پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای برای دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تلاش فوری برای نجات ملت یمن از قحطی و فجایع ضد بشری ناشی از جنگ و تحریم و محاصره شد.

شعارسال: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت نامه ای درخصوص اوضاع فاجعه بار یمن به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته و در آن طرحی را برای پیگیری چهار نکته مطرح کرده است که قبلا در خصوص دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به رنج و گرفتاری مردم این کشور پیشنهاد کرده بود.

در ادامه این توئیت متن نامه مذکور به تاریخ 13 نوامبر 2017 پیوست شده است:

مایلم توجه فوری شما را به اوضاع بسیار فاجعه بار یمن که ناشی از تجاوز گری و حملات کور علیه غیرنظامیان و تحریم و تحمیل رنج و مشقت غیرقابل تحمل علیه ملت یمن است جلب کنم که منجر به قحطی بی سابقه و شیوع بیماری در این کشور شده است.

جنگ یمن درحالی وارد سومین سال خود شده است که اوضاع همچنان در حال بدتر شدن است و هیچ پایانی برای آن متصور نیست. اوضاع به صورت خطرناکی به سمت آشفتگی هرچه بیشتر ناشی از ویرانی فراگیر و فجایع انسانی می رود. جنگ تجاوزکارانه علیه این کشور در تنگنائی قرار گرفته است که حتی متجاوزان نیز راهی برای خلاصی از دست آن ندارند. تجاوزگری های بیش از 30 ماهه به یمن که اساساً کشور فقیری به شمار می آمد منجر به مرگ هزاران غیرنظامی و به ویژه زنان و کودکان و نابودی تاسیسات زیربنائی غیرنظامی این کشور و از جمله بیمارستانها و مدارس و جاده ها و کارخانه های تولیدکننده مواد غذائی و نیروگاهها شده است و شهروندان غیرنظامی این کشور از حقوق اولیه و اساسی خود محروم شده اند. جلوگیری از رسیدن کمک های بشردوستانه به یمن منجر به وقوع فاجعه و قحطی در این کشور شده است. همه راههای دسترسی هوائی و دریائی و زمینی این کشور مسدود شده و این مسئله منجر به تشدید کابوسی ضد بشری در یمن شده است. این مسئله ممکن است به وضعیتی منتهی شود که به گفته مسئولان سازمان ملل متحد بزرگترین قحطی جهان طی چند دهه گذشته به شمار می آید.

عاملان جنایات جنگی و نقض قوانین بین المللی باید تحت پیگرد بین المللی قرار گیرند. این متجاوزان بر تلاش برای حل نظامی این بحران اصرار دارند و تلاش می کنند برای منحرف کردن توجهات از تجاوزگری هایشان، دیگران را سرزنش کنند. بیش از دو سال و نیم از حملات کور به این کشور می گذرد و انتظار می رود در این مدت جنگ افروزان در یمن متوجه شده باشند که بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

جامعه بین المللی موظف است مسئولانه تر و کارآمدتر برای توقف جنگی بی نتیجه در این کشور و اجرای آتش بس وارد عمل شود و ارسال کمک های بشردوستانه به یمن را تضمین کند و بدون هیچ پیش شرطی برای بازگشت صلح نهائی از طریق گفتگو و آشتی ملی تلاش کند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا همواره تاکید کرده است که تنها راه ایجاد صلح و ثبات در یمن اجازه دادن به همه طرف های یمنی برای تشکیل دولت وحدت ملی فراگیر، بدون هرگونه مداخله خارجی است.

به اعتقاد من ما باید مدتها پیش پس از حمله ائتلاف تحت رهبری سعودی به یمن، طرحی چهار ماده ای را که در نامه مورخ 17 آوریل 2015 به سلف شما تقدیم کردم و تحت شماره s/2015/263 ثبت شده است اجرا می کردیم. اکنون نیز این طرح که مفاد آن ذیلاً ذکر می گردد همچنان پابرجاست و برای پایان دادن به این کابوس ضرورت دارد:

1- آتش بس فوری و پایان دادن به هرگونه حمله نظامی

2- رساندن کمک های بشردوستانه و پزشکی فوری برای ملت یمن بدون هیچ گونه مانع تراشی

3-ازسرگیری گفتگوهای ملی در یمن به گونه ای که امور این کشور با مشارکت نمایندگان همه احزاب سیاسی و گروههای اجتماعی اداره شود

4- تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همگان.

در ادامه نامه آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است:

من اطمینان دارم که جنابعالی به سرعت تلاش خواهید کرد تا ترتیبات لازم برای رایزنی ها با همه طرف های مربوطه اتخاذ گردد و گفتگوهای حقیقی برای یافتن راه حل سیاسی بحران فاجعه بار یمن به سرعت آغاز شود. جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب آمادگی کامل خود را برای کمک و همکاری با شما و همه طرف های ذیربط برای آغاز گفتگوهای جدی و ادامه تلاش برای حرکت در مسیر صلح که به آن اشاره شد اعلام می کند. ما همچنین آمادگی خود را برای همکاری با سازمان ملل متحد برای ارسال کمک های بشردوستانه و پزشکی لازم برای نیازمندان در یمن اعلام می کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری اقتصاد ایران ، تاریخ انتشار: ۲۹ آبان 1396 ، کدخبر: 977593 ، www.econews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین