پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۵۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
رویای توسعه چین بسیاری از اوقات به عنوان الگوی توسعه مطلوب توسط برخی از سیاستمداران و سیاست‌گذاران کشور تلقی می‌شود. صرف نظر از درستی یا نادرستی این انطباق و الگوپذیری، به نظر می‌رسد حتی در فهم و یادگیری از سیاست‌های این کشور کژفهمی‌های بسیاری وجود دارد.

شعار سال: رویای توسعه چین بسیاری از اوقات به عنوان الگوی توسعه مطلوب توسط برخی از سیاستمداران و سیاست‌گذاران کشور تلقی می‌شود. صرف نظر از درستی یا نادرستی این انطباق و الگوپذیری، به نظر می‌رسد حتی در فهم و یادگیری از سیاست‌های این کشور کژفهمی‌های بسیاری وجود دارد. در این خصوص سه اشتباه متداول معرفی شده است:

۱-توسعه نوآوری نمی‌تواند از طریق تمرکز بر سیاست‌های علم و فناوری شکل بگیرد. تجربه چین نشان داده است که برای ارتقاء نوآوری حداقل باید پنج دسته سیاست مختلف در عرصه‌های زیر همراستا و اصلاح گردند:

۱)علم و فناوری

۲)صنعتی

۴)مالیاتی

۵)مالی

مادامی که سیاستگذار تنها بر حوزه علم و فناوری تمرکز نماید و حوزه‌های چهار گانه‌ی دیگر، مسیر دیگری را طی نمایند، نوآوری مصنوعی و گلخانه‌ای خواهد بود.

۲-تحول در نوآوری در چین را می‌توان به چهار دورۀ مجزا تقسیم كرد که ابتدا همراه با نقش پررنگ دولت بوده و از دورۀ دوم به بعد همواره بنگاه‌ها مورد توجه اصلی بوده‌اند. به نحوی که سازوكارهای تخصیص منابع به تحقیق و توسعه در بخش عمومی و تحول R&D در نهادهای تجاری یا ایجاد واحدهای R&D در بنگاه‌های بزرگ رویکردهای اصلی بوده‌اند. به این ترتیب توسعه نوآوری در چین، برخلاف رویه‌ای که در ایران مشاهده می‌شود، همراه با توجه به بخش تحقیق و توسعه‌ی کسب‌وکار و بنگاهی بوده است.

این تصور که رشد دانشگاه‌ها منجر به سرریز در کسب‌وکار می‌شود و رشد علم به دنبال خود رشد فناوری و نوآوری را به همراه دارد، با تجربه‌ی چین در تعارض است.

۳-استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در چین یکی از پایه‌های رشد نوآوری بوده است. از مرحله رشد دوم به بعد، و به همراه اصلاحات ساختاری در نظام علم، فناوری و نوآوری؛ اصلی‌ترین سیاست‌های همکاری نوآوارنه بین‌المللی عبارت بوده‌اند از: همکاری با شرکت‌های پیشروی بین‌المللی، استفاده از ظرفیت مهاجران چینی و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی.

به نظر می‌رسد توسعه‌ی نوآوری در جهان از اصول کم‌وبیش مشترکی بهره می‌برد. به همین دلیل یادگیری سیاستی پیش‌نیاز هر گونه سیاست‌گذاری است. موارد سه‌گانه‌ی فوق اصلی‌ترین حلقه‌های مفقود در سیاست‌گذاری نوآوری در ایران هستند.

اصل این مقاله در صفحات ۲۳۱ تا ۲۴۴ فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی قابل دسترس است. برای دریافت متن کامل مقالات از لینک دانلود زیر استفاده کنید:

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت sharenovate، تاریخ انتشار-، کد مطلب: -، www.sharenovate.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین