پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
برای جلوگیری از بزرگ نمایی در زمینه‌ی کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌ی بهداشت و درمان، باید محدودیت‌های پزشکی اعمال شود. در مورد تشخیص تصویر و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای اهداف رادیولوژی، نه تنها تغذیه‌ی رایانه‌ها با هزاران تصویر احتمال خطر را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است موجب جهت دادن نتایج به سمت خاصی شود.

شعارسال: هوش مصنوعی ضعیف (ANI) به احتمال زیاد به توسعه‌ی مراقبت‌های درمانی سنتی، راه حل‌های پزشکی برای درمان‌های هدفمند، درمان‌های شخصی و داروهای ترکیبی منحصر به فرد کمک خواهد کرد. این کمک‌ها در دو کلمه خلاصه می‌شود، پزشکی دقیق. با این حال، قبل از اینکه ANI به صورت کاربردی وارد مراقبت‌های بهداشتی شود، کاربران باید چند مسئله‌ی اخلاقی و قانونی را در نظر بگیرند. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی الزامات اخلاقی مورد نیاز برای به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه‌ی پزشکی و مراقبت‌های بهداشت و درمان خواهیم پرداخت.

حرکت از پزشکی عمومی به سوی پزشکی شخصی‌سازی شده

تمرین پزشکی کلاسیک بر روی افراد زیادی متمرکز می‌شود و تلاش می‌کند تا راه حل‌های بالینی را بر اساس نیاز میانگین افراد آماری گسترش دهد. نوآوری‌های تحول‌آفرین این دیدگاه را به طور کامل تغییر می‌دهند. اساس این تحولات اطلاعات است. پزشکان قادر به جمع آوری اطلاعات وسیع پزشکی در مورد فرد از طریق توالی ژنوم ارزان، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، حسگرهای بهداشتی، پوشیدنی و هوش مصنوعی هستند. بر اساس این دانش خاص، متخصصان پزشکی می‌توانند از راه حل‌های عمومی به سمت شخصی‌سازی و دقت حرکت کنند.

ورود فناوری‌های تحول آفرین به حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی امکان بررسی عمیق‌تر دلایل بیماری‌ها و کشف درمان‌های جدیدتر را امکان‌پذیر می‌کند. رویکرد "یک اندازه متناسب با همه (one-size-fits-all)” قطعا شروع به فرو ریختن خواهد کرد. این حاصل نتیجه‌ای منطقی از صدها سال تحقیق پزشکی و انباشتگی دانش است. در حال حاضر می‌دانیم که افراد هر کدام یک کد ژنتیکی متفاوت دارند، ممکن است به داروهای مختلف واکنش نشان دهد یا ممکن است واکنش کاملا مخالف به درمان داشته باشد. بنابراین چرا باید همه‌ی افراد را با داروهای مشابه یا روش‌های مشابه درمان کنیم؟ در حالی که یکی از کارآمدترین ابزارها برای پزشکی دقیق، هوش مصنوعی است.

جایگاه هوش مصنوعی در پزشکی دقیق

بر اساس موسسه‌ی ملی بهداشت (NIH)، پزشکی دقیق یک رویکرد در حال ظهور برای درمان و پیشگیری از بیماری است که با توجه به تنوع افراد در ژن‌ها، محیط زیست و شیوه‌ی زندگی برای هر فرد عمل می‌کند. برای درک تمام تغییرات فردی، متخصصان پزشکی باید حجمی باورنکردنی از اطلاعات را جمع‌آوری کنند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل، ذخیره سازی و عادی سازی یا ردیابی کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ حوزه‌ای است که هوش مصنوعی و به ویژه هوش مصنوعی ضعیف وارد صحنه می‌شود. در عرض چند سال، احتمالا این فناوری مجموعه‌های اطلاعات پزشکی بزرگ را تجزیه و تحلیل می‌کند، نتایج را رسم می‌کند، ارتباطات جدیدی را بر اساس پیشینه‌های موجود پیدا می‌کند و حضور پزشکان را به عنوان افرادی که تصمیم‌گیری می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر چند شرکت پتانسیل بالایی در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارند. در زمینه‌ی داده کاوی سوابق پزشکی شرکت‌های Google Deepmind و IBM Watson مشغول به فعالیت هستند. شرکت Zephyr Health، در زمینه‌ی شناسایی درمان کار می‌کند. در حوزه‌ی رادیولوژی شرکت‌های Enlitic ،Arterys و 3Scan فعالند و در زمینه‌ی ژنومیک شرکت Deep Genomics مشغول به کار است. شرکت Atomwise از ابررایانه‌ها برای یافتن درمان با استفاده از یک پایگاه اطلاعات ساختارهای مولکولی استفاده می‌کند. در سال 2015، شرکت Atomwise یک جستجوی مجازی برای ایجاد داروهایی که می‌شد برای درمان ویروس ابولا موثر باشند را راه اندازی کرد. آن‌ها دو دارو را به وسیله‌ی فناوری هوش مصنوعی کشف کردند که ممکن است به طور قابل توجهی عفونت ناشی از ابولا را کاهش دهد. این تجزیه و تحلیل، که معمولا ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد، در کمتر از یک روز تکمیل شد.

محدودیت‌های پزشکی و مسائل اخلاقی در مورد هوش مصنوعی

برای جلوگیری از بزرگ نمایی در زمینه‌ی کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌ی بهداشت و درمان، باید محدودیت‌های پزشکی اعمال شود. در مورد تشخیص تصویر و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای اهداف رادیولوژی، نه تنها تغذیه‌ی رایانه‌ها با هزاران تصویر احتمال خطر را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است موجب جهت دادن نتایج به سمت خاصی شود. برای نمونه تصاویری که از بخش خاصی از ایالات متحده جمع آوری شده‌اند، ممکن است باعث ایجاد پیش فرض‌هایی در ذهن گروه پزشکان تصمیم گیرنده شود.

اگر یک الگوریتم هوشمند مرتکب اشتباهی شود و یک گره‌ی سرطانی را روی اشعه‌ی ایکس ریه تشخیص ندهد، چه کسی را باید مقصر دانست؟ زمانی که هوش مصنوعی یک پیش بینی اشتباه می‌کند چه کسی را باید سرزنش کرد؟ چه کسی قوانین و مقررات برای تصمیم گیری ایمن و صحیح را مشخص خواهد کرد؟ اگرچه در حال حاضر نمی‌توان به این سوالات پاسخ کاملی داد، باید برخی از آماده سازی‌ها انجام شود تا بتوان ارتباط با انسان را در مرکز پزشکی حفظ کرد و احتمال تبدیل شدن هوش مصنوعی به تهدیدی برای بشریت را دفع کرد.

استانداردهای اخلاقی مورد نیاز برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌ی بهداشت و درمان

برای استفاده از هوش مصنوعی در سطوح بزرگ و کوچک بخش‌های مراقبت درمانی، استانداردهای اخلاقی نیاز است. جامعه از کوچکترین واحد (متخصصان پزشکی) تا پیچیده‌ترین واحد (سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در سطح ملی) نیاز به دستورالعمل‌های خاصی دارد. متخصصان پزشکی باید با مفاهیم و عملکرد هوش مصنوعی آشنا شوند و بفهمند که فناوری چگونه می‌تواند به کارشان کمک کند. نگرانی‌هایی وجود دارد که هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل در حوزه‌ی مراقبت‌های درمانی را خواهد گرفت. اما راه حل این مشکل، همکاری انسان و فناوری است. متخصصان پزشکی برای بهره بردن از تمام توان بالاقوه‌ی خود در جهت کمک به بیماران باید با فناوری تعامل و همکاری داشته باشند.

بیماران باید موارد استفاده از هوش مصنوعی را در زندگی خود بیابند و کیفیت زندگیشان را به کمک آن بهبود ببخشند. این موضوع که احتمالا در چند سال آینده کودکان با دوستانی از جنس هوش مصنوعی بازی خواهند کرد یا از معلمان واقعیت مجازی آموزش دریافت خواهند کرد، بسیار اهمیت دارد.

شرکت‌های که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند باید به وضوح و به طور مختصر درباره‌ی خطرات احتمالی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های پزشکی را به اطلاع عموم مردم برسانند.

تصمیم گیرندگان در موسسات مراقبت‌های بهداشتی و سیاست گذاران باید فرایند بهره بردن از هوش مصنوعی در حوزه‌های مراقبت‌های درمانی را در راستای اصول و استانداردهای اخلاقی که در همکاری با سهام داران ایجاد کرده‌اند، هدایت کنند. آن‌ها باید شرکت‌های فعال در این حوزه را به سوی فروش مناسب هوش مصنوعی و تمرکز بر روی بیمار در همه‌ی زمان‌ها ترغیب کنند.

بدون شک هوش مصنوعی موثرترین ابزار پزشکی در قرن 21ام و ستون اصلی پزشکی دقیق خواهد بود. این فناوری بالاترین پتانسیل را در تجزیه و تحلیل اطلاعات وسیع پزشکی و ارائه‌ی راهکارهایی برای ایجاد راه حل‌های شخصی و درمان‌های هدفمند دارد. با این حال باید همه چیز تحت قدرت اختیار انسان انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود هوش مصنوعی ایمن باقی خواهد ماند و در ماموریت خود به عنوان یک کمک رسان در درمان بیماران و کمک به صحنه‌ی پزشکی کارآمد عمل خواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی، تاریخ انتشار: 14آبان1396، کدخبر: -: www.exos.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین