سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
فرودگاه را می توان از جمله زیر ساخت های پایه ای در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب نمود که قضاوت در خصوص کارآمدی آن بدلیل خدمات رسانی همزمان به چندین گروه (مثل، مسافران پرواز و متقاضیان خدمات حمل بار هوایی ، ناوگان هوایی یا هواپیماها ، شرکت های هواپیمایی و مواردی همانند)، قضاوتی تک محوره نبوده و به متغییرهای زیادی بستگی خواهد داشت .
شعارسال: فرودگاه را می توان از جمله زیر ساخت های پایه ای در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب نمود که قضاوت در خصوص کارآمدی آن بدلیل خدمات رسانی همزمان به چندین گروه (مثل، مسافران پرواز و متقاضیان خدمات حمل بار هوایی ، ناوگان هوایی یا هواپیماها ، شرکت های هواپیمایی و مواردی همانند)، قضاوتی تک محوره نبوده و به متغییرهای زیادی بستگی خواهد داشت . برخی از مهمترین این متغییرها شامل متغییر سازه ای ، فنی و تجهییزاتی ، رفاهی ، حجم و شرایط خدمات رسانی و از همه مهمتر، متغییر مدیریت فرودگاهی هستند.

نوشتار زیر اقدام به آسیب شناسی وضعیت سایت های اطلاع رسانی فرودگاه های کشور بعنوان ویترین این نهاد و یکی از ملموس ترین شاخص های قضاوت در خصوص کارآمدی مدیریت فرودگاهی، در فرودگاه های کشور نموده است.اطلاعات استخراجی، مستقیما از سایت فرودگاه ها(پیوند یافته در سایت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران)، استخراج شده است.

امیدواریم بعد از انتشار این گزارش، حساسیت های لازم در کلیه فرودگاه های کشور برای خدمات رسانی و مشتری مداری بهینه بوجود آمده و همچنین شاهد هوشیاری بیشتر، مدیران کل استانی و روابط عمومی های محترم فرودگاه ها ، جهت اطلاع رسانی بهینه باشیم.

آسیب شناسی بعمل آمده، تنها گزارش تهیه شده نبوده و بنظر می رسد مواردی همانند شیوه انتصاب مدیران کل استانی و معاونین محترم(با تاکید بر شایسته سالاری و استفاده از بهترین نیروهای موجود در هر فرودگاه)، بررسی و تحلیل قراردادهای غیر محرمانه عمرانی فرودگاه ها (شرایط برگزاری و تشریفات قانونی ،میزان همگرایی و رعایت کامل قوانین، شرایط انتخاب مجری و پیمانکاربا تاکید بر اصل رقابت پذیری و توانمندی مجریان و پیمانکاران، تحلیل مبلغ قرارداد و میزان دریافتی ها و پیشرفت پروژه ها، تحلیل علل عقب ماندگی های احتمالی ،بررسی علل وجود متمم های احتمالی در قراردادها و مواردی همانند) ، انطباق تجهییزات و گواهی نامه های مورد نیاز فرودگاهی با استانداردهای بین المللی و ..... ، می تواند با نگاهی آسیب شناسانه ، مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

نتایج بدست آمده نیز، می تواند مبنای توسعه برنامه های آتی ، تشویق و تنبه اداری و استعدادیابی برای شایسته سالاری ، قرار گرفته، همچنین با توجه به شفافیت های ایجاد شده، مورد استفاده نهادهای نظارتی و امنیتی ، نمایندگان محترم مجلس و حتی کارشناسان و مدیران خدوم فعال در حوزه مدیریت فرودگاهی، جهت آشنایی با توانمندی ها و نقاط ضعف همکاران خود ، قرار گیرد.

* تعداد فرودگاه های مورد بررسی : طبق لیست موجود در سایت شرکت فرودگاه های کشور، 52 فرودگاه مورد بررسی قرار گرفته است. فرودگاه های مورد بررسی در طیفی از فرودگاه های بین المللی تا فرودگاه های داخلی و همچنین فرودگاه های فعال و غیر فعال می باشند. لازم به توضیح است که برخی دیگر از فرودگاه ها همانند فرودگاه باری پیام، فرودگاه کیش و چابهار، فرودگاه قشم،فرودگاه جم و .... ، در لیست مورد بررسی قرار نگرفته اند.

* شاخص های مورد بررسی سایت های اطلاع رسانی فرودگاهی : شاخص های مورد بررسی در سایت های اطلاع رسانی فرودگاهی شامل مشخص سازی نوع فرودگاه(بین المللی یا داخلی)، وضعیت چندزبانی بودن سایت فرودگاه (با تاکید بر فرودگاه های بین المللی) ،وجود بخش معرفی فرودگاه و تاریخچه آن ، وجود بخش اطلاعات مربوط به مسافران(اطلاعات تماس،مسیرهای دسترسی،مسیرهای پروازی،....)،وجود بخش خدمات مسافرین(وجود تابلوی ورودی و خروجی پرواز، پارکینگ، اشیا گم شده، بسته بندی بار، خدمات بانکی،فروشگاه های فرودگاهی و ...)، به روز بودن اخبار انعکاس یافته در سایت(تا 7 روز قبل از بررسی ، به روز محسوب شده است)، پیوستگی اخبار انعکاسی در سایت (شکاف زمانی بین اخبار منتشر شده احساس نشود)، وجود بخش مزایده ها و مناقصات، اطلاعات تکمیلی(آب و هوا، معرفی جاذبه های استان و شهرستان) ......می باشد.

جدول (1): اطلاعات فرودگاه های 52 گانه مورد بررسی به ترتیب حروف الفبا(هرگونه اشتباه احتمالی، قابل اصلاح می باشد)

ردیف

نام

فرودگاه

بین المللی

چند زبانه

معرفی و تاریخچه

اطلاعات مسافران

خدمات مسافران

به روز بودگی

پیوستگی اخبار

مزایده و مناقصه

اطلاعات تکمیلی

توضیحات

1

اراک

-

-

+

ناقص

پوسته

-

-

-

+

2

اردبیل

-

-

+

+

ناقص

+

+

+

ناقص

کدامنیتی روی برخی سرویس ها

3

ارومیه

-

-

+

+

+

-

+

-

+


4

اصفهان

+

EN

+

+

+

-

+

-

+


5

امام(ره)

+

EN

پوسته

+

+

-

+

-

+

طراحی غیر جذاب

6

اهواز

+

-

+

+

+

+

+

-

+

نقصان اطلاعات سرویس ها

7

ایرانشهر

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

8

ایلام

-

-

+

+

+

+

+

خالی

ناقص

9

آبادان

+

-

+

+

+

-

+

-

+

10

بجنورد

+

-

+

+

+

+

+

-

+

11

بم

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

12

بندرعباس

+

-

ناقص

+

ناقص

+

+

-

ناقص

خالی بودن برخی از سرویس ها

13

بندرلنگه

+

-

+

+

ناقص

+

+

-

ناقص

خالی بودن برخی از سرویس ها

14

بوشهر

+

-

+

+

+

-

+

-

+

دارای راهنمای خدمات به معلولان

15

بیرجند

+

-

+

+

ناقص

-

-

خالی

+

16

پارس آباد

-

-

+

+

ناقص

-

+

-

ناقص

17

تبریز

+

-

+

+

+

+

+

+

+

نیازمند سایت دوزبانه

18

جهرم

-

باز نمی شود

19

جیرفت

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

20

خرم آباد

-

-

+

ناقص

ناقص

-

+

-

ناقص

21

خوی

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

22

رامسر

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

+

-

-

بنوعی فاجعه است

23

رشت

+

-

+

+

+

+

+

+

+

نیازمند سایت دوزبانه

24

رفسنجان

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

25

زابل

-

-

ناقص

ناقص

ناقص

-

+

-

ناقص

26

زاهدان

+

-

+

ناقص

ناقص

+

+

-

ناقص

27

زرقان

-

باز نمی شود

28

زنجان

-

-

+

+

ناقص

+

+

-

ناقص

29

ساری

+

-

+

+

+

+

+

+

+

نیازمند سایت دوزبانه

30

سبزوار

-

-

+

-

-

-

-

-

ناقص

بنوعی فاجعه است

31

سراوان

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

32

سمنان

-

-

+

ناقص

ناقص

+

+

-

ناقص

33

سنندج

+

-

+

+

+

+

+

ناقص

ناقص

34

سهند

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

+

-

-

بنوعی فاجعه است

35

سیرجان

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

36

شاهرود

-

-

+

ناقص

ناقص

+

+

پوسته

ناقص

37

شهرکرد

+

-

+

ناقص

ناقص

+

+

+

ناقص


38

شیراز

+

-

+

ناقص

-

-

+

ناقص

ناقص

39

طبس

-

-

ناقص

ناقص

ناقص

-

-

-

ناقص

40

فسا

-

باز نمی شود

41

کرمان

+

-

+

+

+

+

+

+

+

نیازمند سایت دو زبانه

42

کرمانشاه

+

-

+

ناقص

ناقص

-

+

-

ناقص

43

کلاله

-

-

پوسته

پوسته

پوسته

-

-

-

-

بنوعی فاجعه است

44

گرگان

+

-

+

+

+

+

+

+

+

نیازمند سایت دو زبانه

45

لارستان

+

-

+

ناقص

ناقص

+

+

-

ناقص

46

لامرد

+

-

+

ناقص

ناقص

-

-

-

ناقص

47

مشهد

+

-

+

+

+

+

+

+

+

نیازمند سایت دو زبانه

48

مهرآباد

+

EN

+

+

+

+

+

+

+

49

نوشهر

-

-

+

ناقص

ناقص

+

+

-

ناقص

50

همدان

-

-

ناقص

ناقص

ناقص

+

+

ناقص

ناقص

51

یاسوج

-

-

ناقص

ناقص

ناقص

-

-

-

ناقص

بنوعی فاجعه است

52

یزد

+

-

+

ناقص

ناقص

-

-

-

ناقص

- فرودگاه های بین المللی عدیده ای در کشور هستند که متاسفانه سایت آنها فقط تک زبانه است. آیا سایت یک فرودگاه بین المللی حداقل نباید دارای زبان انگلیسی باشد؟(تنها سه فرودگاه بین المللی،سایت انگلیسی دارند).

- بررسی سایت های فرودگاه های 52 گانه نشان می دهد که برخلاف وجود اراده اولیه برای همسان سازی روند طراحی و راه اندازی سایت فرودگاه های کشور، انعکاس مطالب در آنها بشدت از نوعی اعمال سلیقه تبعیت کرده و نظارت کافی برای حفظ همسانی و فعالیت یکپارچه،  همچنین فعالیت روزآمد ، در انها وجود ندارد.

- به روز بودگی اخبار در بسیار از سایت های فرودگاه ها مسئله دار است. واقعا جای تاسف دارد که بخش روابط عمومی یک فرودگاه، توان تولید و انعکاس حتی یک خبر در هفته را نداشته باشد.

- در برخی از موارد ، مشخصات تابلوی فرودگاه با مشخصات شناسنامه ای فرودگاه متفاوت است(همانند فرودگاه ایلام و اردبیل که در شناسنامه ، گویا بین المللی معرفی شده اند و در نام ذکر شده در تابلو فرودگاه، فرودگاه داخلی فرض شده و ذکری از بین المللی بودن آن نیامده است).

- چند فرودگاه مورد بررسی در جدول بالا (نظیر ایرانشهر،بم ، جیرفت ، خوی، رامسر، رفسنجان ،سبزوار،سراوان، سهند، سیرجان،کلاله،یاسوج) ، متاسفانه دارای سایت بسیار فاجعه باری هستند. حتی در صورت تعطیل شدن فرودگاه و غیر فعال بودن آن،آیا نمی توان اقدام به انعکاس اخبار شرکت فرودگاه های کشور روی سایت این فرودگاه ها نمود؟ آیا انعکاس هفته ای یک خبر در یک سایت دارای هاست و دامین فعال،هزینه ای دارد؟

- بسیاری از سرویس ها و زیر بخش های موجود در سایت های فرودگاه های مورد بررسی، دارای اطلاعات کلی و غیر کاربردی هستند. حتی بنظر می رسد که در برخی از فرودگاه ها، اطلاعات این بخش ها صرفا برای رفع تکلیف تکمیل گردیده است(در صورت عدم اصلاح، اطلاع رسانی مجدد به افکار عمومی با ذکر نام فرودگاه، صورت خواهد گرفت).

- بسیاری از سایت های فرودگاهی، فاقد بخش مناقصات و مزایده می باشند. نبود این بخش یا خالی بودن آن، می تواند شائبه فعالیت غیرشفاف در فرودگاه را بوجود بیاورد. با توجه به دولتی بودن فرودگاه ها، حتی توصیه می شود که صفحه لیست قراردادهای منعقده(همانند لیست ذکر شده در سایت ، برخی از مناطق آزاد)، نیز آورده شود. در چنین شرایطی، صرف کوچک بودن یک معامله از نظر قانون و عدم نیاز به فراخوان قانونی، دلیلی بر عدم انعکاس نتیجه مزایده و مناقصه مربوطه نخواهد بود.

اختصاصی شعارسال

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین