پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی شده است که در کنار توسعه روابط حمل و نقلی ایران و لبنان، میزان پروازهای بین دو طرف افزایش یابد.

شعارسال: وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی شده است که در کنار توسعه روابط حمل و نقلی ایران و لبنان، میزان پروازهای بین دو طرف افزایش یابد.

مراسم اختتامیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان امروز برگزار شد.

در این مراسم، وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان (آلان حکیم) و هیأت همراه و وزیر راه و شهرسازی ایران و هیأت همراه حضور داشتند.

در این مراسم، سند تفاهم همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان بین وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان و وزیر راه و شهرسازی ایران به امضاء رسید.

در ابتدای این مراسم، وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه روابط استراتژیک و باثباتی با دولت لبنان داریم، گفت: ایران و لبنان با وجود فراز و نشیب‌های گسترده در تحولات این منطقه در سه دهه اخیر هیچ‌گاه روابط استراتژیک خود را ترک نکردند و دو کشور شانه به شانه هم در تمام حوادث یار و پشتیبان هم بودند.

عباس آخوندی افزود: با اجرای برجام و اعلام نتایج موافقت ایران و 5+1 شاهد دور جدیدی از روابط در سطح منطقه خواهیم بود و ایران به عنوان کشوری که مرکز تعادل در منطقه است، پیام آور صلح و دوستی برای کشورهای منطقه خواهد بود و اوضاع امنیت در منطقه پس از این شرایط رو به بهبودی خواهد رفت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هر چند برخی کشورها دنبال این بودند مرکز تعادل منطقه‌ای ر از ایران خارج کنند اما منطقه از این پس روزگار خوبی خواهد داشت زیرا که ایران رقیب هیچ یک از کشورهای منطقه نیست و منافع ایران با منافع کشورهای منطقه گره خورده است.

وی ادامه داد: در این اجلاس و مذاکرات دو طرف به توافقات مناسبی دست یافتیم. خود را آماده می‌کنیم تا پس از عبور از بحران های ناامنی از منطقه، به روابط اقتصادی قوی دست یابیم.

وی با بیان اینکه در زمینه موافقت های تجاری بین دو طرف به توافقاتی رسیدیم، افزود: در زمینه مشارکت در نمایشگاه‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور هم توافق کردیم.

وی گفت: توافق کردیم روابط بانکی و پوشش اعتبارات صادراتی برای خریداران دو کشور هر چه زودتر صادر شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت لبنانی در ایجاد کارخانه تولید سیمان در ایران سرمایه‌گذاری کرده است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی بیان کرد: همچنین با طرف لبنانی در زمینه برقراری سیستم‌های بیمه‌ای و بیمه‌های خوداتکایی به تفاهم رسیدیم، ضمن آنکه در تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری دوجانبه توافق حاصل شد.

آخوندی افزود: تفاهم‌نامه انطباق حوزه استاندارد به گواهینامه‌های مربوطه به صورت مشترک صادر شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین برای ایجاد نمایشگاه‌های مشترک، توافقاتی حاصل شد و در بخش قرنطینه گیاهی، شهرک صنعتی در کشور ساخت کارخانجات بازیافت زباله و احداث کارخانجات کود شیمیایی به تفاهماتی رسیدیم.

آخوندی بیان کرد: درباره نیروگاه زوک برنامه عملیات اجرایی به تفاهماتی دست یافتیم. همچنین شرکت مپنای ایران در نیروگاه جیه مشارکت خواهد داشت.

وی به مشارکت در سرمایه‌گذاری مرتبط با پروژه‌های پتروشیمی لبنان اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی شد پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی لبنان به ایران افزایش یابد و میزان پروازها بین ایران و لبنان بیشتر شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه کارگروه مشترک کشتیرانی تجاری بین دو طرف به تفاهماتی رسیدیم و در سایر زمینه‌های اقتصادی نیز تفاهماتی حاصل شد.

وی ادامه داد: در بخش محیط زیست و مبادلات آموزشی و تحقیقات در مسکن و شهرسازی و صدور خدمات مهندسی، دادگستری و هواشناسی به تفاهماتی دست یافتیم.

آخوندی گفت: امروز سه سند بین ایران و لبنان به امضاء می‌رسد که سند همکاری در حوزه صنعت و تجارت بین وزارت صنعت و تجارت ایران و نماینده لبنانی یکی از این اسناد است.

وی افزود: همچنین تفاهم در حوزه ورزش و امضاء سند اجلاس کمیسیون مشترک ایران و لبنان از دیگر اسناد امضاشده در این اجلاس بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس-تاریخ انتشار سه شنیه 13 بهمن 1394-کد خبر: 13941113001134-www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین