پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۰۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با تشریح آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و چین گفت: صادرات کشورمان به چین در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

شعارسال: علی اصغر خاجی روز شنبه با اشاره به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری ایران است افزود: در روزهای اخیر آمار تجارت خارجی چین با کشورهای مختلف از جمله کشورمان در 9 ماهه اول سال جاری میلادی توسط گمرک این کشور منتشر شد که نشان دهنده گسترش روابط تجاری دو کشور در این مدت است.

او گفت: این آمار گویای آن است که چین بزرگترین خریدار کالای ایرانی و نیز بزرگترین صادر کننده به کشورمان است.

سفیر ایران در چین بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرگ چین گفت: میزان تجارت دو کشور در 9 ماهه سال جاری میلادی افزون بر 27 میلیاد دلار بوده که تراز تجاری 540 میلیون دلار به نفع کشورمان را نشان می دهد.

وی ادامه داد: یعنی ایران در 9 ماهه اخیر 13.88 میلیارد دلار کالا به چین صادر کرده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 میلیارد دلار افزایش داشته است. این در حالی است که سال گذشته تراز تجاری دو کشور 940 میلیون دلار به نفع چین بود.

به گفته خاجی، برخی این میزان افزایش صادرات را به افزایش قیمت نفت نسبت می دهند در حالی که از لحاظ وزنی نیز صادرات ایران به چین در این دوره 9 ماه 7 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه همچون سال های قبل، نفت خام مهمترین کالای صادراتی ایران به چین است گفت: میزان صادرات نفت خام ایران به چین در مدت این 9 ماه برابر با 8.74 میلیارد دلار بوده است چین با واردات روزانه 633 هزار بشکه نفت از کشورمان بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می گردد.

او با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیر نفتی کشورمان گفت: در 9 ماهه گذشته افزون بر 22.74 میلیون تن کالا به ارزش 5.14 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به چین داشته ایم که این میزان از لحاظ وزنی شاهد افزایش 28.1 درصدی و از لحاظ ارزش، افزایشی معادل 27.8 درصد داشته است.

به گفته وی در سوی مقابل خودرو از مهمترین کالاهای صادراتی چین به کشورمان است در این مدت همچنین مقدار قابل توجی انواع واگن، تجهیزات حمل و نقل ریلی و نیز سلول های نوری از چین وارد ایران شده است.

وی همچنین مشارکت چین در تامین مالی پروژه های توسعه ای کشورمان را مثبت ارزیابی و افزود: علاوه بر این کالاها، چین مشارکت بالایی در سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های توسعه زیر ساخت کشورمان دارد.

خاجی افزود: بانک های چین در مجموع 35 میلیاد دلار تامین مالی پروژه های کشورمان را پذیرفته اند. این میزان شامل قرارداد تامین مالی 10 میلیارد دلاری میان بانک مرکزی کشورمان با سیتیک تراست چین، امضای یادداشت تفاهم تامین مالی 15 میلیارد دلاری با بانک توسعه چین و نهایی شدن مذاکرات جهت تنظیم قرارداد موافقتنامه عمومی تامین مالی تا سقف 10 میلیارد یورو با اگزیم بانک است.

به گفته وی، مشارکت 30 درصدی شرکت ملی نفت چین در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران مشهد به ارزش 11.5 میلیاد یوان از جمله مهمترین پروژه هایی است که سرمایه گذاری چینی ها در آن قطعی شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: همچنین تامین مالی چند پروژه مجموعا به ارزش حدود 8 میلیارد دلار از طرف ایران به بانکهای چین ارائه و در حال طی مراحل پایانی خود است.

او گفت: از جمله این پروژه ها می توان به طرح های توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و بیمارستان برکت سلامت اشاره نمود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 13 آبان 1396 ، کدخبر: 82719094 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین