پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
تاجر معروف ایرانی - ترکیه‌ای که به بهانه کمک به دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد به برخی جرایم اعتراف کرد.

شعارسال : تاجر معروف ایرانی - ترکیه‌ای که به بهانه کمک به دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد به برخی جرایم اعتراف کرد.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رضا ضراب تاجر ثروتمند طلا قرار است در دادگاهی در نیویورک درباره نحوه کمکش به ایران برای دور زدن تحریم‌ها شهادت دهد.

مقامات قضایی آمریکایی می‌گویند ضراب احتمالا روز چهارشنبه علیه محمد هاکان آتیلا، بانکدار ترکیه‌ای شهادت دهد.

گزارش‌های دادگاه نشان می‌دهد که ماه گذشته ضراب ارتکاب جرایمی مانند کلاهبرداری بانکی، پولشویی و سایر جرایم را قبول کرده است.

طبقه گفته این مقامات، ضراب و آتیلا بر خلاف تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، درآمدهای نفتی ایران را پولشویی کردند. در جریان این پولشویی رشوه‌هایی به مقامات بلندپایه پرداخت شده است.

آتیلا اتهامات را نپذیرفته است.

دادستان‌های آمریکایی این مسئله که ضراب برای کسب ارفاق در حال همکاری است را سری نگه داشته بودند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات قضایی آمریکا گفته که ضراب قرار است درباره "طرح فساد گسترده" در میان "مقامات بلندپایه" دولت ترکیه شهادت دهد. این اتفاق ممکن است باعث بروز تنش در روابط ترکیه و آمریکا شود.

دیوید دنتون، دستیار دادستان آمریکا طی بیانیه‌ای با اشاره به شهادت ضراب علیه آتیلا گفت: طرح (فساد) چنان گسترده بود که توسط وزیران دولتی در ترکیه و ایران محافظت می‌شد.

یک سند اتهام علیه ضراب که روز سه شنبه اعلام شده، ادعا می‌کند که ضراب در سال ۲۰۱۲ برای بررسی انتقال درآمدهای گاز طبیعی ایران به یک بانک ترکیه‌ای، با مقامات بانکی ایران از جمله رئیس وقت بانک مرکزی ایران و مدیر وقت امور مالی شرکت ملی نفت ایران دیدار داشته و درباره پرداخت رشوه به یک مدیر بانکی صحبت کرده است.

طبق بیانیه دنتون، ضراب مسئولیت نقض تحریم‌ها و پولشویی را پذیرفته و قرار است "داستان درونی را بگوید و حقیقت پشت پرده همه آن دروغ‌های ماهرانه را فاش کند."

این پیگرد قانونی که در منهتن اتفاق افتاده، در ترکیه خبر مهمی بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، مکررا از آمریکا خواسته که ضراب را آزاد کند. معاون نخست وزیر ترکیه گفته ضراب در آمریکا گروگان است که مجبور می‌شود علیه دولت ترکیه شهادت دهد.

رضا ضراب ابتدا در سال ۲۰۱۳ طی تحقیقات پلیس ترکیه درباره دستیاران اردوغان و بانک هالک‌بنک، در ترکیه بازداشت شد، اما بعدا از اتهامات تبرئه شد.

در بیانیه دنتون آمده که آتیلا، معاون سابق مدیر عامل هالک‌بنک، معمار دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است که به ایران اجازه داده در سراسر جهان، پول تبادل کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  پایگاه تحلیلی خبری فرارو ، تاریخ انتشار:8 آذر 1396، کدخبر: ۳۳۸۳۴۸،www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین