پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
با توجه به اينکه در مناطقی مانند شهرستان های اهواز، ماهشهر، امیدیه و دیگر شهرهای استان برحسب تعرفه تعيين شده ميزان 6000کيلو وات ساعت بعنوان سقف مصرف يک دوره دو ماهه براي يک مشترک خانگي تعيين شده است که همين ميزان مصرف با در نظر گرفتن 30ريال بعنوان مبناي محاسبه باعث مي شود يک مشترک ساکن در منطقه گرم همانند شهر اهواز مبلغ 180 هزار ريال بابت عوارض برق در قبض دوره گرم خود برمبناي ميزان مصرف (درصورت کاهش مصرف برق، ضريب کاهش و در صورت افزايش مصرف، ضريب افزايش ) پرداخت کند.
شعارسال: این روزها قبوض برق ارسالی به منازل شهروندان خوزستانی، برق را از سر آنان پرانده و آنها را دچار شوک می کند.مبالغ بالای قبوض برق باعث نارضایتی شهروندان شده و متاسفانه اقدام و تدبیری برای رفع این دغدغه مردم انجام نشده است.

در حالی که بدلیل وضعیت نامناسب آب و هوایی، دمای 50درجه ای هوا در اهواز و رطوبت و شرجی بالا، استفاده مردم خوزستان از وسایل خنک کننده بویژه در تابستان، بهار و حتی اوایل پاییز، بیشتر می شود، رویت قبوض برق با رقم های بالا تعجب مردم را برانگیخته است.جالبتر آنکه نمایندگان استان خوزستان در مجلس که معمولا با انجام مصاحبه های رسانه ای سعی می کنند از مطالبات و مشکلات مردم خوزستان بگویند در سه سال گذشته هیچ مخالفتی با افزودن تبصره ای به قانون بودجه کل کشور که بموجب آن مردم خوزستان متحمل پرداخت هزینه بیشتری بابت برق مصرفی خود هستندنکرده اند و بهمین دلیل شاهد افزایش مبلغ قبوض مردم استان نسبت به سایر استان های کشور هستیم.

در واقع می توان گفت مهم ترين عامل افزايش مبلغ قبض برق بيشتر مردم خوزستان نسبت به ساير شهرهاي کشور، امضا و تصویب این تبصره در قانون بودجه توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است.

بر اساس بند 69 ماده واحده بودجه کل کشور در سال 92 که به تصویب نمایندگان مجلس رسید و در سال های بعد ادامه پیدا کرد، وزارت نيرو موظف شد علاوه بر دريافت بهاي برق به ازاي هر کيلو وات ساعت برق فروخته شده مبلغ سي (30) ريال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکين برق به استثناي مشترکين خانگي روستايي دريافت نمايد.

وجوه حاصله به حساب شرکت توانير نزد خزانه داري کل کشور واريز و عين وجوه دريافتي صرفا بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه هاي روستايي و توليد برق تجديد پذير و پاک هزينه مي شود .

پس از تصویب و اعمال اين ماده واحده و از زمان اجراي اين قانون تاکنون از سوي مردم اعتراضات، مراجعات و مکاتبات فراواني درخصوص افزایش مبلغ قبوض و اضافه شدن مبلغي تحت عنوان عوارض برق در قبض برق مصرفي مشترکين شاهد بوده ایم اما نمایندگان خوزستان نه تنها اقدامی برای درنظر گرفتن شرایط مردم استان در این زمینه و اصلاح این تبصره نداشتند بلکه در سه سال گذشته این تبصره بدون هیچگونه مخالفتی از سوی این نمایندگان محترم به تصویب رسیده است!


در بند ز تبصره9 بودجه سال 94 نیز نمایندگان مجلس اینگونه مصوب کردند که؛ وزارت نیرو موظف است، علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلو وات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سی (30) ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ شهرها و خانه باغ های اطراف روستاها و شهرها به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی دریافت نماید. وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود و حداکثر تا سقف چهار هزار میلیارد(4.000.000.000.000) ریال صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، توسط شرکت توانیر هزینه می شود.

با توجه به اينکه در مناطقی مانند شهرستان های اهواز، ماهشهر، امیدیه و دیگر شهرهای استان برحسب تعرفه تعيين شده ميزان 6000کيلو وات ساعت بعنوان سقف مصرف يک دوره دو ماهه براي يک مشترک خانگي تعيين شده است که همين ميزان مصرف با در نظر گرفتن 30ريال بعنوان مبناي محاسبه باعث مي شود يک مشترک ساکن در منطقه گرم همانند شهر اهواز مبلغ 180 هزار ريال بابت عوارض برق در قبض دوره گرم خود برمبناي ميزان مصرف (درصورت کاهش مصرف برق، ضريب کاهش و در صورت افزايش مصرف، ضريب افزايش ) پرداخت کند.

اين درحالي است که مشترکين دیگر مناطق کشور به دليل عدم نياز به لوازم برودتي و در نتيجه مصرف کمتر برق هزينه کمتري را پرداخت نموده و متوجه عوارض برق نمي گردند.

یکی از نمایندگان اهواز در مجلس در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفته است: درصدد ارائه درخواستی به دولت بودیم که در گرما و شرجی بی‌سابقه اهواز، تمهیداتی را برای مردم اهواز در نظر بگیرند که توزیع قبض‌های برق مصرفی با آن ارقام غیرقابل تصور واقعا ما را دچار شوک کرد.

حسینی گفته است: هزینه‌های زندگی در اهواز به علت گرما، گردوغبار و مشکلات دیگر در حالت عادی هم نسبت به سایر مناطق کشور بالاتر است ولی واقعا انتظار صدور این قبض‌های میلیونی از سوی وزارت نیرو برای برق مصرفی خوزستان را نداشتیم.

این در حالی است که وی و سایر همکاران خوزستانی اش در مجلس، باید پیش از وقوع علاج واقعه می کردند و اجازه ی تصویب تبصره ای که بموجب آن هزینه پرداختی خوزستانی ها بابت مصرف برق افزایش پیدا می کند را نمی دادند اما در سه سال گذشته صدای مخالفتی از سوی نمایندگان خوزستان بلند نشد و با رای نمایندگان، این بار مالی به مردم خوزستان اضافه می شود.

حالا باید منتظر بمانیم؛ این نمایندگان محترم مجلس این اشتباه سه سال گذشته خود را چگونه می خواهند جبران و از اجحاف در حق مردم خوزستان جلوگیری کنند؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناک خوزستان ، تاریخ انتشارسه شنبه 3 شهریور 1394 ، کد مطلب :82680 : www.tabnakkhozestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین