پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وجود 80 گونه درختی و 50 گونه درختچه‌ای در جنگل‌های هیرکانی این استان خبر داد.

شعارسال: به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، داود زارع عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های جنگلی این شهرستان با اشاره به وجود جنگل‌های هیرکانی در گیلان اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی یکی از منحصر به‌فردترین نوع جنگل‌ها در دنیا محسوب می‌شود.

وی از وجود 80 گونه درختی و 50 گونه درختچه‌ای در جنگل‌های هیرکانی خبر داد و افزود: جنگل‌های هیرکانی مانند نواری سبز، سواحل جنوبی دریای خزر را پوشانده است.

زارع با بیان اینکه جنگل‌های خزری از 3.7 میلیون هکتار به 1.9 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: قدمت جنگل‌های هیرکانی به دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان جد ژنتیکی گونه‌های امروزی را جنگل‌های هیرکانی خواند و بیان کرد: گونه‌های بسیار کم‌یاب راش، بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، نارون، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار، ششماد، للیکی، آزاد، ازگیل، آلوچه وحشی، انار و ... در جنگل‌های هیرکانی می‌روید.

وی به پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در گیلان اشاره کرد و گفت: حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی اکوسیستم و پایدار خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگل‌های هیرکانی و همچنین تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چندمنظوره جنگل از اهداف اصلی پروژه مذکور است.

زارع توانمندسازی چارچوب مقرراتی و سیاست‌گذاری برای مدیریت چندمنظوره را از دستاوردهای مورد انتظار در پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محیط توانمندسازی ملی ـ منطقه‌ای نخستین دستاورد پروژه مذکور محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بر ارتقای ظرفیت سازمانی و کارکنان برای اجرای رویکرد جدید مدیریت چندمنظوره جنگلی تاکید کرد و یادآور شد: ظرفیت‌های سازمانی و تخصصی دستگاه‌های دولتی مربوط به مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی به‌کارگیری شده است.

وی از تدوین ارزیابی و برنامه‌های ظرفیت‌سازی برای ارتقای توان لازم به منظور اجرای الگوی جدید مدیریت جنگل در گیلان خبر داد و اظهار کرد: اجرای برنامه‌های مدیریت تلفیقی در حوزه‌های جنگلی حائز اهمیت است.

زارع خواستار مدیریت جامع و چندمنظوره جنگل با رویکرد جنگل‌داری جامعه‌محور شد و بیان کرد: جلب مشارکت مردمی و اجرای جنگل‌داری جامعه‌محور از دیگر دستاوردهای مورد انتظار از پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی است.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از سایت خبرگزاری فارس : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین