پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۳۰۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
گزارش زیر نقدی کارشناسانه از طرف یک رسانه به نمایندگی از بخشی از افکار عمومی و همچنین مطالبه گری نوعی نظارت عمومی و تخصصی بر یکی از پروژه های سازمانی تخصصی بنام شرکت معظم فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است. امیدواریم در تعاملی سازنده با این شرکت، شاهد حل و فصل سوالات،چالش ها، دغدغه ها و مسائل مطرح شده در زمینه های مختلف این پروژه و سایر پروژه های قابل طرح باشیم و با شفاف سازی های صورت گرفته توسط این شرکت معظم، ضرورتی به استفاده حداکثری از توان رسانه ای و ورود همه جانبه نهادهای نظارتی نباشد.

گزارش زیر نقدی کارشناسانه از طرف یک رسانه به نمایندگی از بخشی از افکار عمومی و همچنین مطالبه گری نوعی نظارت عمومی و تخصصی بر یکی از پروژه های سازمانی تخصصی بنام شرکت معظم فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است. امیدواریم در تعاملی سازنده با این شرکت، شاهد حل و فصل سوالات،چالش ها، دغدغه ها و مسائل مطرح شده در زمینه های مختلف این پروژه و سایر پروژه های قابل طرح باشیم و با شفاف سازی های صورت گرفته توسط این شرکت معظم، ضرورتی به استفاده حداکثری از توان رسانه ای و ورود همه جانبه نهادهای نظارتی نباشد.

1) یک تیر و ده نشان عملکردی به توان سیاسی، همراه با سالاد و نوشابه :

افتتاح باند 29 راست فرودگاه مهرآباد یک پروژه 10 ماهه بود. پروژه ای که بتدریج شاخه و برگ بدان اضافه شد و با بسته بندی و ویترین چینی شکیل،تبدیل به 10 پروژه برای یک شوی چند هدفه شد. بقول مدیران شرکت فرودگاه ها،بهره‌برداری از ۱۰ پروژه ، زیربنایی، استانداردسازی، ارتقای سطح ایمنی و کیفیت خدمت رسانی در فرودگاه مهرآباد ، شامل :

  1. افتتاح باند بتنی ۲۹ راست
  2. نصب سیستم روشنایی باند ۲۹ راست
  3. بهره برداری از نیروگاه مرکزی
  4. احداث پست برق ۱۱-۲۹
  5. نوسازی ماشین آلات ایمنی و آتش نشانی
  6. افتتاح مرکز تجاری به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع در ترمینال ۲
  7. ایجاد فضای سبز جدید مقابل ترمینال ۲ و ۴ و ۶ به مساحت ۲۷۰۰ مترمربع و اصلاح مسیر دسترسی به ترمینال ها
  8. رونمایی از ارتقاء جایگاه فرودگاه مهرآباد در رنکینگ جهانی
  9. راه اندازی سامانهSELF CHECKINGدر ترمینال های ۱،۲،۴
  10. تجمیع غرف تجاری در کلیه ترمینال های فرودگاه به منظور دسترسی آسان به نیازهای تجاری (کن نیوز،24 مهر 1397: کد خبر:17738 ).

پروژه ای که گویا با اهرم های تبلیغاتی قصد بزرگ نمایی های غلو گونه از آن و اسطوره سازی از مجریان پروژه وجود دارد، نه انجام یک کار شایسته سازمانی و پاسخگویی به وظایف تخصصی. بنظر می رسد بحث در خصوص اثرات عمر 50-60 ساله پروژه ، اثرگذاری غلو گونه پروژه روی کاهش بارترافیک هوایی ،هزینه کرد از اعتبار ریاست یک قوه برای مهم جلوه دادن کار و .... مصدایقی برای توجیه تاخیر حدود سه ساله پروژه است. شرکت معظم فرودگاه ها پاسخ دهد که آیا شنیده ها در خصوصچک لیست استفاده از باند ۲۹ راست مهرآباد شاملفقط برای take off /استفاده برای هواپیماهای رده A,B,C /فقط در طول روز (during day light) /دید اعلامی هواشناسی ۵ کیلومتر یا بیشتر/باند غیرقابل استفاده زمانی که روی تاکسی وی Aهواپیما با رده E,F، متوقف یا در حال تاکسی باشد/ .....، درست است؟ شرکت فرودگاه ها پاسخ دهد که 10 سال اخیر ، کدام باند فرودگاهی با همراهی وزیر و رئیس مجلس در کجای دنیا افتتاح شده است؟آیا دست وزارت راه از بعد عملکردی،آنقدر خالی است که افتتاح یک باند از فرودگاهی که نزدیک به یک قرن از عمرش می گذرد را می باید تا این حد، دستاویز خبری قرار دهد؟

برخی از نظرات شنیده شده در این خصوص بیان می دارند که این شکل از ارایه عملکرد، بیش از آنکه پاسخگو به وظایف سازمانی و تعهدات مدیریتی باشد، بنوعی دارای شائبه های سیاسی و حتی بزرگ نمایی عملکرد برای کاهش شفافیت است. در شرایطی که وزیر محترم راه و شهرسازی در استانه استیضاح ، سوال و در کل، افزایش تمرکز های نظارتی قرار گرفته اند، انجام این قبیل ویترین چینی های تبلیغاتی، معنایی نخواهد داشت. حتی برخی دیگر از شایعات و شنیده های مطرح شده مرتبط به موضوع بیان می دارند که این نوع بازی عملکردی در آینده نزدیک و همچنین برخی از نقاط عطف فشار سیاسی و نظارتی، مجددا توسط شرکت فرودگاه ها ، دنباله گیری خواهد شد.

دعوت از رئیس یک قوه برای افتتاح یک باند پروازی و چند خرده پروژه و اتلاف زمان کاری رئیس یک قوه ، یک وزیر و جمع کثیری از مدیران و کارشناسان تخصصی، واقعا چه معنایی دارد؟ هزینه ریالی این دعوت و شوی تبلیغاتی ، چقدر بوده است؟ چرا پروژه آماده شده برای یک افتتاح حتی برای یک روز هم که شده ، باید معطل بماند؟ اگر نام این کار ارایه عملکرد است، از ریشه اشتباه است و اگر نوعی شوی چند هدفه می باشد، افکار عمومی تشنه شنیدن و دانستن ابعاد پشت پرده این نوع دعوت ها و سایر داستان های آن سازمان محترم هستند.


2) داستان یک پروژه 10 ماهه که بالغ بر 3 سال به درازا کشید:

اوایل تیرماه 1394 ، مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در حاشیه آغاز عملیات بهسازی و روسازی باند 29 راست فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گفته بود: این عملیات از این جهت مهم است که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازسازی عوامل پروازی فرودگاه مهرآباد در دستور کار قرار گرفته است.وی با بیان این‌که بازسازی عوامل پروازی فرودگاه مهرآباد در 4 مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: در مرحله اول بازسازی باند 29 راست فرودگاه با اعتبار حدود 100 میلیارد تومانی انجام می‌شود.وی با بیان این‌که این پروژه طی 10 ماه به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز امیدواری کرد با تلاش پیمانکار بهسازی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد تا نوروز سال 95 به بهره‌برداری برسد(تسنیم،17 آذر 1395: کد خبر: 1260620) . 

پس کجاست زمان 10 ماهه اتمام پروژه؟؟؟

*** پروژه در اردیبهشت 1395 به اتمام نرسید:

بعد از تاخیری هشت ماه در آذر ماه 1395، علی رستمی مدیرکل وقت فرودگاه مهرآباد قول داد که پروژه پروژه تا دی ماه 1395 در اختیار فرودگاه قرار خواهد گرفت.وی با بیان این‌که قبل از به پایان رسیدن سال 95 تمام بخش‌های باند 29 راست فرودگاه به جز سیستم روشنایی آن افتتاح می‌شود، افزود: این باند با سیستم روشنایی موقت عملیاتی می‌شود و در سال آینده سیستم روشنایی اصلی آن نصب و راه‌اندازی خواهد شد. این پروژه تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته تنها بخشی‌هایی از دو تاکسی‌وی و استریپ‌های آن باقی مانده و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد(تسنیم،17 آذر 1395: کد خبر: 1260620) .

*** وعده کذب اتمام پروژه در نیمه دوم سال 96 :

'علی رستمی' مدیرکل وقت فرودگاه مهرآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت(22 خرداد 1396): چراغ های سیستم روشنایی این باند وارد کشور شده و پس از ترخیص از گمرک بزودی عملیات نصب آنها در این باند که به تازگی بازسازی آن به پایان رسیده، آغاز می شود.وی یادآورشد: با توجه به کابل کشی و احداث پایه های روشنایی در این باند تلاش خواهیم کرد تا نیمه دوم امسال(1396) باند بتنی 29 راست مهرآباد برای نشست و برخاست برای انجام پروازهای عملیات این فرودگاه به صورت کامل آماده شود، هرچند که در نوروز امسال(1396) به صورت آزمایشی این باند مورد بهره برداری قرارگرفته است .مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: با اتمام عملیات نصب روشنایی باند 29 راست، مهرآباد و اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری نشست و برخاست هواپیماها در شب نیز از این باند بتنی انجام خواهد شد(ایرنا، 22خرداد 1396: کد خبر: 82562155).

*** مدیرکل جدید و وعده های تازه در سال 97 :

میرسعید صفی نیا که از 13 دی ماه 96 مسئولیت اداره فرودگاه مهرآباد را برعهده گرفته بود، در گفت و گو با روابط عمومی شرکت فرودگاه ها (30 مرداد 1397) به تشریح پروژه های آماده افتتاح و در دست اجرای این فرودگاه پرداخت و با اعلام این خبر توضیح داد: از اواخر سال 96 پروژه سیستم روشنایی باند 29 راست و پست روشنایی باند 11 و 29 را با همکاری اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی و فرودگاه بین المللی مهرآباد به نتیجه رساندیم که اکنون با شرایط مناسب آماده بهره برداری است. در چند روز گذشته این پروژه به صورت آزمایشی افتتاح شده(یعنی در مرداد ماه 1397) و راه اندازی رسمی آن همزمانبا حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام خواهد شد. مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: پروژه روشنایی باند با زیرساخت های استاندارد فرودگاهی زودتر از زمان تعیین شده چهار ماهه یعنی تنها در 50 روز به پایان رسید و توانستیم روشنایی باند را به طول 3989متر به همراه 18 تاکسی وی و دو دستگاه پاپی(PAPI) عملیاتی کنیم. وی همچنین عنوان کرد: برای بهره برداری استاندارد از باند 29 راست از اوایل مرداد تاکنون استریپ سازی این باند و باند29 چپ را برای برطرف کردن موانع پروژه سیستم روشنایی انجام داده ایم که 70 درصد پروژه انجام شده و به زودی به بهره برداری می رسد. 30 درصد استریپ سازی نیز تا برطرف کردن کامل، نوتامشده و در آینده نزدیک رفع می شود(باشگاه خبرنگاران، 31 مرداد 1397).

3) سوالات قابل طرح جهت پاسخگویی شرکت فرودگاه ها و پیگیری سازمان های نظارتی،بازرسی و مجلس :
برخی از مهمترین سوالات قابل طرح از شرکت معظم فرودگاه ها و شخص مدیرعامل(جناب مه آبادی) بشرح زیر است:
- علت تاخیر حدود سه ساله پروژه ای 10 ماهه چیست؟
- برآورد خسارات وارد شده از تاخیر پروژه (با رویکرد حسابداری پیامدی ) به چه میزان می باشد(خسارت ناشی از عدم استفاده و بهره برداری طی سه سال بر فرودگاه و ایرلاین ها، خسارت ناشی از تاخیر و افزایش قیمت ساخت، خسارت ناشی از عدم توسعه بخش هوانوردی بر سایر بخش های اقتصادی کشور و ....)؟
- میزان جریمه پیمانکار یا پیمانکاران خاطی به چه میزان بوده است؟
- آیا به پروژه یا زیر بخش های خاص آن (بشکل مرتبط با پروژه قبلی یا تعریف ریز پروژه های مستقل جدید) بودجه ترمیمی و سنواتی تعلق گرفته است؟ اگر آری، مبلغ آن چقدر بوده است؟
- لیست کامل پیمانکاران پروژه از کوچک ترین تا بزرگ ترین قراردادهای منعقد شده را منتشر کنید؟
- شیوه برخورد با کارکنان خاطی درون شرکت فرودگاه ها بابت این تاخیر به چه صورتی بوده است(جهت راست آزمایی با نام پیگیری خواهد شد)؟
- شیوه برخورد با مدیران خاطی درون شرکت فرودگاه ها بابت این تاخیر به چه صورتی بوده است(جهت راست آزمایی، با نام پیگیری خواهد شد)؟
- علت دعوت از ریاست محترم مجلس و یا حتی وزیر، برای افتتاح یک باند فرودگاهی برای چیست؟ کجای دنیا چنین کاری می کنند؟ نیم روز وقت وزیر و رئیس مجلس ، چقدر ارزش دارد؟
- آیا برنامه تعمییر و نگهداری مصوب و رسمی برای باند 29 راست تهیه شده است؟ در صورت منفی بودن، چرا؟ در صورت مثبت بودن، هزینه های تقریبی آن، سالیانه چقدر می باشد؟
- ....
ناگفته نماند که این گزارش، تنها مسئله و پروژه، قابل پیگیری در شرکت محترم فرودگاه ها نبوده و نیست. از دیدگاه ما بالغ بر 50 حوزه و مسئله قابل بررسی در آن شرکت محترم وجود دارد که در صورت لزوم به تک تک آنها ورود رسانه ای خواهد شد(مستندات و سوالات در اختیار پایگاه تحلیلی خبری شعار سال).
از دیوان محترم محاسبات (هرچند جناب دکتر عادل آذر هم قبلا برای بازدید به این فرودگاه تشریف برده بودند- اینجا ) ،نمایندگان مجلس، نمایندگان عضو کمیسیون عمران و همچنین بشکل خاص ،ریاست محترم کمیسیون ( هرچند نامه تبریک انتصاب قبلا برای روسای برخی کمیسیون ها ارسال شده بود - نمونه در اینجا)،سازمان بازرسی کل کشور ، مقامات محترم قضایی و مدعی العموم ، بازرسی ریاست جمهوری ، نهادهای چندگانه امنیتی مرتبط با موضوع ،نهادهای مدنی پیگیر شفافیت ، دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و سایر نهادها و سازمان های مرتبط، درخواست می گردد، بشکل خاص در این پروژه و شفاف سازی آن ورود موثر نمایند.

لازم بذکر است که مطالب ذکر شده در بالا به معنای نادیده گرفتن زحمات هیچ یک از مدیران و کارکنان فعلی و قبلی نبوده و قصد جسارت به هیچ سازمانی وجود ندارد. هدف اصلی نوشتار ، صرفا کمک به شفاف سازی و اطمینان از هزینه کرد بهینه بودجه تخصیصی ، اثبات وجود تعهد،کارآمدی و صلاحیت در مدیران و مسئولان مربوط به پروژه، کمک به تسریع فعالیت ها و برنامه های توسعه ای و همچنین خدای ناکرده در صورت وجود لایه های پنهان فساد مالی، افزایش هزینه بروز و وقوع فسادها و ناکارآمدی های احتمالی است. همچنین امیدواریم در روند ورود به مسئله و حتی پاسخگویی ها و شفاف سازی های احتمالی صورت پذیرفته توسط شرکت معظم فرودگاه ها، شائبه احتمالی سو استفاده از صحبت های ریاست محترم مجلس(جناب دکتر لاریجانی) بوجود نیاید و با سو برداشت از صحبت های ایشان،اراده نهادهای نظارتی و بازرسی ، برای پیگیری و بررسی موضوع، تحت تاثیر قرار نگیرد(عبارت نزدیک به مضمون از صحبت های ریاست محترم مجلس: بخش های نظارتی باید از مدیران با افکار توسعه ای حمایت کنند). باید توجه داشت که جهت دهی ریاست محترم مجلس، صرفا با رویکرد تسهیل گری در روند خدمات رسانی و انجام آسان تر فعالیت های تخصصی بوده و ارتباطی به نادیده گرفتن انحرافات احتمالی و بحث وظیفه مندی سازمان های دولتی جهت شفاف سازی ندارد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
3
احسنت . اگر این کار توسط رسانه های مختلف و پروژه های گوناگون انجام شود، قول می دهم ، مملکت مثل ساعت بچرخه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
1
بعنوان یک فعال حوزه هوانوردی عرض می کنم.
متن و مستندات گزارش کاملا منطقی و درست بود، اما بهتر می بود، لحن گزارش نیز ، ارام تر انتخاب می گردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
1
فاصله دو باند از همدیگر هم رعایت نشده . این رو من شنیدم. اگه ممکنه توضیحات کارشناسی بدید تا ببینم شنیده ام درسته یا غلط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
1
0
در خصوص فرودگاه های زیان ده گزارش تهیه کنید. هرچند کلیه فرودگا هها بغیر از یکی دوتاشان، زیان ده هستند.
توجیه زدن فرودگاه سقز، خارکو ده ها فرودگاه دیگر چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
1
0
فکر می کنم تمام مشکلات این شرکت از تصمیم گیری بشدت متمرکز در آن نشات می گیرد. شاید تصمیم گیری متمرکز باعث افزایش رعایت استانداردهای پروازی شود. اما امکان ایجاد شبهات را هم بالا می برد. ضرورت داشت گزارشی از طرف سازمان های نظارتی هم در مورد این مسئله تهیه شود
لالایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
ضعف از دیوان محاسبات است و سازمان بازرسی. از کمیسیون اصل 90 مجلس است و سازمان مدیریت.
این دستگاه ها باید نسبت به پروژه حساسیت بخرج بدهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین