پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۸۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
یکی از مشکلاتی که معلم با آن مواجه است ، غنی نبودن کتاب های درسی می باشد .متاسفانه در اکثر کتاب های درسی در پایه های مختلف بخصوص متوسطه ، نواقص بسیاری وجود دارد و معلم را با مشکل جدی مواجه می کند .

شعار سال: در بیشتر دروس ، کتاب ها خواسته های دانش آموزان را برآورده نمی کنند و دانش آموز طالب علم بیشتریست و معلم مجبور می شود از کتاب کمک آموزشی استفاده کند .بخصوص در مقوله آزمون و تست ، کتاب های درسی ،کاستی های فراوانی دارند.

بازار نشر کتاب های کمک آموزشی رونقی خاص پیدا کرده است و این نشان دهنده استفاده زیاد از این کتاب هاست.فروش این کتاب ها وجهه علمی ندارد و بیشتر به نوعی تجارت تبدیل شده است.ابزار کمک آموزشیِ غیراستاندارد ،ممکن است در یادگیری دانش آموزان اختلال ایجاد کند .

این کتاب ها متاسفانه پر از ایراد و اشکالات درسی و آموزشی هستند ولی دیده می شود که در بعضی مدارس ، به دانش آموز توصیه می کنند که کتاب ها را تهیه کرده و در وقت بسیار اندکی که برایش در نظر می گیرند،کار کنند.البته در پاره ای موارد استفاده از کتاب های مکمل اجباریست .مثل مدارس تیزهوشان که در بعضی دروس کتاب مکمل استفاده می شود و دانش آموز ،مجبور است این کتاب ها را در کنار کتاب های وزارتی،مطالعه کند،این کتاب ها را سمپاد تهیه و تالیف می کند.

در مدارس عادی، اگر کتاب های وزارتی به حد کافی از مطالبِ مفید برخوردار باشند ، معلم مجبور به استفاده از کتاب های کمک آموزشی نخواهد شد و دانش آموز هم هزینه تهیه این کتاب ها را متقبل نمی شود .چون هزینه این کتاب ها بالاست و همه خانواده ها قادر به پرداخت این هزینه نیستند .
دانش آموز به استناد به کتاب های درسی وزارتی ، ارزشیابی می شود و نیازی به کتاب کمکی نخواهد بود به این شرط که کتاب های وزارتی کاربرد لازم را داشته باشند و از لحاظ علمی غنی باشند .

در متوسطه دوم که کتاب ها تازه تالیف شده اند هم نواقصی دیده می شود. و اکثر دروس با مشکلات جدی مواجه هستند.و در نتیجه معلم و دانش آموز درگیر این مشکلات می شوند و کلا آموزش با سردرگمی مواجه است.

متاسفانه کتاب های درسی بسیار ناکارامد و بی فایده است . به مهارت های فردی و تخصصیِ دانش آموزان توجهی نشده ،و انگیزه لازم را در آنها ایجاد نمی کنند و تحمل این کتاب ها برای دانش آموزان بسیار سخت و کسل کننده است .در فرهنگ آموزشیِ ما که ارزشیابی و تست از اهمیت بسزایی برخوردار است، این کتاب ها از درون مایه های قوی برخوردار نیستند و برای اکثر دانش آموزان ، کافی نمی باشند. این کتاب ها به شکل حرفه ای تالیف نشده اند چرا که در ابتدایی و متوسطه اول ،مطالب زیاد سخت و پیچیده نیستند ولی در متوسطه دوم کتاب ها سنگین و ساعت آموزشی کم شده و با هم همخوانیِ لازم را ندارند.

یکی از مشکلات در نوشتن کتاب های درسی در کشور ما این است که این کتاب ها، توسط کسانی تالیف شده اند که هیچگونه تجربه ای در معلمی و کلاس داری ندارند و از وضعیت دانش آموزان در کلاس و موقعیت کلاس ها و تعداد دانش آموزان در یک کلاس، بی اطلاعند و این خود مزید بر علت می شود که کتاب ها از کیفیت مناسب و درخورِ معلم و دانش آموز ، برخوردار نباشند و دانش آموز مجبور به حفظ مطالب می شود و معلم مجبور به استفاده از کتاب های کمک آموزشی غیراستاندارد جهتِ رفع کاستی ها.

بنابراین کتاب های درسی باید به شکل جدی تغییر کنند و برای دانش آموزان جالب و قابل تحمل و مفید باشند .در این صورت معلم مجبور نیست از کتاب های کمک آموزشی که نواقصِ بسیاری دارند ، استفاده کند .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه قانون، تاریخ انتشار 30 مهر 96، شماره: 57752


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین