پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
زلزله ۷.۳ریشتری "ازگله" خسارات جانی و مالی بسیاری به مناطق شهری و روستایی استان کرمانشاه وارد کرد. سرما در راه است و این موجب نگرانی بسیاری شده است.

شعار سال: زلزله 7.3ریشتری شامگاه یک‌شنبه (21 آبان‌ماه جاری) در استان کرمانشاه بیش از 436 کشته و 9388 زخمی به‌جای گذاشته و سبب تخریب و آسیب‌دیدن بسیاری از واحدهای مسکونی شهری و روستایی در این استان شده است.

این زمین‌لرزه که مرکز وقوع آن "ازگله" کرمانشاه بود در بسیاری از مناطق غرب‌کشور و مرکز از جمله تهران، ایلام، همدان، لرستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، مرکزی، زنجان، کردستان، اردبیل و چندین استان و شهر دیگر احساس و حتی سبب آسیب به برخی مناطق غربی شد.

بیشتر بخوانید:

اخبار لحظه به لحظه از زمین‌لرزه شدید 7.3 ریشتری استان کرمانشاه را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 27 آبان‌ماه

17:17| خدمت‌رسانی ‌1200 دستگاه مهندسی سپاه در منطقه

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: 300 روستای آسیب‌دیده در سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو را یکی یکی رفتیم و نیازهای روستاها را برطرف کردیم.

 سپاه پاسداران در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله در غرب کشور نسبت به امدادرسانی به مردم این مناطق همت گماشت که در این بین نیروی زمینی سپاه و قرارگاه نجف اشرف کرمانشاه نقش موثری در این امدادرسانی‌ها ایفا کردند.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: 300 روستای آسیب‌دیده در سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو را یکی یکی رفتیم و نیازهای روستاها را برطرف کردیم که میدان عملیات 150 در 90کیلومتر وسعت داشت و تا امروز 1200 دستگاه مهندسی از قرارگاه قرب خاتم، نیروی زمینی و غیره در این روستاها مشغول کار هستند. شب اول خیلی از راه‌ها بسته شد که گروه‌های مهندسی سپاه آن ها را باز کرد.

وی اظهار داشت: مرحله نخست بیرون آوردن اجساد و نجات زخمی‌ها بود که شب اول تا صبح انجام شد و اول صبح نیز با کمک دهیاری‌ها به امدادرسانی غذا و چادر در میان روستاها پرداختیم و این کار خانه به خانه انجام شد که حتی جزئیات این امدادرسانی را هم داریم و امروز 10هزار پرس غذا در هر وعده توزیع می‌شود که این مقدار بیشتر خواهد شد ولی امروز مطالبه جدید زلزله‌زدگان سرپناه امن به‌لحاظ جوی است و مهمترین موضوعی که دولت باید پیگیری کند این موضوع است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: سپاه شش بیمارستان صحرایی که هر کدام به اندازه یک بیمارستان شهری امکانات و تخصصی دارد در منطقه قرار داده و امروز نیز از همه جا کانکس‌هایی برای حمام و دستشویی در حال انتقال به روستاها است. همه در حال تلاش هستند و کمک‌های مردمی قابل تحسین است زیرا وحدتی که در کمک‌رسانی وجود دارد مثالی‌زدنی است و از سوی دیگر نیز با وجود مرزی بودن منطقه تاکنون مشکل امنیتی وجود نداشته است.

15:52| "بحران مدیریت" کمک‌های مردمی را سرگردان کرد/شب‌ها خیلی سردمان می‌شود

 چند روز از زلزله مصیبت‌بار و دردناک کرمانشاه می‌گذرد و این در حالی است که باوجود کمک‌های گسترده مردمی اما "نبود مدیریت توزیع" مردم را دچار مشکل کرده است.

باوجوداینکه مردم نوع‌دوست ایران از سراسر کشور از همان ساعات اولیه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم بخش‌های زلزله‌زده کرمانشاه کرده‌ و خیلی از مردم هم خود به منطقه آمده و کمک‌ها را به دست مردم می‌دهند اما مسئول و یا بخشی که این کمک‌ها را به درستی بین مردم توزیع کند وجود ندارد.

"نبود مدیریت توزیع" و بحران مدیریت سبب شده که برخی چندین چادر و پتو اضافه بر نیاز داشته باشند و برخی خانوارها همچنان نیازمند یک چادر و پتو باشند.

در برخی مناطق و روستاهای زلزله‌زده هنوز خدمات اولیه مانند آب و برق وصل نشده است و مردم همچنان در زیر کپرهایی در تاریکی، گرما و سرما روز و شب خود را می‌گذرانند.

در گوشه و کنار شهر و روستاها وانت و کامیون‌هایی دیده می‌شود که حاوی اقلام جمع‌آوری‌شده کمک‌های مردمی هستند و اطراف آن‌ها مردم مصیبت‌زده جمع شده‌اند تا شاید کمکی نیز به دست آن‌ها رسیده و با دست‌پر نزد خانواده بروند اما عدم وجود توانایی در کنترل جمعیت و توزیع اقلام به‌صورت مناسب بین مردم سبب شده تا کار آنطور که باید پیش نرود.

نزد یکی از جوانان زلزله‌زده در روستای کلاش شاه طوطیا می‌رویم و از او در مورد شرایطی که وجود دارد سؤال می‌پرسیم، او نیز با صدایی محزون و ناامید به خبرنگار تسنیم می‌گوید: پنج روز است که از زلزله گذشته اما هنوز چادر به دست ما نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: شب‌ها هوا خیلی سرد است و اگر به همین صورت پیش برود از سرما می‌میریم، اگر باران بیاید هوا سردتر می‌شود، و پلاستیک نداریم که روی وسایل و چادرهایمان بکشیم.

این جوان آهی از روی ناامیدی کشیده و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: هواپیما مواد خوراکی زیادی می‌آورد، اما همه آن‌ها را در بیابان رها می‌کند، هر کس که موتور و ماشین داشته باشد همه‌چیز گیرش می‌آید، اما پیرمردها و افراد ناتوان نمی‌توانند بروند و سهم خود را بردارند و هیچ‌چیز گیرشان نمی‌آید.

وی به اعضای خانواده‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: ما 6 خانواده هستیم و فقط یک چادر داریم، این چادر را هم مردم لطف کرده‌اند و آورده‌اند ولی حتی برای بچه‌ها هم کافی نیست و شب‌ها خیلی سردمان می‌شود، ما فقط چادر، نایلون و وسیله گرمایشی لازم داریم، مردم مواد خوراکی برایمان فرستاده‌اند که دستشان درد نکند اما هلال‌احمر نمی‌گوییم هیچ کمکی نکرده، اما آن‌طور که باید به ما نرسیده‌اند.

در حال نگاه‌کردن به جوانانی هستیم که با نی و پوشال برای خود سرپناه می‌سازند که پیرمردی جلو می‌آید، ما نیز از او درباره وضعیت موجود در آن منطقه بعد از زلزله سؤال می‌کنیم، پیرمرد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خانه و زندگی‌مان در زلزله زیر و رو شده و به سمت چند نفر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: آن‌ها را ببینید، چند نفر از اعضای خانواده‌شان زیر آوار فوت‌شده است و که یکی از دخترهایش عروس من است و این خانواده مصیبت‌زده حتی سرپناهی هم برایشان نمانده است.

وی می‌گوید: در برابر کار خدا چاره‌ای نداریم، اما برای بعضی‌ها سرپناهی نمانده است و باید رسیدگی شود. اینجا خوراکی به دستمان رسیده است، اما نمی‌دانیم که از طرف مسئولان بوده یا مردم، خدا را شکر امکانات خوراکی و غذا خوب است، اما چادر کم داریم و مردم از سرما خودشان دست‌به‌کار شده‌اند و با نی و پوشال سرپناهی برای خود می‌سازند.

به روستای دیگری می‌رویم که چند کیلومتر با روستای قبلی فاصله دارد، همه خانه‌های این روستا خراب‌شده است و از این روستا چیزی جز یک مخروبه باقی‌ نمانده است.

در کناری چند چادر دیده می‌شود که چند بچه فارغ از همه مصیبت‌ها با یکدیگر بازی می‌کنند، در دل با خود می‌گویم خوش به حال این بچه‌ها که هیچ‌چیز از این حادثه‌ و مصیبت‌‌ها نمی‌دانند و در عالم کودکی خود به سر می‌برند.

زنی با لباس کردی نزدمان می‌آید و از او درباره وضعیتشان سؤال می‌کنیم، این زن به خبرنگار تسنیم می‌گوید: تمام خانه و زندگی‌مان فرو ریخته است، سپس بغض می‌کند و ادامه می‌دهد، آب و برق نداریم، حتی یک چراغ‌قوه به ما نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: آب نداریم، برای ما حداقل آب هم نمی‌آورند، شب‌ها اینجا سرد است، بچه‌هایمان از سرما می‌میرند، هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد. اقلام خوراکی خدا را شکر به دست ما رسیده است، همه کمک‌ها مردمی بوده، دولت هیچ کمکی نکرده است. این‌همه جمعیت، ما چندین خانواده هستیم اما فقط دو چادر داریم‌ که از کمک‌های مردمی رسیده، پنج روز است که به ما می‌گویند، هلال‌احمر ‌برایتان چادر می‌آورد، هر چه صبر می‌کنیم خبری نیست.

باتوجه به آغاز بارش باران و سردی هوا در استان کرمانشاه، مسئولان باید با مدیریت واحد و توزیع درست اقلام مورد نیاز مردم زلزله زده به ویژه وسایل گرمایشی هرچه سریعتر در رفع مشکلات اقدام کنند.

15:18| ابراز تسلیت مردم تحت محاصره «کفریا ــ فوعه» به زلزله‌زدگان ایران

 مردم ساکن شهرک‌های تحت محاصره «فوعه و کفریا» در حومه ادلب واقع در شمال سوریه، برای شادی ارواح قربانیان زمین‌لرزه اخیر در استان کرمانشاه در غرب ایران مجلس ترحیم برگزار کردند، ساکنان دو شهرک کفریا و فوعه حزن و اندوه عمیق خود را از این حادثه‌ای که برای ملت برادر، ایران رخ داد، ابراز کردند.

مردم در این مراسم با درخواست رحمت و مغفرت برای قربانیان این حادثه برای مجروحان،‌ شفای عاجل و برای خانواده‌های مصیبت‌زده صبر و آرامش خاطر آرزو کردند.

گزارش ویدئویی مربوط به مراسم ترحیم جان‌باختگان زمین‌لرزه اخیر غرب کشورمان، از سوی مردم مظلوم شهرک‌های کفریا و فوعه به‌زودی منتشر خواهد شد.

شهرک‌های فوعه و کفریا در حومه ادلب در شمال سوریه از بیش از دو سال قبل تاکنون در معرض محاصره ظالمانه گروه‌های تروریستی به‌سرکردگی جبهه النصره (تحریر الشام) قرار دارد. مردم این دو شهرک در پی محاصره از سوی تروریست‌ها با کمبود شدید غذا، آب و دارو مواجه هستند.

اهالی دو شهرک الفوعه و کفریا علاوه بر درد و رنج طولانی و مشکلات حاصل از محاصره، به‌طور مستمر هدف حملات موشکی، خمپاره‌ای تروریست‌ها قرار می‌گیرند و تک‌تیراندازهای تروریست، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

14:18| خدمات سپاه در بزرگترین بیمارستان صحرایی کشور

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با برپایی شش بیمارستان صحرایی در نقاط مختلف مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، از همان روز اول وقوع این حادثه مشغول امدادرسانی و ارائه خدمات پزشکی به زلزله‌زدگان است.

بین این شش بیمارستان، بیمارستان شهید صدوقی بزرگترین بیمارستان صحرایی کشور نیز توسط سپاه به کرمانشاه منتقل شده است. این بیمارستان صحرایی، پرتابل و قابل انتقال است و شامل چادر و کانکس بوده و از اتاق عمل، امکانات بستری سرپایی و جراحی، زنان و زایمان، داروخانه و آزمایشگاه رادیولوژی، حتی دندانپزشکی و آشپزخانه برخوردار است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 25 آبان 96، کد مطلب: 1576421 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین