گزارش زیر نقدی کارشناسانه از طرف یک رسانه به نمایندگی از بخشی از افکار عمومی و همچنین مطالبه گری نوعی نظارت عمومی و تخصصی بر یکی از پروژه های سازمانی تخصصی بنام شرکت معظم فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است. امیدواریم در تعاملی سازنده با این شرکت، شاهد حل و فصل سوالات،چالش ها، دغدغه ها و مسائل مطرح شده در زمینه های مختلف این پروژه و سایر پروژه های قابل طرح باشیم و با شفاف سازی های صورت گرفته توسط این شرکت معظم، ضرورتی به استفاده حداکثری از توان رسانه ای و ورود همه جانبه نهادهای نظارتی نباشد.
1) یک تیر و ده نشان عملکردی به توان سیاسی، همراه با سالاد و نوشابه :
افتتاح باند 29 راست فرودگاه مهرآباد یک پروژه 10 ماهه بود. پروژه ای که بتدریج شاخه و برگ بدان اضافه شد و با بسته بندی و ویترین چینی شکیل،تبدیل به 10 پروژه برای یک شوی چند هدفه شد. بقول مدیران شرکت فرودگاه ها،بهرهبرداری از ۱۰ پروژه ، زیربنایی، استانداردسازی، ارتقای سطح ایمنی و کیفیت خدمت رسانی در فرودگاه مهرآباد ، شامل :
پروژه ای که گویا با اهرم های تبلیغاتی قصد بزرگ نمایی های غلو گونه از آن و اسطوره سازی از مجریان پروژه وجود دارد، نه انجام یک کار شایسته سازمانی و پاسخگویی به وظایف تخصصی. بنظر می رسد بحث در خصوص اثرات عمر 50-60 ساله پروژه ، اثرگذاری غلو گونه پروژه روی کاهش بارترافیک هوایی ،هزینه کرد از اعتبار ریاست یک قوه برای مهم جلوه دادن کار و .... مصدایقی برای توجیه تاخیر حدود سه ساله پروژه است. شرکت معظم فرودگاه ها پاسخ دهد که آیا شنیده ها در خصوصچک لیست استفاده از باند ۲۹ راست مهرآباد شاملفقط برای take off /استفاده برای هواپیماهای رده A,B,C /فقط در طول روز (during day light) /دید اعلامی هواشناسی ۵ کیلومتر یا بیشتر/باند غیرقابل استفاده زمانی که روی تاکسی وی Aهواپیما با رده E,F، متوقف یا در حال تاکسی باشد/ .....، درست است؟ شرکت فرودگاه ها پاسخ دهد که 10 سال اخیر ، کدام باند فرودگاهی با همراهی وزیر و رئیس مجلس در کجای دنیا افتتاح شده است؟آیا دست وزارت راه از بعد عملکردی،آنقدر خالی است که افتتاح یک باند از فرودگاهی که نزدیک به یک قرن از عمرش می گذرد را می باید تا این حد، دستاویز خبری قرار دهد؟
برخی از نظرات شنیده شده در این خصوص بیان می دارند که این شکل از ارایه عملکرد، بیش از آنکه پاسخگو به وظایف سازمانی و تعهدات مدیریتی باشد، بنوعی دارای شائبه های سیاسی و حتی بزرگ نمایی عملکرد برای کاهش شفافیت است. در شرایطی که وزیر محترم راه و شهرسازی در استانه استیضاح ، سوال و در کل، افزایش تمرکز های نظارتی قرار گرفته اند، انجام این قبیل ویترین چینی های تبلیغاتی، معنایی نخواهد داشت. حتی برخی دیگر از شایعات و شنیده های مطرح شده مرتبط به موضوع بیان می دارند که این نوع بازی عملکردی در آینده نزدیک و همچنین برخی از نقاط عطف فشار سیاسی و نظارتی، مجددا توسط شرکت فرودگاه ها ، دنباله گیری خواهد شد.
دعوت از رئیس یک قوه برای افتتاح یک باند پروازی و چند خرده پروژه و اتلاف زمان کاری رئیس یک قوه ، یک وزیر و جمع کثیری از مدیران و کارشناسان تخصصی، واقعا چه معنایی دارد؟ هزینه ریالی این دعوت و شوی تبلیغاتی ، چقدر بوده است؟ چرا پروژه آماده شده برای یک افتتاح حتی برای یک روز هم که شده ، باید معطل بماند؟ اگر نام این کار ارایه عملکرد است، از ریشه اشتباه است و اگر نوعی شوی چند هدفه می باشد، افکار عمومی تشنه شنیدن و دانستن ابعاد پشت پرده این نوع دعوت ها و سایر داستان های آن سازمان محترم هستند.
2) داستان یک پروژه 10 ماهه که بالغ بر 3 سال به درازا کشید:
اوایل تیرماه 1394 ، مهآبادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها در حاشیه آغاز عملیات بهسازی و روسازی باند 29 راست فرودگاه بینالمللی مهرآباد گفته بود: این عملیات از این جهت مهم است که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازسازی عوامل پروازی فرودگاه مهرآباد در دستور کار قرار گرفته است.وی با بیان اینکه بازسازی عوامل پروازی فرودگاه مهرآباد در 4 مرحله انجام میشود، تصریح کرد: در مرحله اول بازسازی باند 29 راست فرودگاه با اعتبار حدود 100 میلیارد تومانی انجام میشود.وی با بیان اینکه این پروژه طی 10 ماه به بهرهبرداری میرسد، ابراز امیدواری کرد با تلاش پیمانکار بهسازی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد تا نوروز سال 95 به بهرهبرداری برسد(تسنیم،17 آذر 1395: کد خبر: 1260620) .
پس کجاست زمان 10 ماهه اتمام پروژه؟؟؟
*** پروژه در اردیبهشت 1395 به اتمام نرسید:
بعد از تاخیری هشت ماه در آذر ماه 1395، علی رستمی مدیرکل وقت فرودگاه مهرآباد قول داد که پروژه پروژه تا دی ماه 1395 در اختیار فرودگاه قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه قبل از به پایان رسیدن سال 95 تمام بخشهای باند 29 راست فرودگاه به جز سیستم روشنایی آن افتتاح میشود، افزود: این باند با سیستم روشنایی موقت عملیاتی میشود و در سال آینده سیستم روشنایی اصلی آن نصب و راهاندازی خواهد شد. این پروژه تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته تنها بخشیهایی از دو تاکسیوی و استریپهای آن باقی مانده و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد(تسنیم،17 آذر 1395: کد خبر: 1260620) .
*** وعده کذب اتمام پروژه در نیمه دوم سال 96 :
'علی رستمی' مدیرکل وقت فرودگاه مهرآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت(22 خرداد 1396): چراغ های سیستم روشنایی این باند وارد کشور شده و پس از ترخیص از گمرک بزودی عملیات نصب آنها در این باند که به تازگی بازسازی آن به پایان رسیده، آغاز می شود.وی یادآورشد: با توجه به کابل کشی و احداث پایه های روشنایی در این باند تلاش خواهیم کرد تا نیمه دوم امسال(1396) باند بتنی 29 راست مهرآباد برای نشست و برخاست برای انجام پروازهای عملیات این فرودگاه به صورت کامل آماده شود، هرچند که در نوروز امسال(1396) به صورت آزمایشی این باند مورد بهره برداری قرارگرفته است .مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: با اتمام عملیات نصب روشنایی باند 29 راست، مهرآباد و اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری نشست و برخاست هواپیماها در شب نیز از این باند بتنی انجام خواهد شد(ایرنا، 22خرداد 1396: کد خبر: 82562155).
*** مدیرکل جدید و وعده های تازه در سال 97 :
متن و مستندات گزارش کاملا منطقی و درست بود، اما بهتر می بود، لحن گزارش نیز ، ارام تر انتخاب می گردید
توجیه زدن فرودگاه سقز، خارکو ده ها فرودگاه دیگر چیست؟
این دستگاه ها باید نسبت به پروژه حساسیت بخرج بدهند.