پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
یک کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر آنکه تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه ها، مصیبت عظما است، گفت: از آنجا که هدفمندسازی یارانه ها طرح بسیار خوبی بود که با هدف کمک به اقشار نیازمند جامعه کلید خورد، اگر درست اجرا می شد تبدیل به یک گرفتاری بزرگ نمی شد.

شعار سال: عبدالمجید شیخی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما، افزود: این طرح حتی مورد استقبال نهادهای بین المللی قرار گرفت و ایران به خاطر آن ترغیب و تشویق شد به طوری که حتی از کشور ما خواستند که این مدل را به دنیا معرفی کند چرا که طرح بسیار خوب و بکری بود اما متاسفانه بد اجرا شد.
وی با بیان آنکه کمک به ضعفا از جمله اهداف اقتصاد اسلامی اعم از پرداخت یارانه جهت کمک به خانواده های کم درآمد، بنگاههای تولیدی ضعیف و خدمات عمومی است، گفت: راه اجرای درست هدفمندسازی یارانه ها این است که علاوه بر حذف یارانه اقشار پردرآمد، باید مالیات بیشتری هم از انها اخذ و به اقشار نیازمند جامعه اختصاص داده شود تا شاهد برقراری عدالت اجتماعی، باشیم.
نویسنده کتاب توسعه اقتصادی و برنامه ریزی افزود: پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد ایرادی ندارد بلکه اشکال این روش توزیع یارانه میان همه به طور یکسان است، اینکه همه چیز را با عینک سیاسی نگاه کنیم و یارانه پردرآمدها را حذف نکنیم، ایراد دارد و به کل نظام اقتصادی ضربه می زند.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در ابتدای اجرای یارانه ها اعلام کردند که هر کس شهروند ایرانی محسوب می شود، باید یارانه بگیرد زیرا همه مردم از نفت سهمی دارند در حالی که دریافت یارانه به معنای داشتن سهم همه از نفت نیست و این تفکر اشتباهی است و هر کس که از ثروت ملی طلبکار باشد، به جایش، از دولت در جای جای کشور خدمات عمومی دریافت می کند.
وی ادامه داد: براساس اعلام دولت، تاکنون بخشی از یارانه بگیران حذف شده اند که در برخی موارد در محاسبه اشکالاتی رخ داده و یارانه برخی از افراد نیازمند به ویژه بازنشستگان حذف شده که امیدواریم این مشکلات بزودی برطرف شود.
این استاد دانشگاه با بیان آنکه برآورد ما از فرار مالیاتی بیش از 120 هزار میلیارد تومان است، افزود: سه برابر بودجه عمرانی فقط مربوط به فرار مالیاتی بخش اصناف، خدمات و بازرگانی است به طوری که سودهای چند صد درصدی در سال نصیب دلالان می شود اما در بخش صنعت و کشاورزی سود ناچیزی نصیب تولیدکنندگان حقیقی می شود بنابراین اخذ مالیات از پردرآمدها دولت را در تامین منابع یاری می کند تا جایی که در پرداخت یارانه البته به اقشار کم درآمد دچار مشکل نشود.
لازم به ذکر است؛ پنجاه و چهارمین مرحله از یارانه نقدی که از تامین مالی آن، به عنوان مصیبت عظما در دولت تعبیر می شود، در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که وزیر اقتصاد گفت: روز پرداخت یارانه ها برای ما «مصیب عظما» است زیرا هر ماه باید 3400 میلیارد تومان برای پرداخت نقدی یارانه ها اختصاص یابد که پرداخت این مبلغ با وضعیت درآمدی موجود دولت مشکل است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت ایرنا، تاریخ انتشار 7 مهر 1394،کد مطلب 81777815 (4824216) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین