پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
امروزه در دنیا، طراحی و تولید محصول جدید برای ارائه به بازار به خصوص حوزه دیجیتال نیازمند تحقیقات بازار است، اصل مهمی که گویا در کشورمان ازسوی فعالان کسب و کارهای نو نادیده گرفته می شود.

شعارسال : شواهد حاکی از آن است که نادیده گرفتن تحقیقات بازار امروز یکی از بزرگترین اشتباهات فعالان کسب و کارهای نو در کشورمان است، به طوریکه بسیاری از جوانان خوش فکر و دارای ایده گاها بدون توجه به ویژگی های بازار ایرانی و نوع سلیقه، ذائقه و علائق و جغرافیا و فرهنگ مخاطبان خود، با سرمایه گذاری و تلاشی وافر دست به طراحی و تولید کالاها و خدماتی زده اند که به محض ارائه به بازار با مشکل عدم استقبال مردم مواجه شده اند.

تولید خدمات و کالاهایی بر اساس ایده هایی نو بر پایه فناوری های تحت وب و یا در قالب استارت آپ های جدید که بسیاری از آنها در طول دو سال اخیر بدون هیچگونه توجه به نیاز مخاطبان، نوع ذائقه مردم طراحی و با سرمایه گذاری مناسب روانه بازار شده است و بسیاری از آنها نهایتا طعم تلخ شکست را تجربه کرده اند، به راستی مشکل اصلی کجاست؟

بسیاری از صاحب نظران علم مدیریت و بازاریابی معتقدند هنگامی که می خواهیم محصولی را به بازارهای جدید وارد کنیم لازم است که قبل از طراحی و تولید محصول یا خدمت در خصوص آن اطلاعات و داده های لازم را در حوزه مشتریان بازار، پتانسیل بازار، انواع محصولات موجود مشابه و رقبا جمع آوری تا ریسک و خطر ورود به بازار تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

موضوعی بسیار مهم که رشد سریع فناوری های ارتباطات و اطلاعات در دنیای امروز از یک سو و همچنین حفظ سرمایه بنگاه ها و سرمایه گذاران، توجه به آن را بسیار ضروری ساخته است.

اما یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال شاهد برگزاری کارگاهی با موضوع تحقیقات بازار در حوزه دیجیتال است، کارگاهی که به گفته مسیج کریمیان مربی آموزشی این کارگاه آموزشی هدف از برگزاری آن در واقع آشنایی با روش ها و مکانیزم های تحقیقات بازار در شبکه های اجتماعی است.

چراکه امروزه یکی از موثرترین روش های تحقیقات بازار بهره گیری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی است.

کریمیان اظهارکرد: معمولا توصیه می شود که در بازار امروز که بطور مرتب در حال تغییر است و رقبا زیاد هستند حتما برای ورود به بازارهای جدید و همچنین ارائه محصولات نو تحقیقات بازار همراه با تجزیه و تحلیل های دقیق صورت گیرد.

وی با بیان اینکه، بازاریابی شبکه اجتماعی در ایران و دنیا بسیار جوان است و فرصت های بسیار مناسبی را برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان انواع محصولات و خدمات در بخش های مختلف ایجاد کرده است، ادامه داد:تحقیقات بازار روش های زیادی دارد که در این کارگاه به روش خاص شبکه اجتماعی پرداخته می شود.

کریمیان اظهارکرد:با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت به خصوص شبکه های موبایل در کنار تعداد استفاده کنندگان از شبکه ها و رسانه های اجتماعی در سطح کشور بسیار بالاست لذا، این می تواند پتانسیل بسیار خوبی برای بازاریابی و تحقیقات بازار باشد.

وی با تاکید براینکه، فیلد تحقیقات بازار در دنیا خیلی بدان پرداخته می شود و یکی از قسمت های مهم برای اخذ تصمیمات مهم اقتصادی و سرمایه گذاری در دنیا محسوب می شود، افزود: هم اکنون بسیاری از بانک ها و بنگاه های اقتصادی و شرکت های بزرگ تحقیقاتی دنیا اهمیت خاصی برای این بخش قائل هستند.

وی افزود: تحقیقات بازار در دنیا تا جایی مهم است که گاها دیده شده که حتی یک محصولی تولید شده و چندین سال بعد به بازار ارائه می شود و این به دلیل برنامه ریزی مناسب پس از تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از بازار است.

به گفته وی، ارزش و اهمیت تحقیقات بازار در حوزه دیجیتال در دنیا امروز به اندازه ای است که این بخش از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به چندین واحد دانشگاهی در حوزه مدیریت بازاریابی برخوردار است.

وی ادامه داد: تحقیقات بازار متاسفانه در حال حاضر در ایران نیز در دانشگاه ها بسیار مهجور است و بصورت جدی و روز بدان پرداخته نمی شود و منابع نوشتاری و کتابها دراین حوزه و بصورت خاص حوزه دیجیتال بسیار کم است.

وی که حتی نگاه کامل تری نسبت به علم تحقیقات بازار دارد، به موضوع جالبی اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر سیستم های خبره تصمیم گیری کشور در حوزه مدیریت بسیار ضعیف است، چراکه تنها بر اساس تشخیص خود مدیران و نهایتا دربهترین حالت به کمک مشاوران تصمیم گیری برای موضوعات کشور به خصوص اجرایی تصمیم گیری می شود.

این مربی علم تحقیقات بازار، تصمیم گیری مبتنی بر داده و اطلاعات صحیح را در موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانی بسیار اثرگذار دانست و گفت: تصمیم گیری مبتنی بر داده ها بایستی بعنوان یک نقطه عطف در حوزه تصمیم گیری مدیران تعریف شود

وی گفت:در کشور ما تنها بانک ها آنهم برای ارائه تسهیلات و یا سرمایه گذاری های در پروژه ها از سیستم تصمیم گیری مبتنی بر داده استفاده می کنند که البته آن هم برپایه یک مدل قدیمی است و بیشتر حالت فرمایشی دارد

اما ساخت یک سری فناوری پیشرفته و ایجاد استارت آپ ها نیز از سوی جوانان خلاق کشور در طول دو سال اخیر دنبال و پیگیری شده است که برخی از آنها به محض ورود به بازار محصولاتشان با شکست مواجه می شود این به دلیل نبود داده ها در تصمیم گیری ورود به بازار است.

کریمیان پیشنهاد کرد: اگر قرار است طرحی پیگیری و برای ساخت فناوری سرمایه گذاری شود بایستی این کار همراه با پژوهش و داده ها و اطلاعات استخراج شده از بازار باشد اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم خدمت بسیار خوبی به تولید ملی و اقتصاد کشور خواهد شد.

یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال که 20 آبان ماه جاری در مصلای تهران آغاز به کار کرده فردا ( جمعه) پس از 7 روز فعالیت به کار خود پایان می دهد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار:25 آبان 1396، کدخبر:82732768 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین