پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
معاون دبیرکل شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری بر اهمیت معرفی نقش و فعالیت‌های شورای عالی عتف در رسانه‌ها تاکید کرد.

شعارسال: مهندس مصطفی کاظمی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: آنطور که شاید و باید شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و فعالیت‌های این شورا و قانونی که مترتب بر آن است،در رسانه‌ها منتشر نشده است و اهمیت آن به عموم جامعه و دستگاه‌ها معرفی نشده است.

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه دستگاه‌ها آنطور که باید به چارچوب قانون تن نداده‌اند و از سیاست‌های کلان تبعیت نمی‌کنند و در این زمینه یک ناهماهنگی وجود دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وقتی سیاست‌های کلان به مرحله اجرا می‌رسد دستخوش ناهماهنگی‌های زیادی می‌شود، از این رو در سطح کلان کشور باید یک بار دیگر جایگاه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) دوباره بازتعریف شود.

کاظمی افزود: مثلا باید وظایف معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم از وظایف این شورا تفکیک شود؛ چرا که معاونت علمی و وزارت علوم دستگاه اجرایی هستند و شورای عالی عتف یک نهاد سیاستگذار بالادستی است و از این رو این دستگاه‌ها باید تابع سیاست‌های مصوب شورای عالی عتف باشند.

وی تاکید کرد: شورای عالی عتف و دبیرخانه این شورا یک نهاد اجرایی نیستند و یک شورای فرادستگاهی هستند و به همین خاطر است که ترکیب آن بسیار گسترده است و ریاست این شورا را رییس‌جمهور بر عهده دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این نقض غرض است که وظایف شورا و دبیرخانه شورا در حد یک دستگاه اجرایی تغییر داده شود و همانند معاونت علمی و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با این شورا برخورد شود.

کاظمی گفت: با توجه به نقش سیاستگذاری این شورا باید به جایگاه آن در کلیت حاکمیت تاکید شود و به رسمیت بیشتری شناخته شود و جهت جلوگیری از اتلاف منابع و موفقیت سیاستگذاری‌های انجام‌شده باید به سیاست‌های این شورا اهمیت بیشتری داده شود تا بتوانیم اهدافی را که در حوزه علم و فناوری تدوین می‌شود،به بهترین شکل به اجرا درآوریم و هر کسی به صورت جزیره‌ای و شاخه شاخه عمل نکند.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی در حوزه علم و فناوری باید زیر چتر سیاست‌های این شورا عمل کنند و تا زمانی‌که این اتفاق نیفتد، ما شاهد پرت منابع خواهیم بود.

معاون دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: ما باید بپذیریم که منابع‌مان محدود است و نباید نسبت به منابع‌مان با بی‌توجهی عمل کنیم.

کاظمی در پایان اظهار کرد: سرعت و رشد ما در حوزه علم و فناوری می‌توانست به مراتب خیلی بیشتر از آن چیزی که در حال حاضر است، باشد و آنچه که در حال حاضر درباره پیشرفت‌های حوزه علم و فناوری بازتاب داده می‌شود، به نظر می‌رسد با واقعیت فاصله دارد و مقداری جنبه تبلیغی دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 7 آبان 1396، کدخبر: 96080703616، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین