنعتی تصریح کرد: زمانی که یک واحد صنعتی 10 درصد آورده دارد و 90 درصد دیگر از بانک تسهیلات دریافت می‌کند نمی‌تواند ادامه فعالیت کند و از همین‌رو شکست می‌خورند اما واحدهایی که آورده بیشتری داشتند حمایت‌های لازم را دریافت کردند و هم‌اکنون نیز مشغول فعالیت هستند.

شهرکی در ادامه در خصوص سامانه بهین‌یاب نیز گفت: از خرداد سال گذشته تاکنون 700 واحدصنعتی در این سامانه ثبت‌نام کردند و از این تعداد 470 واحد به بانک ارجاع داده شده‌اند و 200 واحد دیگر نیز در مرحله رسیدگی است و همه واحدهایی که ثبت‌نام کردند واحدهای صنعتی کوچک هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به مشکلات هر واحد صنعتی مورد به مورد جلو رفته‌ایم و بخشی از مشکلات صنعتگران مشکل وثیقه، نبود بازار فروش و مسائلی از این قبیل بوده که در نهایت تسهیلات به این واحدها پرداخت نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: در راستای رونق واحدهای صنعتی باید فرهنگ‌سازی انجام شود تا تولیدات استان معرفی و کالای مورد نیاز استان از محصولات تولیدی داخل استان تأمین شود.

شهرکی با اشاره به این‌که در بحث مشکلات تولید باید همه همفکری و همراهی کنند تا مسائل و مشکلات استان برطرف شود، ادامه داد: انتظار بر این نیست که همه مشکلات استان حل شود، چون بخشی از مشکلات مربوط به بانک، بازار فروش، نرخ ارز، سرمایه در گردش و مسائلی از این قبیل است.

وی افزود: هم‌اکنون واحدهایی که بازار فروششان خارج از استان است موفق بوده‌اند و واحدهایی که هدفشان استان بوده شکست خورده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با تأکید بر این‌که نگاه به مشکلات ضروری است، خاطرنشان کرد: بزرگنمایی مشکلات ما را عقب می‌اندازد و باید فضای استان را برای سرمایه‌گذاری آماده کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 30 مهر 96، کد مطلب: 96073016824:www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین