پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
قاسمی گفت: هم اکنون بانک‌های فرانسوی در حال آماده شدن برای سفر به تهران هستند و بیمه ساچه تا دو هفته آینده به تهران می‌آید و موسسات دیگر نیز از طریق ایمیل در حال پیگیری مسائل مربوط به خود هستند.

شعارسال: مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه هیچ زمانی تحریم بانک مرکزی و قطع شدن سوئیفت 9 بانک در ایران سابقه نداشت با اشاره به تحریم‌ها گفت: در حالی که ما می‌توانستیم درآمد بسیار زیادی در این مدت داشته باشیم و به نوعی مرکز تجارت در منطقه محسوب شویم اما متاسفانه محرومیت‌هایی بر ما اعمال شد.

*سفر به فرانسه و ایتالیا، تجربه‌ای موفق برای بخش خصوصی بود

وی افزود: خوشبختانه در سفر اخیر هیات دولت و بخش‌خصوصی به ایتالیا و فرانسه که اولین تجربه دولت و بخش‌خصوصی در این سطح پس از سال‌ها بود توانستیم به موفقیت‌هایی نائل شویم.

قاسمی خاطر نشان کرد: پس از مدت‌ها بانک مرکزی حساب خود در ایتالیا را گشایش کرد و در فرانسه نیز مذاکراتی در خصوص ارتباطات مجدد صورت گرفت. همچنین با بیمه‌های ساچه در ایتالیا و کوفاس در فرانسه تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید.

قاسمی با بیان اینکه در این سفر اعضای اتاق بازرگانی بسیار فعال عمل کردند گفت: استقبال ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها در سطح بالایی بود و بزرگترین شرکت‌های ایتالیا و فرانسه در این سفر سعی در معرفی خود به ما داشتند .

*منتظر دستورالعمل‌های بانک مرکزی هستیم

مدیر عامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: ما هم اکنون در انتظاریم تا بانک مرکزی دستورالعمل‌های خود را برای ارتباط با آنها به ما اعلام کند و موضوعی که حائز اهمیت است این است که بحث روابط بانکی کلیدی‌ترین موضوعی بود که در این سفر مطرح شد.

وی ادامه داد: البته برقراری مجدد ارتباط قطع شده مراحل خاصی را می‌طلبد چرا که مقررات دنیا تغییر کرده و ما نیز باید مدارکی که آنها از ما می‌خواهند بتوانیم ارائه دهیم.

قاسمی گفت: برای آنها بسیار حالب بود که قانون مبارزه با پول‌شویی در ایران مطرح شده و ملزم به رعایت آن هستیم.

وی افزود:در این سفر مهم‌ترین موضوعات در خصوص مسائل کشاورزی، صنعتی، بخصوص صنایع معدنی وفولاد مطرح شد و یکی از استراتژیک ترین مباحث خرید ایرباس از فرانسه بود که در تفاهم‌نامه آنها تامین مالی از سوی طرف فرانسوی برای ساخت فرودگاه‌های اصفهان، مشهد و فرودگاه امام خمینی تهران با هزینه بالغ بر 2 میلیارد دلار و یا یورو مطرح شد.

وی گفت: همچنین هزینه هواپیما رقمی بالغ بر 12 میلیارد دلار برآورد می‌شود و نتایج مثبتی از این سفر به دست آوردیم.

*بانک‌های فرانسوی آماده سفر به تهران هستند

قاسمی ادامه داد: هم اکنون نیز بانک‌های فرانسوی در حال آماده شدن برای سفر به تهران هستند و بیمه ساچه تا دو هفته آینده به تهران می‌آید و موسسات دیگر نیز از طریق ایمیل در حال پیگیری مسائل مربوط به خود هستند.

وی گفت: بانک‌ها از پیش برجام مذاکرات خود را آغاز کرده بودند و در این سفر مذاکرات تکمیلی مطرح شد.

وی افزود: بانک‌های پاسارگاد، گردشگری، توسعه صادرات به همراه بانک مرکزی در این سفر حضور داشتند که مسائل مربوط به خود را پیگیری کردند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا انعقاد این حجم تفاهم‌نامه منجر به بدهی خارجی دولت نخواهد شد خاطر نشان کرد: در صورتی که بدهی‌های خارجی به این ترتیب باشد مناسب است. ما در خصوص مسائل مربوط به تاسیسات فولادی و نیروگاهی کمبود برق داریم و انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌هایی برای کشور لازم و اجتناب‌ناپذیر بود در این سفر مسائل مربوط به دارو و سلامت از سوی وزیر بهداشت و مسائل مربوط به راه‌آهن و کشتیرانی و هواپیما از سوی وزارت راه مطرح شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد خاطر نشان کرد: همچنین قرارداد با پژو و توسعه صنعت فولاد ونیروگاه 500 مگاواتی از جمله مسائلی است که حائز اهمیت هستند البته آقای روحانی تاکید داشتند که باید سرمایه و تکنولوژی وارد ایران شوند.

وی در خصوص تاسیس شعبه بانک پاسارگاد در خارج از کشور گفت: ما در انتظار رهنمودهای بانک مرکزی هستیم و برنامه ما ظرف یک هفته آینده با شرکت‌های ایتالیایی مطرح خواهد شد و بخصوص در زمینه بنگاه‌های کوچک با ساچه جلسه جدی خواهیم داشت که نماینده صنایع کوچک در آن حضور دارد.

قاسمی در مورد گشایش ال‌سی‌ ها به صورت مستقیم افزود: امکان گشایش ال‌سی‌ها برای همه کشورها وجود دارد ولو از کشورهای ثالث ما در گذشته در اندونزی، کره و هند روابط کارگزاری زیادی داشتیم اما آنچه مهم است این است که هم اکنون می‌توانیم ال‌سی گشایش کنیم و برای کشورهای اروپایی نیز ابلاغ کنیم.

وی افزود: مسلما نرخ ال‌سی کاهش پیدا کرده و هزینه کالاها و نقل و انتقال آنها تا 10 درصد کاسته شده است.

قاسمی افزود: در حال حاضر با 26 کارگزاری در ارتباطیم و 40 کارگزاری دیگر نیز در انتظار ارائه برنامه‌ها هستند.

وی در مورد نرخ سود بانکی پس از تحریم‌ها گفت: این موضوع به نرخ تورم و نرخ پول در بازار غیررسمی و سیاست‌های پولی بانک مرکزی وابسته است اینکه این سیاست‌ها انقباظی یا انبساطی باشد مهم است.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد ما یک ضرورت است و بانک مرکزی هم بارها بر این موضوع تاکید داشته هم اکنون معاملات بین بانکی راه افتاده و جهت‌گیری بانک مرکزی به سمت کاهش نرخ سود سپرده است و نرخ تسهیلات نیز همسو با نرخ سود کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: ال‌سی همیشه از سوی بانک‌ها گشایش شده و ارتباطی به دولت و مجلس ندارد و یک تعهد مشروط است.

قاسمی ادامه داد: در گذشته سوئیفت قطع نبود اما گیرنده‌های سوئیفت ما محدود بود ند و تنها سه یا چهار کشور مشمول آن می‌شد اما بعد از تفاهم اولیه که در 2013 صورت گرفت بانک‌های سوئیس، کره و هند با ما را حت‌تر کار کردند البته بانک‌های چینی نیز همکاری‌های محدودی داشتند اما بعد از برجام دیگر هیچ بانکی احتیاطی در مذاکرات با بانک‌های ایرانی نداردو روابط کارگزاری برقرار شده است.

قاسمی دربخش دیگری از سخنانش ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی که در این سفر به امضا رسید کلیدی وراهبردی هستند و براساس نیازهای کشور تنظیم شده‌اند ما به دنبال افزایش توانمندی و ظرفیت‌های خود هستیم.

وی گفت: آنچه حائز اهمیت است انطباق استانداردهای نظام بانکی با بانک‌های دنیا است که در این راستا باید سریعا در جهت افزایش سرمایه عمل کرد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بانک‌ها در مورد دلار محدودیت دارند اما در خصوص یورو هیچ مشکلی وجود ندارد و هنوز معامله با دلار مجاز نشده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار خبر 10 بهمن 1394، کدمطلب: 342585، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین